דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קק"ל

שומרים על הטבע / "נוטעים עצים ומכבים שריפות": הכירו את יחידת הכיבוי של קק"ל

לצד רשות הכבאות וההצלה וכבאי רשות הטבע והגנים, מפעיל הארגון יחידת כבאות משלו, המשתתפת בימים אלה במאמץ נגד טרור העפיפונים | אדווה שחר, נהגת הכבאית הראשונה בקק"ל: "חלמתי לעשות משהו מספק, ואני ממש אוהבת את הטבע"

הכבאית שהוענקה מצ'כיה לישראל (צילום: Milod Ruzicka)
הכבאית שהוענקה מצ'כיה לישראל (צילום: Milod Ruzicka)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אדווה שחר (22), שסיימה את ההכשרה שלה ביום חמישי האחרון, היא נהגת הכבאית הראשונה בקק"ל. "חלמתי לעשות משהו מספק, להרגיש שאני באמת עושה משהו. אני ממש אוהבת את הטבע, ואני רואה שבקק"ל יש עשיה, שמירה על הטבע, נטיעה של יערות" אמרה לדבר ראשון. בחודשים האחרונים משתתפת יחידת הכבאות של קק"ל במאמצי הכיבוי של שריפות עפיפוני ובלוני התבערה בנגב המערבי, לצד רשות הכבאות וההצלה וכבאי רשות הטבע והגנים.

"נהג כבאית הוא אחראי על צוות שיוצא לשריפות, זה שממש נכנס בשטח לאיזור השריפה עצמה" הסבירה שחר, "כבאית היא לא כמו אוטו רגיל. היא עמוסה ציוד, צריך לחשב את המים שיש בה. אני מפקדת על צוות של שני אנשים נוספים ועל המשאבה. הוותיקים קיבלו אותי בזרועות פתוחות, אני חושבת שיש את ההבנה שאני ממשיכה את הדרך, שצריך דור המשך לתפקיד".

אדווה שחר, נהגת הכבאית הראשונה בקק"ל (צילום: דוברות קק״ל).
אדווה שחר, נהגת הכבאית הראשונה בקק"ל (צילום: דוברות קק״ל).

שחר, במקור מבת ים ומתגוררת כיום באילניה, מוצבת בתחנת קק"ל בצומת גולני. "כשאני לא על הכבאית אני עובדת בייעור, אבל אני אוהבת לנהוג ומרגישה שזו אחריות על הצוות על האנשים. השתתפתי כבר בכיבוי שלוש שריפות, אבל עדיין לא בתפקיד הנהגת. זה עצוב כשאנשים שורפים יערות, אבל זה כיף לקחת חלק בכיבוי השריפה עצמה ובשיקום".

אילן גינו, שאחראי על מערך הכבאיות של קק"ל, הסביר  כי מערך הכבאות בארגון הוקם כבר עם הקמת המדינה. לדבריו, "גם נטעו עצים וגם כיבו שריפות – בהתחלה באמצעים ידניים ואחר כך עם הזמן גם באמצעים יותר משוכללים". כיום מחזיקה קק"ל ב-25 כבאיות ייחודיות, שנבנו במיוחד עבורה על פי אפיון צרכים ספציפי. "אלו כבאיות קטנות יחסית שיכולות להיכנס למעבה היער עם עבִירוּת גבוהה – רכב צר קצר ונמוך. בשנה שעברה קיבלנו גם תרומה של משאית טטרה מממשלת צ'כיה, בעקבות השריפה בחיפה. זו משאית מיוחדת במינה גם כן, עם עבירות יוצאת דופן וקיבולת של 4.5 קוב מים, ספרינקלרים, תותח פגוש ועוד".

לדברי גינו, בקק"ל אין הרבה אנשים שתפקידם השוטף הוא כיבוי אש. "אנשים עובדים בכל התחומים ועושים תורנויות ככבאים" אמר, "עובד יכול לטעת בבוקר עצים, או להיות מהנדס, ובערב לכבות שריפות. אדווה היא הסנונית הראשונה של נשים שמשתלבות בכיבוי השריפות בפועל".

חאמד אבו סיאם (45) הוא עובד ותיק בקק"ל באיזור הנגב המערבי. "אני לא הרבה זמן שם, רק 20 שנה…" סיפר, "הגעתי לקק"ל כעובד שטח: נטיעות, השקעה גיזום. עבדתי בזה כמה שנים. אחר כך עבדתי במגדל תצפית עוד שלוש ארבע שנים ואחרי זה עברתי לכיבוי, שם המשכתי כנהג כבאית עד היום". מדי יום הוא נוסע מביתו שברהט לכבאית בצומת גילת – וממשיך איתה לאזור בארי וכיסופים.

חמאד אבו סיאם (צילום: דוברות קק״ל).
חמאד אבו סיאם (צילום: דוברות קק״ל).

"כבר כמעט חמישה חודשים אנחנו מטפלים בשריפות בעוטף עזה על בסיס יום יומי. היו 40-35 מוקדי שריפות ביום, ובזמן האחרון ירדנו ל-20". בתקופה המדוברת, יש לציין, היו למעלה מאלף שריפות שכילו כ-11 אלף דונם של שטחי יער. "בימים האחרונים יותר רגוע, ואני מקווה שימשיך השקט. אנחנו עובדים בצמוד לכיבוי והצלה ולרשות הטבע והגנים, משעות הבוקר ועד 21:00 בלילה, יום יום, ואנחנו מפעילים גם את מגדל התצפית בבארי. השנה נכנסו לנו בנגב המערבי במרחב דרום שלוש כבאיות, וכל הזמן באים גם חבר'ה מהצפון לסייע", הוסיף.

מגדל התצפית בארי של קק"ל הפך לחפ"ק של כוחות הכיבוי של כלל הגופים: רשות הכבאות וההצלה, רשות הטבע והגנים, צה"ל ומתנדבים הגיעו למגדל ומשם קיבלו את המשימות וחולקו לצוותי עבודה בשטחי השריפה. מגדל התצפית אויש על ידי צופה אש של קק"ל, מדי יום מהשעות המוקדמות של הבוקר ועד השעות המאוחרות של הערב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!