דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעלי מוגבלויות

פחות משני שליש / החוק קובע ש-5% מהעובדים במגזר הציבורי יהיו עם מוגבלויות. אז מה?

דו"ח חדש מגלה: רק 61% מהגופים הציבוריים עליהם חל החוק עומדים בו, ומעסיקים אנשים עם מוגבלויות בהיקף הנדרש | בין הגופים שאינם מעסיקים אנשים עם מוגבלויות כנדרש: לשכת נשיא המדינה ורשות שוק ההון | נציבות השוויון: יחסית לעבר המצב משתפר

איש עם נכות בעבודה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
איש עם נכות בעבודה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

רק 61% מ-328 הגופים הציבוריים שנבדקו עומדים באופן מלא ביעד ההעסקה של אנשים עם מוגבלויות בייצוג הולם. כך עולה מנתונים שפרסמה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים, על בסיס בדיקת המוסד לביטוח לאומי.

על פי החוק שעבר באוגוסט 2016, מחוייבים כלל הגופים הציבוריים להם למעלה ממאה עובדים, בהעסקת 5% עובדים עם מוגבלות משמעותית (בעוד יתר החברות במשק, עם מאה עובדים ומעלה, מחוייבות בהעסקת  3% עובדים עם מוגבלויות לפחות). החוק שהועבר בכנסת הגיע בעקבות ההסכמות אליהן הגיעו הממשלה וההסתדרות בסוף שנת 2015, לאחר שההסתדרות איימה בשביתה במחאה על צורות העסקה פוגעניות במגזר הציבורי. את החוק עצמו יזמו ח"כ שמולי (המחנה הציוני) וח"כ קיש (הליכוד).

כאמור, רק 61% מהגופים הציבוריים הוגדרו כעומדים עמידה מלאה בחובה זו, לעומת 45% ב-2016. בנוסף 22% מהגופים הוגדרו כעומדים ברמה בינונית ביעדים, עם 3.5-5% עובדים עם מוגבלות, ו-14% נוספים כעומדים בהן ברמה נמוכה של 2-3.5%.

3% מהגופים הציבוריים לא עמדו כלל ביעדים: לשכת נשיא המדינה, רשות שוק ההון, המרכז הגריאטרי גיל עד, החברה הכלכלית לקדומים, מועצה דתית מטה בנימין, המועצות המקומיות כפר ברא, קדומים ושוהם, מתנ"ס ערבה, עובדי ההוראה במחוז הממלכתי-חרדי של משרד החינוך ותיכון הראל.

החוק נועד לסייע בקידום העסקה של אנשים עם מוגבלות אשר נתקלים לא אחת בחסמים ובקושי להשתלב בשוק העבודה, ולפתוח עבורם את דלתות המעסיקים הציבוריים. על פי החוק, מעסיקים נדרשים לבצע שורה של פעולות לקידום הייצוג ההולם בקרב עובדיהם וביניהם למנות ממונה תעסוקה שיהיה אמון על הנושא. בנוסף, החוק מקנה לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות סמכויות פיקוח ואכיפה, על רשויות ציבוריות ולנציבות שרות המדינה סמכויות על משרדי הממשלה. הנתונים הרלוונטיים מופקים על ידי המוסד לביטוח לאומי.

"הנתונים אודות מצב הייצוג ההולם בגופים ציבוריים מעידים על שיפור שחל בתחום תעסוקת אנשים עם מוגבלות במגזר הציבורי ועל השינוי בשטח בעקבות החקיקה החדשה." אמר אברמי טורם, הנציב לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, בתגובה לתוצאות הדוח. "מעסיקים שאני נפגש עמם מעידים יותר מבעבר על מחויבותם לקידום החוק ומימושו ועל תרומתם החשובה והאמתית של אנשים עם מוגבלות המועסקים בארגוניהם" הוסיף.

עם זאת, טורם לא התעלם מהעובדה שאחוז ניכר מהגופים הציבוריים אינם ממלאים את חובתם הציבורית והחוקית, והוסיף איום מרומז לדבריו. "אתגרים רבים עוד לפנינו ועל כולנו לפעול כך שאנשים עם מוגבלות לא יתקלו בהפליה במקומות העבודה, בקושי בקליטה ובפיטורין על רקע מוגבלות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פועלת גם באמצעות הכלים המשפטיים שברשותה כדי למגר גילויים של הפליה".

טקס אות שר הכלכלה למעסיקים אנשים עם מוגבלויות (צילום: משרד הכלכלה).
טקס אות שר הכלכלה למעסיקים אנשים עם מוגבלויות (צילום: משרד הכלכלה).

מבית הנשיא נמסר ל"דבר ראשון" כי הם בודקים את הנתונים בשלב זה. פנינו גם למשרד האוצר בבקשת תגובה לנתוני הדו"ח. לכשתתקבל התגובה נפרסמה כאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!