דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבורסה לניירות ערך

שוק ההון / אושרה מכירתן של מרבית מניות הבורסה הישראלית למשקיעים זרים

יו"ר הרשות לניירות ערך אישרה את מכירתן של 71.7% מניות הבורסה לחמש קבוצות של משקיעים זרים | האישור בא בעקבות העברת "החוק לשינוי מבנה הבורסה" בכנסת בשנה שעברה | לא נמצא בישראל משקיע שיוכל לרכוש את המניות

הבורסה בתל-אביב (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90).
הבורסה בתל-אביב (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90).
יונתן קירשנבאום

הושלם עוד צעד בחשיפת הבורסה הישראלית למשקיעים זרים: אתמול (ראשון) אישרה יו"ר הרשות לניירות ערך, ענת גואטה, את מכירתן של 71.7% מניות הבורסה לחמש קבוצות של משקיעים זרים. כך, תוך חמש שנים ישתנה מבנה הבעלות על הבורסה לחלוטין, ומרביתו יוחזק בפועל על ידי אזרחים זרים.

הבורסה היא חברה פרטית, שמניותיה מוחזקות כיום בידי הבנקים ובתי ההשקעות הגדולים. אותם בנקים ובתי השקעות מתפקדים גם כחברי הבורסה, והם הרשאים היחידים לסחור בפועל. מי שאינו חבר בורסה ומעוניין לבצע בה פעולות, נדרש לעשות זאת דרך אחד מחברי הבורסה (לדוגמא אחד הבנקים), שגובים על כך עמלה.

בשנה שעברה חוקקה הכנסת את "החוק לשינוי מבנה הבורסה", שקובע כי חברי הבורסה אינם יכולים להחזיק במרבית המניות בה. כך, קובע החוק כי מרבית המניות של בעלי הבורסה הנוכחיים יימכרו. היות ולא נמצא בישראל משקיע שיוכל לרכוש את המניות בהיקף הזה, נמצאו חמישה משקיעים זרים לצורך כך.

בחודשים האחרונים בחנה הרשות את בקשתם של מספר משקיעים בינלאומיים לקבל היתרי החזקה במניות הבורסה. על פי המתווה שהוצג לרשות, מדובר במכירה של כ-71.7% ממניות הבורסה על-ידי בעליהן הנוכחיים לחמישה משקיעים בינלאומיים. בהתאם למתווה זה, קרן ההשקעות האוסטרלית, מניקיי (Manikay Partners LLC), תרכוש ותחזיק באופן ישיר 19.99% ממניות הבורסה. יתר המניות, כ-51.7%, יימכרו לארבעה משקיעים בינלאומיים נוספים, כך שכל משקיע יחזיק באופן ישיר לכל היותר 4.69% ממניות הבורסה ואילו היתרה תוחזק עבורם על ידי נאמן שהתמנה לשם כך. בהתאם לחוק, המשקיעים התחייבו לתמוך במכירה לציבור של כ-31.7% ממניות הבורסה, שיוחזקו עבורם בידי הנאמן, בהצעה לציבור שתיזום הבורסה בעתיד, במידה וימצאו להם קונים.

מרשות ניירות ערך נמסר כי "כניסת משקיעים בינלאומיים תחשוף את הבורסה ואת שוק ההון הישראלי לעולם באופן שעשוי לסייע בהנגשתה לחברות חדשות, למשקיעים, לשווקים חדשים ואף לסייע בהרחבת בסיס החברות". עם זאת, כניסתם של גורמים זרים, וביחוד אלו שעוסקים במסחר בפיננסים, עשויה לסכן בטווח הארוך את היציבות של המשק הישראלי. חשיפה גוברת לשוק ההון העולמי עשויים להגביר את סכנת החשיפה של ישראל למשברים פיננסיים, כמו זה האחרון בשנת 2008.

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה הגיבה כי "מתן ההיתרים מאפשר לבורסה לצאת לדרך חדשה כגוף עסקי, תחרותי ומתקדם, כמקובל בכל מדינות העולם המערבי. תפקידה העיקרי של הבורסה הוא לתמוך בפיתוח הכלכלה הישראלית. מבנה הבעלות הקודם בבורסה מנע ממנה למלא את ייעודה באופן מיטבי. בעולם החדש, אזרחי ישראל יוכלו ליהנות ממגוון רחב של אפיקי השקעה ומהצלחתו של המשק, והכלכלה הישראלית תצא נשכרת". גואטה עוד הוסיפה כי "המהלך מתכתב עם צעדי הרשות להרחבת שוק ההון הציבורי, לפיתוח שוק תחרותי, מגוון ונגיש לציבור המשקיעים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!