דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חסות הנוער

מאבק עובדי חסות הנוער / עובדי "נווה חורש" שובתים בשל פגיעה בתנאיהם | משרד הרווחה: "ספין מכוער"

העובדים טוענים כי מעבר המעון לחברה מפעילה חדשה לא מאפשר את המשך קיום ההסכם הקיבוצי שלהם וכי הפגיעה בתנאיהם פוגעת בפעילות המעון | משרד הרווחה שוקל לנקוט בצעדים משפטיים כנגד "כוח לעובדים" שמוציא דיבתו רעה

הפגנה של עובדי חסות הנוער 2011, ארכיון. צילום: קובי גדעון, פלאש 90.
הפגנה של עובדי חסות הנוער 2011, ארכיון. צילום: קובי גדעון, פלאש 90.
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי מעון נווה חורש של חסות הנוער משביתים היום (שני) את עבודתם במעון. העובדים מוחים על כך שחברת דנאל זכתה במכרז להפעלת המעון, מה שלא יאפשר את המשך קיום ההסכם הקיבוצי הקיים בין העובדים לעמותת ענ"ב שמפעילה כיום את המעון אך הפסידה במכרז.

לטענת העובדים, לשינוי בארגון שמפעיל את מעונות חסות הנוער וכניסת דנאל להפעלת המעונות יש השפעה על מצבת כוח האדם. לטענתם יש עזיבה של עד שני שליש מחברי הצוות שהובילה לבריחות נערים ונערות, מקרים של תקיפות אנשי צוות ותחלופה גבוהה של אנשי הצוות החדשים. עוד מתריעים בוועד העובדים על כך שדנאל לא עמדה בכמה מתנאי המכרז ובהם, העדר הדרכות בכל המעונות שעברו לחברת ׳דנאל׳ (׳גלעם׳, ׳מסילה׳, ׳מצפה ים׳, ׳צופיה׳) כולל הדרכות קליניות לעו״ס, כשברוב המסגרות, העובדים הסוציאליים חדשים לגמרי. בנוסף הם טוענים כי בשלב זה, אין אישור מטעם דנאל לקלוט מטפלים אלטרנטיביים, זאת בשעה שבמכרז נדרשת 75% משרה לכל קבוצה.

הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה, 24 דצמבר 2017 (צילום: אלברט סופר)
הפגנת עובדי חסות הנוער מול משרד הרווחה, 24 דצמבר 2017 (צילום: אלברט סופר)

בנוסף, טוענים ב'כוח לעובדים' שהמעבר לחברת דנאל נעשה בניגוד להחלטת בית המשפט המחוזי בירושלים שמתח ביקורת על התנהלות המכרז, וחרף התחייבות השר להלאים את מסגרות חסות הנוער.

משרד העבודה והרווחה מוסר בתגובה:

הודעת ארגון כח לעובדים הנה ספין מכוער ושקרי והמשרד שוקל לנקוט בצעדים משפטיים כנגד כוח לעובדים שמוציא דיבתו רעה. הטענה לגבי קשרים לא עניינים עם חברת דנאל היא חסרת שחר, אין לה כל בסיס עובדתי ומטרתה להסית את הדיון מההפסד שנחל ארגון כח לעובדים בבית המשפט, ועדת המכרזים פעלה באופן עצמאי, מקצועי ובלתי תלוי.

לגבי הטענות השקריות של כח לעובדים בהודעה האחרונה שהפיצה לתקשורת: הטענה כי מעון נווה חורש מועבר לדנאל "בניגוד להחלטת בית המשפט המחוזי בירושלים" היא שקרית – המעון מועבר כדין ולאחר שמוצה ההליך המשפטי, בהתאם לפסק הדין. ועדת המכרזים החליטה כי במעון "בית הנער" זכתה עמותת עינב, ובמעון "נווה חורש" זכתה חברת דנאל.

הטענה כאילו ההפרטה נולדה ביום המכרז האחרון היא שקרית ומניפולטיבית – מעונות חסות הנוער הופרטו לפני למעלה מעשרים שנה, עמותת עינב היא תוצר של אותה הפרטה, העמותה שימשה כספק יחיד במיקור חוץ וזכתה במכרז להפעלת מעונות חסות הנוער שוב ושוב במשך 22 שנה וזאת למרות דוחות ביקורת קשים כנגדה.

שר העבודה והרווחה חיים כץ במסיבת עיתונאים בנושא המשבר המתמשך במעונות חסות הנוער, 25 דצמבר 2017 (צילום: ליאור מזרחי)
שר העבודה והרווחה חיים כץ במסיבת עיתונאים בנושא המשבר המתמשך במעונות חסות הנוער, 25 דצמבר 2017 (צילום: ליאור מזרחי)

הטענות של כוח לעובדים עמוסות בצביעות והתחסדות שכן כל עוד זכתה עמותת עינב לא הושמעו כל תלונות על ההפרטה. הטענה כי לדנאל אין ניסיון בשירותי רווחה מופרכת אף היא. דנאל מפעילה מסגרות רווחה שונות לטיפול באנשים עם מוגבלות שכלית, אוטיזם, שיקום והפעילה גם פנימייה לנוער בסיכון.

הטענות לפגיעה ברצף הטיפולי בעקבות עזיבת עובדים במעון נווה חורש שקרית שכן מדובר במעון איבחוני, קצר טווח שהשהות בו אינה עולה על שלושה חודשים, חשוב לציין כי בשנים 2015-2016, הרבה לפני פרסום המכרז, היה מעון נווה חורש שיאן הבריחות של המעונות הנעולים ומספר הבריחות בו ביחס למספר השוהים עלה על כל מעון נעול אחר.

מאז חילופי המפעילים בחלק מהמעונות הנעולים הביא המשרד לתפוסה מלאה במעונות הנעולים של רשות חסות הנוער ולאיוש מלא של משרות צוותי הטיפול. זאת כחלק מרפורמה נרחבת שעורך המשרד בחסות הנוער, אשר כללה יציאה למכרז הפעלה חדש של תשעה מעונות נעולים. כמו כן, לראשונה מזה עשור חל גידול בפוטנציאל התפוסה הכולל הקמה ופתיחה של מבנה חדש במעון "נווה חורש" שיכיל עוד שתי קבוצות של 12 נערים כל אחת ובמשך שנה יקלוט 96 נערים, פתיחה של קבוצה חדשה של 12 נערות במעון צופייה ובמשך שנה תקלוט הקבוצה עוד 48 נערות ובסה"כ כ-250 נערות מדי שנה, וקבוצה חדש במעון גילעם לשהות ארוכת טווח של כשנה אשר יקלוט עוד 12 נערים מדי שנה.

סה"כ יגדל פוטנציאל הקליטה השנתי במעונות הנעולים בחסות הנוער ב-156 נערות ונערים מדי שנה, מכ-1,000 בשנה כיום ללמעלה מ-1,150 החל משנת הלימודים הקרובה. במקביל נמשך מהלך השיפוץ, ההרחבה והבינוי בחסות הנוער, הכולל בניית מעונות חדשים, הרחבת מבנים קיימים ויציאה למכרזים חדשים. כמו כן לאחר שנים של איוש חלקי של משרות צוותי ההדרכה והטיפול במעונות, לראשונה מאוישות כיום למעלה מ-95% מהמשרות במעונות הנעולים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!