מה זו עכברת?
עכברת זו מחלה זיהומית המכונה לפטוספירוזיס. זו מחלה שמועברת לבני אדם מבעלי חיים וישנם יותר ממיליון מקרי תחלואה בעולם בשנה, בעיקר במדינות עולם שלישי. בישראל המחלה נדירה יחסית, עם ממוצע של 10 מקרים בשנה.

מאיפה זה מגיע?
המחלה נמצאת אצל חלק מבעלי החיים שמפרישים את החיידק דרך השתן. בעלי החיים  העיקריים שמפיצים את המחלה הם המכרסמים ובעיקר העכברים ומכאן שמה של המחלה. גם חיות כמו פרות וכלבים יכולות להפיץ את המחלה.

מי בדרך כלל נדבק במחלה?
עכברת זו מחלה תעסוקתית – מי שנדבק בה הם בדרך כלל וטרינרים או עובדי משק שעובדים עם בעלי חיים וחשופים אליהם, כמו גם אנשים שמטפלים במערכות ביוב ושפכים. בשנים האחרונות יש דיווחים על תחלואה הקשורה לתיירות במקורות מים בהם היו הפרשות של בעלי חיים.

מהם התסמינים של המחלה?
התסמינים הם: חום, כאב ראש, חולשה, כאב שרירים, כאב גב, בעיות במערכת העיכול, עייפות ותשישות. פעמים רבות התסמינים מזכירים שפעת.

בחלק קטן מהחולים המחלה עלולה להסתבך ולגרום לאי ספיקת כליות, לפגיעה בכבד ולדלקת קרום המוח . על פי רוב, התסמינים מופיעים בין שבוע לשבועיים לאחר החשיפה לחיידק. במקרים חריגים התסמינים יופיעו לאחר שלושה ימים – או שלושה שבועות.

כל מי שרחץ במקורות המים האלו יחלה?
ממש לא. רוב האנשים שנחשפים לחיידק לא יפתחו מחלה. ואלו שכן – יפתחו מחלה עם תסמינים קלים . רק במיעוט המקרים התסמינים הופכים להיות קשים ומסוכנים. לא כל מקרה חשיפה לחיידק מסתיים במוות.

האם המחלה מדבקת? מותר לשהות ליד אדם חולה?
ההדבקה היא רק בחשיפה להפרשות, בעיקר לשתן, ולכן אין סכנה אמיתית בהדבקה בין אדם לאדם.

באיזה נחלים נמצא החיידק? האם שאר הנחלים בטוחים?
הנחלים שאסורים ברחצה הם זאכי, יהודייה, משושים וזוויתן. שאר הנחלים ברמת הגולן – לא דווחו מקרי תחלואה. בכל מקרה יש לשים לב לשילוט במקום.

אם הייתי בנחלים האלו החל מה 1 ביולי, אני חייב להיבדק?
לא. רק אם נכנסת למים לפרק זמן ממושך ובשלושת השבועות האחרונים סבלת מחום, מומלץ ללכת לרופא המשפחה ולעדכן אותו. מי שלא סבל מחום, אין צורך להיבדק ואין צורך להיכנס לפאניקה.

מה הטיפול שמקבלים החולים?
הטיפול באנטיביוטיקה ניתן בכדורים או דרך הווריד. אין חובה באשפוז בכל המקרים ואפשר לקבל טיפול ולהשתחרר הביתה.