דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

המשבר בטורקיה / על רקע התאוששות קלה בלירה הטורקית, ארדואן פותח חזית חדשה מול ארה"ב

בנאום לאומה איים נשיא טורקיה בחרם על מוצרים אמריקאים | במקביל עומד טראמפ לאשר את תקציב הביטחון של ארה"ב ולהשהות את שיתוף הפעולה הביטחוני עם טורקיה

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן (צילום: Yasin Bulbul/Pool Photo via AP)
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן (צילום: Yasin Bulbul/Pool Photo via AP)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

משבר הלירה הטורקית – על רקע התאוששות קלה בשער הלירה הטורקית מול הדולר, ארדואן עולה להתקפה ומאיים בחרם על מוצרים אמריקאים. מנגד טראמפ מעביר את תקציב הביטחון האמריקאי ובמסגרתו הוא משהה את המשך השתתפותה של טורקיה בפרויקט ה-F35. 24 השעות הקרובות עתידות להיות דרמטיות לכלכלה הטורקית כשנראה כי הטורקים לא מתכוונים לעמוד בדרישה שהציב ביום שישי האחרון שר ההגנה האמריקאי, מייק פנס, לשחרורו עד ליום רביעי של הכומר האמריקאי העצור בטורקיה .

טורקיה עוברת ימים סוערים כשההתנגשות בינה לבין ארצות הברית סביב מעצרו הממושך של הכומר האמריקאי, אנדרו ברונסון, הופכת למלחמה כלכלית. אחרי שביום שישי האחרון הכריז הנשיא טראמפ על הכפלת המכס על ברזל ונחושת מטורקיה ובכך שלח את הלירה הטורקית לצלילה של כ-30% מול הדולר, הוא נענה בתגובה לוחמנית מצד נשיא טורקיה ארדואן שאמר כי "לטורקיה יש אופציות נוספות והיא יכולה למצוא ידידות אחרות בעולם". בנוסף שלח הנשיא הטורקי את אזרחיו להפגין פטריוטיות ביחס למטבע הלאומי ולהמיר את המטבע הזר שברשותם ללירות טורקיות. באשר להצלחת הצעד הזה הדעות חלוקות: הבנקים הטורקים מדווחים על המרה של מטבע זר בשווי של כ-50 מיליון דולר, לא סכום גבוה אבל נראה ששער הלירה הגיב והתאושש בין שני לשלישי בכ-6% עד לרמה של 6.32 לירות לדולר לאחר שביום שני בבוקר הגיע לשפל של יותר מ-7 לירות טורקיות לדולר. מנגד יש מי שמדווחים בעיתונות הטורקית (זו שעדיין לא נשלטת על ידי הממשלה) על חוסר האמון שמתפשט בציבור הטורקי ביחס לאמירותיו של ארדואן.

בשלישי בבוקר דיווחו העיתונים בטורקיה כי במסגרת אישור תקציב ההגנה האמריקאי בקונגרס יום קודם לכן, הכניס הנשיא טראמפ סעיף המשהה את השתתפותה של טורקיה בפרויקט ה-F35. למעשה טראמפ התנה את המשך השתתפותה של טורקיה בפרויקט באישור מיוחד של הפנטנגון בעוד 90 יום לאחר שתתבצע הערכה מחודשת של כוונותיה של טורקיה. יש לציין כי טורקיה, כשותפה בפרויקט אחראית גם לייצור חלק מרכיבי המטוס. הוצאת הטורקים מהפרויקט אומנם תמנע מהם לרכוש את המטוס אבל גם עשויה לעקב את שרשרת הייצור של המטוס.

תשובתו של ארדואן לא אחרה לבוא. במהלך אתמול נאם ארדואן בפני הפרלמנט הטורקי בישיבה חגיגית לרגל 17 להקמת המפלגה בראשה הוא עומד – מפלגת הצדק והפיתוח. בנאומו טען ארדואן כי טורקיה נמצאת תחת מתקפה כלכלית וקרא לציבור להחרים מוצרים אמריקאים, כשהוא מציין במיוחד את האייפון של אפל. ארדואן הציע לטורקים לעבור למכשירי סמסונג המיוצרים בדרום קוריאה או למכשירי ונוס המיוצרים בטורקיה. בטורקיה יש מי שצוחק על האירוניה שהנשיא החליט לתקוף דווקא את האייפון, לאחר שהמכשיר הזה בדיוק סייע לו לבלום את נסיון ההפיכה נגדו ב-2016 באמצעות שידור וידאו לאזרחי המדינה. עוד במהלך אתמול נאם חתנו של ארדואן, שר האוצר הטורקי בראט אלביראק והבטיח לקהילה העסקית בטורקיה כי הממשלה תפעל לייצוב המשבר בתוך כללי המשחק של השוק החופשי.

על אף ההתאוששות של הלירה הטורקית במהלך יום שלישי, היום יש דריכות גבוהה בטורקיה כשהאולטימטום שהציב שר ההגנה האמריקאי מייק פנס לדיפלומטים הטורקים שנפגשו עימו ביום שישי האחרון עומד לפוג. פנס דרש את שחרורו של ברונסון עד ליום רביעי. בינתיים ברונסון עדיין נמצא במעצר בית באיזמיר ולפי הגישה הלוחמנית שמציב ארדואן לא נראה שיש בכוונתו להתקפל בשלב זה מול האמריקאים. אפשרות של הפעלת סנקציות אמריקאיות נוספות על הטורקים, כאלה שישלחו את הלירה הטורקית לצלילה חופשית היא סבירה ביותר.

מעבר לחשש לכלכלה הטורקית המשבר הזה מול ארצות הברית מכניס את ארדואן למצב בעייתי ביותר בזירה הבינלאומית. אומנם בסוף השבוע הוא הצהיר על אופציות נוספות שיש לטורקיה, ואכן בימים האחרונים הוא מקבל גיבוי גם מסין מרוסיה מאירן ובמידה מסוימת גם מגרמניה אבל האמת היא שבלי הגב האמריקאי כושר המיקוח של ארדואן בצירה הגלובאלית יהיה נמוך מאוד. בלי הגב של ברית נאטו טורקיה תאבד את עמדת המיקוח שלה מול רוסיה ששולטת בנפט ובגז המגיעים היום לטורקיה. ארדואן לא רוצה להיות תלוי בפוטין.

כדי להיסמך על סין ארדואן יאלץ לבלוע ולהשתיק את העובדה שסין מנהלת היום מחנה ריכוז ענקי של מעל למיליון מוסלמים בעלי מקורות אתניים טורקיים. הסיפורים שיוצאים ממחנה הריכוז הזה מסמרי שיער. ארדואן לא רוצה להיות תלוי בחסדיה של גרמניה שלה יש אינטרסים רבים בתוך טורקיה. ובאשר לאירן, ברור לארדואן שהיחסים עם המדינה השיעית הסובלת ממשבר כלכלי בעצמה הם משענת קנה רצוץ. אם כך מדוע ארדואן מוכן להקריב הכל כדי למנוע שחרור של כומר אמריקאי אחד? אנשים שעבדו בעבר קרוב לארדואן מסבירים שהוא באמת מאמין שטורקיה היא אימפריה שווה לארצות הברית. יש לו ביטחון גמור בעוצמה הטורקית וביכולת שלה לכופף את האמריקאים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!