דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קופת חולים כללית

פרסום ראשון / ד"ר איתן חי-עם ולאה ופנר בין השמות הבולטים לתפקיד מנכ"ל הכללית

ארגון הבריאות הגדול בישראל מתנהל כבר חודש ללא מנכ"ל, ותהליך האיתור מתקרב לישורת האחרונה | חי-עם הוא מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, ופנר נמצאת בתפקיד מזכ"לית ההסתדרות הרפואית

מרכז רפואי כללית בלין, חיפה (צילום: Max Zalevsky / Shutterstock).
מרכז רפואי כללית בלין, חיפה (צילום: Max Zalevsky / Shutterstock).
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

ועדת האיתור לבחירת מנכ"ל חדש לשירותי בריאות כללית סגרה אתמול (שלישי) את רשימת המועמדים. בינתיים הקופה הגדולה ביותר בישראל בה מבוטחים כמחצית מהאוכלוסייה מתנהלת ללא מנכ"ל קבוע לאחר עזיבתו החפוזה בחודש שעבר של המנכ"ל האחרון, נועז בר ניר, לאחר שנה בלבד בתפקיד.

לאחר סגירת הרשימות יתייצבו המועמדים בפני ועדת האיתור שתחליט מי מהם יקבל את התפקיד. כשבר ניר מונה לתפקיד נשמעה ביקורת בתוך הקופה מצד ועדי העובדים שלחצו על כך שגורם בתוך הארגון יקבל את התפקיד, ולא המנכ"ל האחרון שאמנם עבד בעברו בכללית – אך הגיע לתפקיד הנוכחי מבחוץ.

ד״ר איתן חי-עם (צילום ארכיון: גילי יערי / פלאש 90).
ד״ר איתן חי-עם (צילום ארכיון: גילי יערי / פלאש 90).

בינתיים, כנהוג במקרים מסוג אלה, מתנהלת בורסת שמות באשר למועמדים האפשריים. ל"דבר ראשון" נודע כי בין המתמודדים לתפקיד נמנים מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר ד"ר איתן חי-עם ומזכ"לית ההסתדרות הרפואית עו"ד לאה ופנר. במערכת הבריאות גם הוזכרו שמותיהם של פרופ' אהוד דודסון, עד לא מזמן מנכ"ל סורוקה, ד"ר מיקי שרף סמנכ"ל בתי החולים בכללית ועוד.

ד"ר חי-עם כיהן בעבר גם כמנכ"ל סורוקה וכמנכ"ל רשת אסותא. הוא התפטר מתפקידו כמנכ"ל משרד הבריאות ב-2010 בעקבות החלטת הממשלה להעתיק את מקום בניית חדר המיון הממוגן בבית החולים ברזילי באשקלון, וזאת בשל הימצאות קברים עתיקים בשטח המתוכנן. הוא נימק את החלטתו בכך שמדובר במהלך בזבזני שאף מסכן את החולים, וכן ציין שלא שרר אמון בינו לבין סגן שר הבריאות אז והיום, יעקב ליצמן.

עו"ד ופנר מכהנת בתפקידה הנוכחי כ-20 שנה ונחשבת לדמות חזקה ביותר בהר"י, לצד יושבי הראש המתחלפים. היא משמשת גם כיועצת המשפטית של הארגון ונוהגת להתייצב בחזית בכל פעם שהרופאים יצאו למאבקים שונים.

עו"ד לאה ופנר, מזכ"ל ההסתדרות הרפואית (צילום: פרי מנדלבוים)
עו"ד לאה ופנר, מזכ"ל ההסתדרות הרפואית (צילום: פרי מנדלבוים)

יחד עם זאת, למרות סגירת הרשימות, לא מן הנמנע שיבוצע ניסיון מצד ועדת האיתור להנחית מועמד חיצוני לתפקיד, דרך פנייה יזומה. בשנה שעברה, לפני שהוחלט לבחור בבר ניר לתפקיד, הועלה שמו של מנכ"ל איכילוב ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' רוני גמזו, למרות שלא הגיש רשמית מועמדות לתפקיד. כך או אחרת בקופה יקוו להנחית לתפקיד גורם שיצליח לנווט את הקופה בהצלחה לתקופה ארוכה.

נועז בר ניר החליט לפרוש מתפקידו לאחר תקופה יחסית קצרה בתפקיד. בר ניר (53) כיהן בעבר כסמנכ"ל כספים בקופה, וכן שימש כמנכ"ל משרד התיירות. בתפקידו הקודם היה מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל. הוא החליף את אלי דפס שסיים כהונה של עשור בתפקיד. דפס נחשב למנכ"ל חזק שהצליח למנף את הפעילות בקופת החולים.

במכתב ההתפטרות ששלח בר ניר לדירקטוריון הקופה, הוא נימק את הסיבות שהובילו אותו להחלטה ובראשן – השחיקה בתקציבים המועברים לקופה על ידי המדינה והרגולציה המכבידה. לדבריו, לאור המצב הקיים "אי אפשר לתת לאזרח הישראלי את מה שמגיע לבריאותו. מאז כניסת חוק הבריאות לתוקף ב-1994, נתח הבריאות בהוצאה הלאומית ירד מ-7.9% ל-7.3% בעוד שיעור צרכני הבריאות הכבדים, הקשישים, גדל ב-20%, תוך גידול בהוצאה הפרטית, תופעה שהיא חריגה מאוד יחסית למדינות ה-OECD".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!