דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
או"ם

התערבות בינלאומית / בין החלופות של מזכ"ל האו"ם ל'הגנה על הפלסטינים': כוח בינלאומי חמוש

בדו"ח שחיבר גוטרש מוצעות 4 חלופות: תוספת סיוע הומניטרי, שיגור מומחים לאזור, משקיפים אזרחיים וכח חמוש לשם "הרתעה והבטחת הבטחון" - שסיכויי הקמתו קלושים | שגריר ישראל באו"ם, דני דנון: "ההגנה היחידה שהעם הפלסטיני זקוק לה היא ממנהיגיהם"

הפרות סדר אלימות של אלפי פלסטינים במרחב גדר המערכת ברצועת עזה. ארכיון (דובר צה״ל)
הפרות סדר אלימות של אלפי פלסטינים במרחב גדר המערכת ברצועת עזה. ארכיון (דובר צה״ל)
שי ניר

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אומר בדו"ח חדש שהאפשרויות להגנה על הפלסטינים הנמצאים תחת כיבוש ישראלי נעות בין הקמת צבא חמוש או כוח משטרה, לבין פרישת משקיפים אזרחיים או תגבור כוחות האו"ם בשטח.

בדו"ח, שהופץ אתמול (שישי), הדגיש גוטרש כי כל חלופה תדרוש את שיתוף הפעולה של הישראלים והפלסטינים, וכן "הפסקה מתמשכת של פעולות האיבה, ותוספת משאבים". אך הסיכוי להשיג את הסכמת ישראל לכח חמוש שיופעל על ידי האו"ם או גורם אחר, נראה מאוד לא סביר.

בהגשת הדו"ח מילא גוטרש החלטה שאימצה העצרת הכללית של האו"ם בתמיכת הפלסטינים ביוני האחרון, והאשימה את ישראל בגל האלימות הנוכחי בעזה והביעו צער על ה"שימוש המופרז בכוח" מצידה. בהחלטה התבקש המזכ"ל להציג הצעות להגנה על התושבים הפלסטינים והמלצות "המתייחסות למנגנון הגנה בינלאומי".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש (AP Photo/Bebeto Matthews)
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש (AP Photo/Bebeto Matthews)

בדו"ח בן 14 עמודים טוען מזכ"ל האו"ם כי השילוב בין מעל 50 שנה של כיבוש צבאי ישראלי, לצד "איומים בטחוניים קבועים, מוסדות פוליטיים חלשים ותהליך שלום שנמצא במבוי סתום, הופך את אתגר ההגנה על הפלסטינים למורכב מאוד מבחינה פוליטית, חוקית ומעשית".

גוטרש הדגיש כי הפתרון להגנה על התושבים הפלסטינים הוא פתרון פוליטי של הסכסוך הישראלי פלסטיני, הנמשך מזה עשורים. אך עד שיעד זה יושג, קורא המזכ"ל ל-193 המדינות החברות באו"ם לבחון "כל צעד מעשי ואפשרי שישפר באופן משמעותי את ההגנה על האוכלוסיה הפלסטינית", כאשר הוא מוסיף שצעדים אלו "ישפרו גם את בטחונם של האזרחים הישראלים".

בדו"ח ביקר גוטרש בחריפות את הרחבת ההתנחלויות על ידי ישראל, ואמר כי הבנייה בשטחי יהודה ושומרון "ממשיכה ללא הפוגה ומהווה הפרה מחפירה של החוק הבינלאומי". הוא הוסיף כי מספרם הגבוה של הנפגעים הפלסטינים, בכללם ילדים, מתחילת ההפגנות בגדר הגבול בין ישראל לרצועת עזה ב-30 במרץ השנה "משקף מגמה מדאיגה של שימוש בכח קטלני על ידי כוחות הביטחון הישראלים, כנגד יחידים שאינם בהכרח יוצרים איום מיידי לגרימת מוות מיידי או פציעה קשה"

בנוסף ביקר גוטרש גם את ה"שיגור ללא הבחנה של טילים, פצצות מרגמה ואמצעי תבערה מרצועת עזה, על ידי חמאס וכוחות פלסטיניים נוספים לעבר ישראל" וכן את בניית מנהרות לתוך ישראל, באומרו שפעולות אלו מאימים על חייהם של ישראלים ופלסטינים כאחד. הוא הוסיף כי "הסתה, רטוריקה פרובוקטיבית והאדרת התקפות הטרור על ידי הפלגים הפלסטיניים מנציחים את הסכסוך, מולידים חוסר אמון ומצמצמים את התקווה לדיאלוג קונסטרוקטיבי".

