דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטיקה

פוליטיקה 2.0 / רשת של חשבונות מזוייפים פעלה ברשתות החברתיות לקדם את משה יעלון

החשבונות המזוייפים הגיבו למשתמשים אחרים באופן שתומך ביעלון | לא ברור מי הפעיל את הרשת, והרשלנות בה פעלה מעלה סברה כי מדובר בכלל בניסיון להשחיר את פניו של יעלון | בסביבתו של יעלון הכחישו את מעורבותם בדברים

משה "בוגי" יעלון וג'וני 5 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90 ובאדיבות YES)
משה "בוגי" יעלון וג'וני 5 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90 ובאדיבות YES)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מי מפעיל את ה'בוגיבוטים' שתומכים ביעלון? רשת בוטים (פרופילים מזוייפים המופעלים על-ידי מפעיל יחיד או צוות קטן) שתומכת ברשת במשה יעלון נחשפה ברשת הטוויטר וככל הנראה גם בפייסבוק. האם מדובר ברשלנות של אנשים מטעמו של יעלון, או במזימה מחוכמת להכתים אותו באמצעות רשת בוטים מרושלת עם עקבות דיגיטליות קלות לזיהוי?

המתכנת רן בר-זיק פירסם אתמול (ראשון) רשומה המתארת כיצד נחשפה רשת הבוטים התומכת במשה (בוגי) יעלון בטוויטר, שקיבלה את הכינוי 'בוגי בוטים'. משתמשים אחרים מצאו עדויות לניסיונות של אותם פרופילים לפעול גם בפייסבוק. ככל הנראה, מטרתה היא להשפיע על השיח ברשתות החברתיות, למשל דרך תגובות לציוצים של עיתונאים.

ראשית החשיפה מתחילה בגולש עומר אריכא, ממתנגדי יעלון, ששם לב לתגובות מצד אנשים חוזרים ברשת הטוויטר לגבי יעלון.

ככל הנראה מדובר במפעיל אנושי יחיד או בצוות קטן, שמשגר ציוצים ממספר לא ידוע של פרופילים מזוייפים, ככל הנראה, במטרה ליצור אווירה מסויימת של אהדה ליעלון וביקורת על יריבים פוליטיים כמו ראש הממשלה, בנימין נתניהו. השימוש במילה 'בוטים' לא מעיד במקרה זה על בינה מלאכותית, אלא על ממשקים אוטומטיים שיכולים להקל על ניהול רשת פרופילים מזוייפים באמצעות תזמונים אוטומטיים ושינויי נוסח וכן באיתור אזכורים לנושאים כלפיהם הרשת מכוונת, כדי למקד את ההשפעה.

דוגמא להשפעה של האווירה המלאכותית מצויה בציוץ של עמית סגל, עיתונאי חדשות ערוץ 2 מאתמול. החשיפה של סגל הייתה לגבי פער גרסאות בין משה יעלון בשנת 2016, שתמך בסגן הרמטכ"ל יאיר גולן, בנאומו השנוי במחלוקת ביום השואה הגבורה, ואילו בספרו מ-2018 טוען שדרש ממנו לתקן את דבריו. סגל כתב: "בספרו החדש ב-2018 משה יעלון טוען שגינה בזמן אמת את התבטאותו של גולן והגדיר אותה אומללה ומוטעית. האמת שונה לחלוטין. בהודעתו האמתית ב-2016 הוא לא גינה דבר, להפך: האיץ בגולן וחבריו להשמיע עוד התבטאויות וטען שמי שלא הבין פשוט מעוות את הדברים".

על פי החשד, רשת הבוטים של תומכי יעלון ניסתה לגרום לסגל לחשוב שבלבל בין שני אירועים שונים. לאחר שעה הגיב סגל: "בווטסאפ של בוגי יש גיוס כללי לטעון שחיברתי נאום לא קשור שננאם שבוע אח"כ במטכ"ל. אלף, סחתיין על ההתגייסות. בית, אתם מטעים. צילום המסך הוא מהבוקר שאחרי נאום גולן. ודייק: כאן הוא לא טוען שגולן אמר דבר אומלל, אלא שמי שחושב שגולן אמר דבר כזה מלבה את האווירה לצרכים פוליטיים. הזיכרון גמיש".

רן בר-זיק פרסם רשומה בבלוג שלו ובה בדיקה מקיפה של החולשות של רשת הבוטים, אם כי ייתכן שרק חלק ממנה נחשף. החולשות של הרשת, כוללות שימוש בתמונות פרופיל מזוייפות, בשימוש במספרי טלפון דומים או זהים לרישום המשתמשים בטוויטר, ואפילו בניסיונות חיפוי מגושמים.

המשתמשת ורדה חורי ניסתה לטעון שתמונתה אמתית ולא גנובה מסופרת מורמונית, אך אריכא הראה שמדובר בתמונה זהה, כלומר גנובה ומזוייפת.

https://twitter.com/HuriVarda/status/1030934705267462149

בניגוד לחלק מהגולשים האמתיים המעורבים בחשיפת הרשת, שמחזיקים גם באג'נדה פוליטית ברורה במדיה החברתית, בר-זיק מדגיש כי הוא עוסק רק בהיבט הטכנולוגי – כלומר, ביכולת להרעיל את השיח הציבורי באמצעות משתמשים מזוייפים, ללא קשר לשאלה למען מי הם פועלים.

