דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

פרידה / קופי אנאן, מזכ"ל האו"ם לשעבר, הלך לעולמו בגיל 80

הדיפלומט מגאנה שטיפס במעלה הדרגות של האו"ם היה האפריקאי השחור הראשון שכיהן כמזכ"ל הארגון, ואף זכה בפרס נובל לשלום | הוא מת לאחר מחלה קצרה ולא מזוהה | רה"מ נתניהו: "נזכור אותו כמי שנלחם באנטישמיות ובהכחשת השואה"

קופי אנאן מזכ״ל האום לשעבר( stocklight / Shutterstock.com)
קופי אנאן מזכ״ל האום לשעבר( stocklight / Shutterstock.com)
שי ניר

קופי אנאן, דיפלומט כריזמטי והאפריקני השחור הראשון שנבחר למזכ"ל האו"ם והוביל אותו באחת מתקופותיו הסוערות, הלך לעולמו היום (שבת) בגיל 80. דברי הוקרה הגיעו מרחבי העולם לאחר שהקרן שהקים הודיעה על מותו בברן, בירת שווייץ, לאחר מחלה קצרה ובלתי מזוהה. בהודעה נכתב כי אנאן, זוכה פרס נובל, "הקרין טוב לב אמיתי חום ואומץ בכל מעשיו". נשיא גאנה, ארץ הולדתו של אנאן, אמר לאחר שדיבר עם אשתו של אנאן כי הוא מת "בשלווה בזמן שנתו".

בבניין מטה האו"ם בניו יורק הורד דגל הארגון לחצי התורן, וזרי פרחים הוצבו מתחת לדיוקנו של אנא, משקפים את ההערכה הרבה כלפיו, בזכותה נבחר באופן פורץ דרך לשתי כהונות כמזכ"ל האו"ם. מנהיגים מרוסיה, הודו, ישראל, צרפת ומדינות נוספות הביעו את תנחומיהם על לכתו של האדם שביל גייטס כינה "אחד מעושי השלום הגדולים של זמננו".

נלסון מנדלה וקופי אנאן, יולי 2007, ארכיון (צילום: AP Photo).
נלסון מנדלה וקופי אנאן, יולי 2007, ארכיון (צילום: AP Photo).

אנא שירת בתפקידים ניהוליים באו"ם לאורך כמעט כל הקריירה שלו. סגנונו האריסטוקרטי, האלגנטיות הצוננת שלו ופיקחותו הפוליטית סייעו לו לעלות בדרגות האו"ם עד שנעשה למזכ"ל השביעי של הארגון, והראשון שצמח בשורותיו. הוא כיהן שתי קדנציות ברצף, מינואר 1997 עד דצמבר 2006, במהלך כהונתו זכה לקבל, יחד עם האו"ם, את פרס נובל לשלום לשנת 2001.

במהלך כהונתו כמזכ"ל היה על אנאן להתמודד עם כמה מהכשלונות והשערוריות הגרועים ביותר בתולדות הארגון העולמי. אתגרים אלו אילצו אותו לבלות את חלק גדול מזמנו במאמץ לשקם  את המוניטין המוכתם של האו"ם. המוניטין המוסרי שלו נבע בעיקרו מקסם אישי ומיכולתו לשאת ולתת עם מרבית הכוחות בעולם. כשעזב את האומות המאוחדות, הוא הותיר מאחוריו ארגון גלובלי המעורב באופן משמעותתי הרבה יותר בשמירה על השלום ובמאבק בעוני, תוך עיצוב המסגרת למענה ברוח המאה ה-21 לזוועות המוניות והתמקדותו בזכויות אדם ובפיתוח.

"במובנים רבים, קופי אנאן היה האו"ם עצמו", אמר מזכ"ל האו"ם הנוכחי, אנטוניו גוטרש. "הוא עלה במעלה הדרגות כדי להוביל את הארגון למילניום הבא בנחישות ובכבוד שאין שניים להם".

לאחר שסיים את תפקידו הקים אנאן את 'קרן קופי אנאן', ארגון הפועל להעצמת ארגונים אזרחיים במדינות מתפתחות. בנוסף, פעל אנאן בשליחות האו"ם כמתווך במהומות אלימות שפרצו במהלך הבחירות לנשיאות קניה ב-2007, והצליח להושיב את הצדדים הפוליטיים היריבים למו"מ שסיים את האלימות. ב-2011 נשלח לסוריה כשליח הקהילה הבינלאומית בעקבות פריצת מלחמת האזרחים במדינה, תפקיד אותו מילא במשך שנה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע צער על לכתו של אנאן: "נזכור אותו כאיש רב פעלים בשדה הבינלאומי, וכמי שנלחם באנטישמיות ובהכחשת השואה. אנחנו שולחים תנחומים לרעייתו ולמשפחתו".

ממשרד החוץ הישראלי נמסר בתגובה למותו של אנאן כי "ישראל מביעה צער על מותו של מזכ״ל האו״ם לשעבר קופי אנאן, מעמודי התווך של הדיפלומטיה המולטילטרלית, זוכה פרס נובל ומדינאי אשר הקדיש את חייו להשגת שלום עולמי, צמצום העוני ומאבק בתמותת ילדים. מדינת ישראל משתתפת בצערה של משפחתו של המזכ׳ל קופי אנאן."

כמזכ"ל האו"ם, אנאן עסק רבות בסוגיות הנוגעות לישראל ובסכסוך הישראלי פלסטיני. במשרד החוץ הזכירו ש"במהלך כהונתו התנגד אנאן לנסיונות של דה-לגיטימציה של ישראל, נאבק בנחישות בהכחשת השואה, ותמך בשנת 2006 ביוזמת האו״ם לכינון יום בינ״ל לזכרון השואה." עם זאת, במקרים מסוימים הוא גם זכה לביקורת מצד ישראל ותומכיה על נקיטת עמדות חד צדדיות לטובת הפלסטינים, והימנעות מגינוי הטרור הפלסטיני. כך למשל, בזמן מבצע חומת מגן ב-2003 גינה אנאן את ישראל על טבח שלכאורה בוצע בג'נין, אך לאחר שוועדת חקירה של האו"ם ניקתה את ישראל מאשמת הטבח, התנצל אנאן על דבריו. במהלך מלחמת לבנון השנייה האשים אנאן את ישראל בירי מכוון לעבר עמדה של האו"ם, שממנו נהרגו ארבעה משקיפי או"ם.

ביקורת נוספת שלה זכה אנאן היתה על תפקודו כתת מזכ"ל האו"ם לשמירה על השלום, בתקופת רצח העם ברואנדה ב-1994, בו נרצחו כחצי מיליון בני אדם בתוך שבועות בעידוד הממשלה הרואנדית. מפקד כוחות האו"ם ברואנדה, רומאן דלאיר, טען בספר שפירסם כי מדיניותו של אנאן היתה פאסיבית, והוא מנע מכוחות האו"ם במדינה להתערב במשבר, מה שהיה יכול לצמצם את היקף ההרוגים. עשור לאחר הטבח, גם אנאן עצמו הודה ש"יכולתי והייתי צריך לעשות יותר כדי להשמיע את קולות האזעקה ולספק תמיכה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!