דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בניין

ההפקרות נמשכת / עם קנסות בסך כולל של 1.5 מיליון ש"ח, משרד העבודה לא ירתיע קבלנים רשלנים

למרות ההצהרות בתחילת השנה על עיצומים מנהליים בגובה 15 מיליון ש"ח, בפועל הטיל המשרד רק עשירית | העיצומים המנהליים היו אמורים להיות אמצעי הלחץ המרכזי על מי שלא מקפיד על בטיחות עובדיו

מפקח באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
מפקח באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

על אף הצהרות משרד העבודה והרווחה מתחילת השנה כי הטיל עיצומים מינהליים בלמעלה מ-15 מיליון שקלים על קבלנים המתרשלים בבטיחות עובדיהם, פרסם לאחרונה המשרד את 53 העיצומים הראשונים שאושרו והם עומדים על שיעור של 1.5 מיליון שקלים בלבד. העיצומים המינהליים על קבלני בניה מפירי בטיחות, היו גולת הכותרת במדיניותו של שר העבודה והרווחה חיים כץ למיגור תופעת התאונות בענף הבניין.

על מרבית החברות הוטל עיצום אחד בלבד שאושר בסכום ממוצע של כ-28 אלף ש"ח. על החברות 'דאוסר חברה למסחר' ו'מחאמיד תופיק חב' לבנין ופיתוח' הוטלו ארבעה עיצומים לכל-אחת, בשיעור כולל של כ-111 אלף וכ-126 אלף ש"ח בהתאמה. על 'גזית הנדסה' הוטלו שלושה עיצומים בשיעור כולל של כ-106 אלף שקלים. על שבע חברות נוספות הוטלו שני עיצומים.

הרוגי תאונות בניין קטלניות באתרי הבנייה והתשתיות בשנת 2018 (נתונים: הקבוצה למאבק בתאונות בנין | גרפיקה: אידאה).
הרוגי תאונות בניין קטלניות באתרי הבנייה והתשתיות בשנת 2018 (נתונים: הקבוצה למאבק בתאונות בנין | גרפיקה: אידאה).

25 מהצווים ניתנו בגין העסקת עובדים בגובה בלא אמצעי המיגון הנדרשים – אחד מגורמי התאונות המובילים בענף. 19 צווים נוספים ניתנו בגין אי מינוי מנהל עבודה ודיווח עליו למינהל הבטיחות כנדרש. העיצומים, אושרו בחודשים פברואר עד אפריל, אך פורסמו רק כעת.

"כישלון חרוץ"

החל מה-1 לינואר נכנסו לתוקפן התקנות המאפשרות למפקחי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית להטיל את העיצומים המינהליים בגין עבירות בטיחות. כבר בסוף חודש ינואר פרסם המשרד כי מפקחיו הספיקו כבר לבקר בכ-600 אתרי בניה ולהטיל כ-500 עיצומים, מתוכם כ-70% על סכום של למעלה מ-35 אלף שקלים, ו-25% על סכום של 20 אלף שקלים, אולם כאמור רק 53 מתוכן אושרו בפועל, כפי שנדרש בחוק.

"העובדה שרק עתה פורסמו עשרות בודדות של עיצומים שהוטלו מאז נכנסו לתוקף התקנות המאפשרות להטיל עיצומים כספיים ב-1.1.18, וזאת לאחר שבמהלך תקופה זו חולקו לדברי משרד העבודה למעלה מ-1,300 'כוונות' לחלק עיצומים, מלמדת שמהלך זה, שהוצג במהלך שנת 2017 כפתרון שירתיע את החברות הקבלניות מפני רשלנות, נחל לפי שעה, למרבה הצער, כישלון חרוץ", אמרה ל'דבר ראשון' עו"ד הדס תגרי, רכזת הקבוצה למאבק בתאונות בניין. "החמור מכל לגבי כישלון מהלך העיצומים הוא שמשרד העבודה השקיע בתקופה זו את כל משאבי כוח האדם שלו בהטלת העיצומים, תוך זניחת פעילויות אחרות וקידום מהלכים חדשים, ולפיכך לא רק שהעיצומים לא שיפרו את ההרתעה – הם פגעו בה. על ההשלכות החמורות של התנהלות זאת ניתן ללמוד מהעלייה המצמררת במספרי ההרוגים מתחילת השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד – 28 עובדים ועוד שני עוברי אורח השנה לעומת 22 עובדים שנהרגו בתקופה המקבילה אשתקד, וזאת לאחר שבמהלך שנת 2017 נרשמה ירידה של 30% במספר ההרוגים לעומת שנת 2016. על מנת להפוך מגמה חמורה זו משרד העבודה נדרש בדחיפות לגייס משאבי כוח אדם חדשים לפיקוח, ובכלל זה לנצל את כוח האדם הזמין של המוסד לבטיחות ולגהות לצורך אכיפה וכן לקדם בחקיקת בזק הטלת סנקציות של סגירה נרחבת של אתרי בנייה, בהם מאותרת על ידי מפקחי מנהל הבטיחות הפקרות בטיחותית נרחבת או חוזרת".

בארגוני המאבק בתאונות הבניה, טענו מלכתחילה כי ההתמודדות עם תופעת התאונות בענף הבניה מחייב גם הגדלה משמעותית של כוח האדם במנהל הבטיחות והבריאות. בראיון לדבר ראשון התריע בעבר זאב דיבסק, מי שהיה בכיר במינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, כי גם האפקטיביות של שיטת העיצומים תלויה בהגדלה משמעותית של כוח האדם במינהל, דוגמת זו שנעשתה במינהל המקביל לאכיפה והסדרה, שם הוקצו לטובת המהלך תקנים של למעלה ממאה משרות נוספות.

מלבד העיצומים המינהליים, יזם משרד העבודה והרווחה בשנה האחרונה שורה של מבצעי אכיפה משותפים עם המשטרה והפרקליטות. כמו כן פעל השר כץ על מנת לאפשר למפקחי המינהל לעבור לחוזה מומחים, על מנת לסייע באיוש תקנים קיימים, והעביר במהלך הקיץ תקנות האוסרות על כניסת בני נוער לאתרי בנייה.

תגובת משרד העבודה והרווחה לא התקבלה, נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!