דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

שנה שחונה / עונת מסיק הזיתים הקרובה ברשות הפלסטינית - הדלה בעשור האחרון

כך עולה ממסמך של קמ"ט חקלאות במנהל האזרחי | עוד צופה המנהל כי בעקבות המחסור בפרי, משרד החקלאות הפלסטיני יתיר לראשונה מזה 20 שנה לייבא שמן זית על מנת להתמודד עם המחסור ולשמור על המחירים

אישה פלסטינית במסיק זיתים מחוץ לבית לחם. ארכיון (צילום: דורון הורוביץ/פלאש90)
אישה פלסטינית במסיק זיתים מחוץ לבית לחם. ארכיון (צילום: דורון הורוביץ/פלאש90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

עונת מסיק הזיתים הקרובה בשטחי הרשות הפלסטינית תהיה הדלה ביותר בעשור האחרון. כך עולה ממסמך "היערכות לעונת מסיק 2018" של קמ"ט חקלאות במנהל האזרחי שנכתב בשבוע האחרון והגיעה לידי 'דבר ראשון'. עוד צופה המנהל האזרחי במסמך כי לראשונה מזה 20 שנה משרד החקלאות הפלסטיני יתיר לייבא שמן זית במטרה להתמודד עם המחסור הצפוי.

במסמך, המבוסס בין היתר על הערכות משרד החקלאות הפלסטיני ומנהלי מועצת הצמחים ברש"פ נכתב בין היתר כי "שנה זו נחשבת כשנה מעוטת יבול (ההדגשה במקור) כך שממוצע יבול לדונם יסתכם בכ-30 ק"ג/ דונם". על פי ההערכות הללו כמות הזיתים המוערכת לעונה תסתכם בכ-24 אלף טון מתוכן 4,000 טון ילכו לתעשיית הזיתים הכבושים ו-20 אלף הטון הנותרים ילכו לייצור שמן זית. כמות שמן הזית הצפויה לשנה מוערכת בכ-7,000 טון זאת לעומת 17 אלף טון אשתקד.

פלסטיני במפעל להכנת שמן זית. ארכיון (צילום: עבד רחים כתיב/ פלאש 90)
פלסטיני במפעל להכנת שמן זית. ארכיון (צילום: עבד רחים כתיב/ פלאש 90)

עץ הזית הינו עץ ותיק מאד בנוף הארצישראלי ובעל תפקיד חשוב בתרבות הפלסטינית. ענף הזית נחשב לאחד הגידולים החקלאיים המרכזיים של המגזר החקלאי בשטחי הרשות הפלסטינית ועל פי המנהל האזרחי מהווה מקור פרנסה לכ-500 אלף נפשות בשטחיים הכפריים ברשות.

עץ הזית ידוע בהיותו עץ סירוגי, כלומר העץ מניב את עיקר היבול שלו אחת לשנתיים, כך ששנה אחת תהיה שופעת ושנה לאחריה דלה. אחת הסיבות לתופעת הסירוגיות היא המאמץ הגדול הדרוש לעץ לייצור הפירות עתירי השמן. לרוב תופעת הסירוגיות מסתנכרנת על פי אזורים רחבים ויכולה להשפיע על כמות היבול הארצית.

מהמסמך עולה כי הסיבות לירידה הדרסטית בהיקף היבול הן שינויי האקלים ולא תופעת הסירוגיות שלפי המסמך לא הורגשה בענף בעשור האחרון. על פי המסמך מדובר בתופעה הקיימת בכל המזרח התיכון ובצפון אפריקה וכי הפסקת הגשמים למשך 45 יום, הטמפרטורה הגבוהה ביום והחורף שלא היה קר מספיק גרמו לפגיעה בתהליך ייצור הפרי.

כאמור, המנהל האזרחי צופה כי לאור המחסור הגדול ביבול השנה משרד החקלאות הפלסטיני יתיר לראשונה מזה כ-20 שנה ליבואנים ברשות הפלסטינית לייבא שמן זית במטרה למלא את החסר בשמן זית בשווקים, ועל מנת לשמור על המחירים.

"אני לא מזהה בעיה כלל עולמית. יכולה להיות בעיה נקודתית באזורים מסוימים, אמר ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזיתים במועצת הצמחים. "בישראל זו לא נחשבת שנה חזקה באופן כללי לפי הממוצע הרב השנתי, אבל זה לא מחסור" הרגיע נעלי והוסיף כי "עוד מוקדם לדעת, הצטברות השמן מתרחשת בשלבים מאוחרים ועוד יש הרבה נעלמים". נעלי ביקש להזכיר כי "גם בשנים פחות טובות לא היה בשנים האחרונות מחסור לצרכן הישראלי, למרות שהביקושים עולים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!