בר זיק סייג את דבריו כך: "כמה הסתייגויות בעקבות ציוצים שכתבו לי כאן:

  1. אין לי מושג אם יעלון ידע או לא.
  2. כן, זה יכול להיות קמפיין השחרה מחוכם בהפוך על הפוך. הפייקים תומכים ביעלון בציוצים שלהם.
  3. יש סיכוי שהפייקים משמשים גם למטרה אחרת.
  4. מה שאני עומד מאחוריו במאה אחוז זה המידע הטכני המופיע בפוסט.

כשזיוף הופך לרעל

הקומיקאי הבריטי ג'יימס וויטש נוהג להטריל בחזרה רמאים באינטרנט המנסים להפיל בפח גולשים תמימים לשלם להם כסף, או מפיצי ספאם. בסרטון מלפני שנה, וויטש מראה בשלב מסויים איך הספאמר התעייף מההצקות של וויטש, והפעיל בוט המשגר אימייל בתגובה אוטומטית לכל פניה מכתובת המייל של וויטש. וויטש יצר בתגובה בוט דומה וכך שני הבוטים מגיבים זה לזה בשליחת אימיילים הדדית ולאקונית שעברה כבר עשרות אלפי תגובות הדדיות חסרות משמעות.

https://www.youtube.com/watch?v=Dceyy0cX6J4

הרשת שנחשפה מעידה רק על עצמה. אי אפשר לדעת את גודלה האמיתי, וייתכן שיש רשת גדולה הרבה יותר של משתמשים "רדומים", שהרשת שנחשפה מהווה רק את הפיילוט להפעלתם. אם פתאום ייעלמו הפרופילים המזוייפים זו תיראה כהודאה גלויה באשמה, ולכן, ככל הנראה, הם לא יימחקו באופן וולנטרי, וישארו כמשקע של זיוף בשיח החברתי ברשתות. טענות על רכישת לייקים בתשלום נטענו בעבר כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך עד כה לא נחשפה רשת כזו של פרופילים מזוייפים מטעמו. מכיוון שרשת זו נעשתה ברשלנות רבה, ייתכן שישנן עוד רשתות אחרות, שלא לקו באותו רישול, והושקעה בהן עבודת הסוואה יעילה, שמקשה על הידיעה שמי שמגיב לנו ברשת איננו אדם אמתי, אלא פרופיל מזוייף שתוכנן לשם השפעה מלאכותית על השיח.

אם בעבר הרשתות החברתיות באינטרנט נחשבו כמקום שמאפשר שיח יותר אותנטי מאשר בכלי התקשורת הממוסדים, הרי שרשתות הבוטים מכניסים את אותם אינטרסים מסחריים ופוליטיים שמפעילים באופן כה יעיל כלי תקשורת מסחריים, גם לתוך הרשתות החברתיות. הטכנולוגיה העכשווית גורמת לקלות של יצירת מניפולציה, שבתורה מרדדת את האמינות של הזירה כולה. חלק מההנאה מהשימוש ברשתות חברתיות קשורה במיידיות שלהן. אם כל אינטראקציה תחייב בדיקת רקע לכל משתמש, הרי שהרשת תאבד מהשימושיות שלה. אם בינתיים גולשים מסוגלים לאתר בוטים שנעשו ברשלנות בקלות יחסית, תהליך הבדיקה עצמו צפוי להפוך ליותר ויותר קשה, ככל שאמצעי ההסוואה ישתכללו.

מלשכת יעלון נמסר:

״אין כל התארגנות המופעלת על-ידי יעלון או אנשי צוותו ברשתות החברתיות! לא בתפעול וכמובן שלא בתשלום. כשיעלון מחליט להתייחס לנושא כלשהו הוא עושה זאת בעצמו או באמצעות דוברו ובאופן רשמי, אם ברשתות החברתיות ואם בראיונות בתקשורת על בסיס שוטף.

משה יעלון (צילום: מרים אלסטר פלאש90)
משה יעלון (צילום: מרים אלסטר פלאש90)

אין ליעלון אפשרות לשלוט בפעולות עצמאיות ברשת המיוחסות לתומכיו או עוקביו. השיח ברשתות חשוב ומשפיע על סדר היום וכמו פוליטיקאים רבים כיום, יעלון ניזוק הרבה יותר מאשר יוצא נשכר ממנו.

הניסיון להטיל דופי ביעלון ככל שכוחו, פעילות השטח של אנשיו וחשיפתו מתחזקים וככל שהוא ביקורתי יותר כלפי גורמים פוליטיים מסויימים מעורר יוזמות עצמאיות של תומכיו או אולי אף של מתנגדיו הפועלים לכאורה בעדו במטרה להזיק לו – ניסיון זה לא יצלח. יעלון חווה מתקפות מאורגנות, יתכן שאף חלקן ממומנות, ברשתות החברתיות מזה חודשים ארוכים מתקפות ארסיות ושקריות שמעולם לא דווח עלייהן בתקשורת וצריך לשאול למה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!