דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זכויות עובדים

חברה ועבודה / כתב אישום הוגש כנגד חברה ללא רשיון שפגעה בעובדיה וכן כנגד כמה מלקוחותיה

על פי כתב האישום חברת "דין אזולאי ניקיון DGO" גם פעלה בניגוד לחוק עובדים זרים | כתבי אישום הוגשו גם כנגד שתי חברות אשר הזמינו את שירותיה מבלי לוודא כי היא רשומה בפנקס הקבלנים

עובדת ניקיון. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר / פלאש 90).
עובדת ניקיון. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כתבי אישום הוגשו כנגד חברה קבלנית שפעלה בלא רישיון ופגעה בזכויות עובדיה, וכן כנגד שתי מזמינות שירותים, וזאת בעקבות חקירה של האגף לאכיפה פלילית במנהל ההסדרה והאכיפה שבמשרד העבודה.

על פי כתב האישום כנגד חברת "דין אזולאי ניקיון DGO", החברה העסיקה שני עובדים זרים להם לא הוסדר ביטוח רפואי כנדרש וזאת בניגוד לחוק עובדים זרים. בנוסף, משכרם של שלושה עובדים זרים שהועסקו על ידי החברה נוכו דמי ביטוח העולים על הסכום הקבוע בתקנות עובדים זרים. כמו כן, הואשמה החברה באי ניהול פנקס חופשה כנדרש בחוק חופשה שנתית וכן, בהנפקת תלושי שכר חסרים בניגוד לחוק הגנת השכר. החברה חתמה על כתב התחייבות בסך של 1,130,000 שקלים להימנע מביצוע עבירות דומות למשך שלוש שנים.

כתבי אישום הוגשו גם נגד "אווניו מרכז קונגרסים ואירועים בע"מ" מקריית שדה התעופה ו"החברה הכלכלית שוהם בע"מ" שמנהלת ומפעילה את מועדון ספורט שוהם, אשר הזמינו את שירותי החברה וזאת מבלי לוודא כי היא רשומה בפנקס הקבלנים.

חוק העסקת עובדים על ידי קבלן כוח אדם והתוספת השנייה לחוק קובעים כי קבלני כוח אדם או ספקי שירות בתחומי השמירה והניקיון, מחויבים בקבלת רישיון ממינהל הסדרה ואכיפה. קבלת הרישיון מותנת בבדיקת הרקע ואופן ההתנהלות של החברה ומנהליה, ומאפשרת למינהל לפקח על העסקת העובדים בחברה ועל קיום זכויותיהם הסוציאליות. חשוב לציין כי החוק קובע עונש פלילי לא רק על קבלן שירות המספק שירותים ללא רישיון, אלא גם על מזמין שירות המתקשר עם חברה שעובדת ללא רישיון. זאת, בכדי להרתיע ביחס לעצם ההתקשרות עם הגורם הלא מורשה ולהגביר את כלי האכיפה ביחס לעובדי חברות הקבלן המשוייכים, על פי רוב, לאוכלוסיות מוחלשות.

"חשוב להדגיש כי גם למזמין השירות, על אף שאינו המעסיק הישיר, חלה האחריות על פי חוק לשמירת זכויות העובדים" מסרה מנהלת מינהל הסדרה ואכיפה, הגב' יפה סולימני.

"על מזמיני השירות לוודא כי לקבלני כוח האדם איתם הם מתקשרים יש רישיונות כחוק, אחרת גם הם חשופים לכתבי אישום ולקנסות כפי שקובע החוק. כמו כן, על המעסיקים לזכור שהעובדים הזרים זכאים, בנוסף לזכויות המגיעות להם כמו לכל עובד, לזכויות ייחודיות המסדירות את מעמדם המיוחד".

עו"ד גלי לוי, התובעת הראשית הוסיפה: "חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם הוא חוק מוביל במסגרת פעילות התביעה ואנו פועלים על מנת שבתחומים שהמחוקק קבע משטר רישוי לגביהם יפעלו מעסיקים בעלי רישיון. אנו גם רואים שמי שאינו פועל על פי חוק ביחס לקבלת הרישיון כדין, דרכו קלה לבצע עבירות נוספות ביחס להעסקת העובדים. במקרה הנוכחי המדובר על תחום הניקיון ועל אוכלוסיית עובדים שכוח המיקוח שלה נמוך. יובהר כי לגבי אוכלוסיית העובדים הזרים ישנם מגבלות נוספות שנאכפות על ידי רשות ההגירה. אנו נחושים להרתיע את המעסיקים ומי שמתקשר עימם מלבצע עבירות ביחס להעסקת העובדים והעיסוק שלא כדין כקבלן שרות ואף פועלים לצורך העלאת רף הענישה בחוק".

מחברת "אווניו מרכז קונגרסים ואירועים" נמסר: "כלל לא היינו מודעים לכך שכאשר עובדים עם חברת כוח אדם חייב שיהיה לה רישיון מיוחד ממשרד העבודה והרווחה, על פיו היא רשאית להעניק את השירותים הללו, וזו הסיבה שהוגש נגדנו האישום". עוד הוסיפו בחרה כי אולי בעקבות כך תעלה המודעות לנושא.

מהחברה הכלכלית שוהם נמסר בתגובה: "החברה התקשרה עם קבלן, שהציג מצג שווא לפיו יש בידיו כל האישורים והרשיונות הנדרשים. משהתברר כי לא כך הדבר, הופסקה מיידית העבודה עם הקבלן. כתב האישום בוטל במסגרת הסדר מותנה וההליך הסתיים ללא הרשעה, החברה לא הואשמה ולא נחשדה בפגיעה בזכויות העובדים של הקבלן, ככל שהיו כאלה. בעקבות המקרה הופקו הלקחים, חודדו הנהלים וכל התקשרויות החברה הן עם חברות שעובדות עם עובדי קבלן בהתאם לחוק".

את תגובת דין אזולאי ניקיון DGO בע"מ לא ניתן היה להשיג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!