בתגובה לדו"ח אמר שגריר ישראל באו"ם, דני דנון כי ״ההגנה היחידה שהעם הפלסטיני זקוק לה היא ממנהיגיהם. הרשות הפלסטינית מסיתה את אזרחיה לפגיעה ביהודים וארגון הטרור חמאס משתמש בציבור בעזה כבן ערובה ומסכן את חיי התושבים למען הטרור. במקום המלצות הזויות על דרכים להגן על הפלסטינים מישראל, על האו"ם , להטיל את האחריות על פגיעה בעם הפלסטיני על מנהיגיהם. המלצות אלו יגרמו רק להמשך הסבל של הפלסטינים על ידי מנהיגיהם.״

ארבעת החלופות של גוטרש

הגדלת נוכחות האו"ם בשטח: תוספת של מומחים לזכויות אדם, פוליטיקה ושיתוף פעולה מטעם האו"ם תוכל לחזק את יכולות המניעה של האו"ם, להעלות את הנראות של הארגון ו"להפגין את המחויבות ותשומת הלב של הקהילה הבינלאומית" להגנת הפלסטינים.

תוספת משאבים ושיפור הנגישות כדי להבטיח את רמת החיים של התושבים הפלסטינים: גוטרש אמר שהרחבת תכניות האו"ם, הסיוע ההומניטרי ותקציבי הפיתוח יכולים לענות בצורה אפקטיבית לצרכים של הפלסטינים. עם זאת, הוא ציין כי מתוך יעד של 540 מיליון דולר שהציב האו"ם כדי לספק שירותים בסיסיים וסיוע ל-1.9 מיליון פלסטינים, הושגו כרגע רק 24.5% מהכספים. בנוסף ציין גוטרש כי קיצוצים רחבים במימון סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים, אונרוו"א, "יצרו אווירה כלכלית-חברתית מתגברת של סיבוך וייאוש". מדובר בהתייחסות להכרזת ארצות הברית על קיצוץ של 300 מיליוני דולרים במימון של אונרוו"א מוקדם יותר השנה, שגרעה 217 מיליון דולר מתקציבו.

כוח משקיפים אזרחיים ייעודיים: גוטרש אמר כי ייסוד כח משימה של משקיפים ע"י האו"ם או גוף אחר, עם מנדט לדווח על ההגנה על אזרחים פלסטינים ותנאי חייהם "יכול להיות רלבנטי במיוחד באזורים רגישים כמו מחסומים, גדר הגבול בין ישראל לרצועת עזה, ואזורים הסמוכים להתנחלויות". הוא הוסיף כי המשקיפים יוכלו גם לבצע גישור במקומות שבהם יוצבו.

הגנה פיזית: גוטרש אמר שהאו"ם יכול להקים כוח צבאי חמוש או כוחות משטרה, אם יינתן לו מנדט לכך ממועצת הביטחון "להרתיע ובמידת הצורך להבטיח את בטחונה של האוכלוסיה הפלסטינית". כחלופה, הציע שקבוצה של מדינות "תמימות דעים" יפעילו כוח חמוש תחת מנדט של האו"ם. גוטרש הדגיש כי כוח משקיפים אזרחי של האו"ם או כח צבאי או משטרתי שיוקם על ידי האו"ם או יפעל תחת מנדט של האו"ם, ידרוש את אישור מועצת הביטחון. הוא העיר כי כוחות האו"ם שפועלים כרגע באיזור אינם מספקים הגנה לפלסטינים, וחברות מועצת הביטחון יידרשו להרחיב את המנדט שלהם לשם כך.

יש לציין כי ממשל טראמפ, שהגן בחוזקה על הברית הקרובה שלו עם ישראל במועצת הביטחון, והתנגד בלהט להצעת ההחלטה בעצרת הכללית שהטילה על גוטרש את כתיבת הדו"ח. לכן, הסיכויים לווטו אמריקני במועצת הביטחון כלפי כל הצעה להצבת כוח חמוש להגנה על הפלסטינים, או כוח משקיפים אזרחיים הם גבוהים ביותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!