דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות / משרד הבריאות: עדרי בקר שהיו בגולן הם ככל הנראה מקור העכברת

המשרד הגיב לדיווחים על זיהומים במעיינות מי עדן: "נמצאה חריגה באחד המעיינות, שנעלמה בבדיקות חוזרת" | מה התסמינים והאם זה מדבק? המדריך המלא למחלה

עדר בקר ברמת הגולן (צילום: Shutterstock).
עדר בקר ברמת הגולן (צילום: Shutterstock).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

המקור לעכברת הוא ככל הנראה מעדרי בקר שהיו באזור מקורות המים, כך עדכן אתמול (שלישי) משרד הבריאות.

אתמול אומתה תוצאה חיובית בהדבקה במחלת לפטוספירוזיס (״עכברת״) בדגימות ממספר חולים חשודים. הבדיקות נעשות במעבדת היחוס במכון למחקר ביולוגי מבצעת את כל הבדיקות ללפטוספירוזיס "עכברת". המשרד ביקש להקפיד לקרוא את ההנחיות של המשרד שנשארות כפי שהן.

סימני המחלה האופייניים דומים למחלת השפעת: חום, כאבי ראש, כאבי שרירים. עם זאת בחלק מהחולים תיתכן פגיעה בתפקודי כבד וכליה.

בנוגע לדיווחים השונים על מחסור באספקת מי עדן נמסר ממשרד הבריאות: "ככלל בהתאם לחקיקה יצור ומילוי של מים מינרלים מחויבים בביצוע בדיקות יומיות למקור המים.  גם חברת מי עדן מחויבת על פי חוק לבצע בין היתר בדיקות מיקרוביולוגיות למקור המים כולל לתוצרת מוגמרת ובטרם שיווק המוצרים. לכן מתבצעות בדיקות שוטפות כל הזמן וכאשר יש חריגה בייצור והשיווק נעצרים.

"במהלך הקיץ האחרון היו שני אירועי חריגות במי המעיין. מרגע גילוי החריגות המפעל הפסיק  מילוי ושיווק מוצרים עד לקבלת תוצאות תקינות וזאת בהתאם לנהלים. לאחר קבלת תוצאות תקינות ב 6.8 חודש הייצור במפעל. מאז מתבצעות בדיקות שוטפות ואין חריגות".

מבית החולים זיו נמסר בצהריים כי בבית החולים מאושפזים שבעה אנשים עם חשד לעכברת. למרכז הרפואי גליל פנו באופן עצמאי מאז הבוקר שתי נשים בנות 26 ו-24 וגבר בן 48 כולם תושבי הצפון, ללא קשר משפחתי ביניהם. הם פנו לחדר המיון בעקבות הפרסומים בכלי התקשורת והגיעו עם תלונות בין השאר על כאבי שרירים וגב, חום ותחושת צמרמורת. השלושה טיילו בשבועות האחרונים בנחלים בדרום רמת הגולן. מהשלושה נלקחו דגימות דם שהועברו למעבדה במרכז הארץ, על מנת לברר האם מדובר במחלת הלפטוספירוזיס (עכברת). התוצאות צפויות להגיע בימים הקרובים.

משרד הבריאות מוסר הנחיות לציבור:

  1. חולים שטבלו במימי הנחלים זאכי, יהודייה, משושים וזויתן החל מתאריך 1.7.18, עם חום מעל 38 מעלות שהתפתח פחות מ-3 שבועות לאחר הטבילה מתבקשים לפנות לרופא המשפחה.
  2. מי שטבל באחד או יותר מהנחלים ואינו סובל ממחלת חום או סימני מחלה אחרים אינו צריך לפעול.
  3. משרד הבריאות מזהיר שלא לטבול בנחלים זכי, יהודיה, משושים זוויתן עד להודעה חדשה

שאלות ותשובות בנוגע לעכברת:

מה זו עכברת?
עכברת זו מחלה זיהומית המכונה לפטוספירוזיס. זו מחלה שמועברת לבני אדם מבעלי חיים וישנם יותר ממיליון מקרי תחלואה בעולם בשנה, בעיקר במדינות עולם שלישי. בישראל המחלה נדירה יחסית, עם ממוצע של 10 מקרים בשנה.

מאיפה זה מגיע?
המחלה נמצאת אצל חלק מבעלי החיים שמפרישים את החיידק דרך השתן. בעלי החיים  העיקריים שמפיצים את המחלה הם המכרסמים ובעיקר העכברים ומכאן שמה של המחלה. גם חיות כמו פרות וכלבים יכולות להפיץ את המחלה.

מי בדרך כלל נדבק במחלה?
עכברת זו מחלה תעסוקתית – מי שנדבק בה הם בדרך כלל וטרינרים או עובדי משק שעובדים עם בעלי חיים וחשופים אליהם, כמו גם אנשים שמטפלים במערכות ביוב ושפכים. בשנים האחרונות יש דיווחים על תחלואה הקשורה לתיירות במקורות מים בהם היו הפרשות של בעלי חיים.

מהם התסמינים של המחלה?
התסמינים הם: חום, כאב ראש, חולשה, כאב שרירים, כאב גב, בעיות במערכת העיכול, עייפות ותשישות. פעמים רבות התסמינים מזכירים שפעת.

בחלק קטן מהחולים המחלה עלולה להסתבך ולגרום לאי ספיקת כליות, לפגיעה בכבד ולדלקת קרום המוח . על פי רוב, התסמינים מופיעים בין שבוע לשבועיים לאחר החשיפה לחיידק. במקרים חריגים התסמינים יופיעו לאחר שלושה ימים – או שלושה שבועות.

כל מי שרחץ במקורות המים האלו יחלה?
ממש לא. רוב האנשים שנחשפים לחיידק לא יפתחו מחלה. ואלו שכן – יפתחו מחלה עם תסמינים קלים . רק במיעוט המקרים התסמינים הופכים להיות קשים ומסוכנים. לא כל מקרה חשיפה לחיידק מסתיים במוות.

האם המחלה מדבקת? מותר לשהות ליד אדם חולה?
ההדבקה היא רק בחשיפה להפרשות, בעיקר לשתן, ולכן אין סכנה אמיתית בהדבקה בין אדם לאדם.

באיזה נחלים נמצא החיידק? האם שאר הנחלים בטוחים?
הנחלים שאסורים ברחצה הם זאכי, יהודייה, משושים וזוויתן. שאר הנחלים ברמת הגולן – לא דווחו מקרי תחלואה. בכל מקרה יש לשים לב לשילוט במקום.

אם הייתי בנחלים האלו החל מה 1 ביולי, אני חייב להיבדק?
לא. רק אם נכנסת למים לפרק זמן ממושך ובשלושת השבועות האחרונים סבלת מחום, מומלץ ללכת לרופא המשפחה ולעדכן אותו. מי שלא סבל מחום, אין צורך להיבדק ואין צורך להיכנס לפאניקה.

מה הטיפול שמקבלים החולים?
הטיפול באנטיביוטיקה ניתן בכדורים או דרך הווריד. אין חובה באשפוז בכל המקרים ואפשר לקבל טיפול ולהשתחרר הביתה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!