דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דרוזים

ברית אחים / הדרוזים בישראל יקיימו יום אבל להזדהות עם הטבח באחיהם בסוריה

היום הראשון של חג הקורבן, שיחול מחר יצוין בקרב הדרוזים בישראל ובלבנון כיום אבל | בסוף יולי נרצחו כ-300 דרוזים על ידי כוחות דאע"ש בסוריה | "הם היו חיות פרא. לא דומים לבני אדם בכלום" מספרת חנין, צעירה דרוזית, הניצולה היחידה ממשפחתה בטבח בכפר שבקי

פקיעין. תמונות הרוגי מתקפת דאע"ש במחוז א-סווידא ביולי האחרון (צילום: רועי יוסף)
פקיעין. תמונות הרוגי מתקפת דאע"ש במחוז א-סווידא ביולי האחרון (צילום: רועי יוסף)
שי ניר

העדה הדרוזית בישראל תקיים מחר (שלישי), היום הראשון של חג הקורבן, יום אבל והזדהות עם הדרוזים בסוריה. כך הודיע ראש העדה הדרוזית בישראל, השייח' מואפק טריף. ההכרזה על יום האבל מגיעה בעקבות אירועי הטבח בכפרי הדרוזים בסוריה וחטיפת בני הערובה על רקע אתני בחודש שעבר. בהתאם להודעה של השייח' טריף לא יתקיימו חגיגות ציבוריות בכפרים כגון תהלוכות, מסיבות ומופעים. במקביל החלו הדרוזים בארץ בגיוס תרומות, בכדי לסייע לאחיהם בסוריה. השייח' טריף מוחה על השתיקה הרועמת של העולם נוכח תמונות הזוועה שם וביקש כי מדינות העולם, רוסיה והאו"ם יפעלו לשחרור החטופים.

ב-25 ביולי האחרון נכנסו כוחות דעא"ש לכמה כפרים דרוזים בסוריה במקביל, בהם שבקי, שריחי וראמי וביצעו טבח ופיגועי התאבדות בעיר סווידא. במהלך האירועים נרצחו קרוב ל-300 מבני העדה הדרוזית ומאות נפצעו. בנוסף, דאע"ש חטף כשלושים נשים, ילדים וצעירים, אשר עד היום לא שוחררו. לפני כשבועיים, אחד החטופים צעיר בן 19, נשחט למוות בשיטת דעא"ש לעיני מצלמה, וסרטון הזוועה הופץ לאחר מכן, לפחות אישה נוספת מתה בשבי.

דגל דרוזי מעל בית במג'דל שמס (צילום: shutterstock).
דגל דרוזי מעל בית במג'דל שמס (צילום: shutterstock).

מעוז דעא"ש בדרום מערב סוריה הוא מעוז המורדים האחרון נגדו נלחם משטר אסד, עד להשלמת הניצחון במלחמת האזרחים, הנמשכת למעלה מ-7 שנים. למרות שכוחות דעא"ש מכותרים, הם ממשיכים להלחם ולהסב אבידות לכוחות המשטר. ההתקפה המאסיבית בסוף יולי נגד בני העדה הדרוזית נועדה לזעזע את הנאמנות הדרוזית למשטר אסד, כיוון שלא קיבלה הגנה מספקת. סוכנות הידיעות AFP דיווחה כי דעא"ש חזרה לנהל גם טקטיקת חטיפות כדי לאלץ את אויביה לנהל עימה משא ומתן ולהשיג הישגים. בסוכנות הידיעות מדווחים כי מקורות בסוריה טוענים כי דעא"ש מנסה להביא לשחרור מפקדים ולוחמים שנשבו תמורת בני הערובה.

"לא דומים לבני אדם בכלום"

אתר האינטרנט הישראלי HONA המתפרסם בשפה הערבית ועוסק בענייני העדה הדרוזית, פרסם את עדותה של חנין ממשפחת ג'יבאעי, נערה בת 17 מהכפר שבקי הנמצא מזרחית לסווידא. חנין נצלה מהטבח אותו ביצע דעא"ש בכפר, שספג את מרבית האבידות: כ-67 הרוגים וכ-32 חטופים.

חנין ג'יבאעי, בת ה-17 מהכפר שבקי בסוריה, הניצולה היחידה ממשפחתה מהטבח אותו ביצעו דאע"ש (מתוך אתר HONA)
חנין ג'יבאעי, בת ה-17 מהכפר שבקי בסוריה, הניצולה היחידה ממשפחתה מהטבח אותו ביצעו דאע"ש (מתוך אתר HONA)

"הם היו חיות פרא. לא דומים לבני אדם בכלום" כותבת חנין בעדותה. "לא בצורה שלהם ולא בהתנהגות שלהם. היו להם זקנים ארוכים ועבים. הלבוש שלהם מתקופה קדומה ועתיקה מאוד. הם התחילו לצעוק אללה ואכבר ולהרוג ללא רחמים. הרגו את אמא שלי בכניסה לבית. לאחר מכן עברו ל-2 אחיות שלי והרגו אותן. אני ניצלתי בזכות כך שזרקתי את עצמי לתוך מיכל המים בבית".

לדברי חנין, אימה ואחיותיה הקטנות ראמה וראוון, התעוררו לפנות בוקר לקול יריות ופיצוצים כשהתחילה מתקפת דעא"ש. כשניסו להבין מה מתרחש אצל השכנים אמרו להן לחכות בתוך הבית עד שיתבררו העניינים. אמה של חנין נעמדה צמוד לדלת הכניסה במטרה למנוע מאנשים להכנס. משאנשי דעא"ש לא הצליחו להכנס לבית, הם פתחו באש על הדלת, ומהיריות האם נורתה ונהרגה. חנין ניסתה לקחת את אחיותיה עימה לקומה העליונה, אך הן נתפסו ורק היא הצליחה להמלט ולהתחבא. "לצערי הצליחו הטרוריסטים לקחת אותן ואני מיהרתי לזרוק את עצמי לתוך המיכל כשאני שומעת את הצרחות של אחיותי עד שקולן נדם", סיפרה חנין בעדותה.

פקיעין. תמונות הרוגי מתקפת דאע"ש במחוז א-סווידא ביולי האחרון (צילום: רועי יוסף)
פקיעין. תמונות הרוגי מתקפת דאע"ש במחוז א-סווידא ביולי האחרון (צילום: רועי יוסף)

לאחר חמש שעות בהן שהתה בתוך מיכל המים, יצאה חנין וראתה את מראות הזוועה והאימה של אימה ואחיותיה מתבוססות בדמן. חנין לא יכלה לשאת את מראות המוות של משפחתה, ומפחד ליפול בשבי החליטה לנסות ולהתאבד ונטלה כדורים שהחזיקה אימה, התחבאה בספה והמתינה לגורלה. בסביבות השעה 19 בערב לאחר שנרגעה הלחימה בכפר, ערכו צעירי הכפר סריקות ומצאו את חנין. הם הבהילו אותה למרפאה, שם קיבלה טיפול וניצלה. דודה מצד אביה, שנפטר לפני 9 שנים, אימץ אותה לביתו.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!