דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סודהסטרים

עסקי אוויר / לנתניהו וכחלון נוח להתבשם בהצלחת סודהסטרים, לישראלים זה נוגע פחות

לא נעים לפוצץ את הבועה - אבל רובנו לא נרוויח ממכירת הענק של סודהסטרים | להפך, המדינה תשקיע בחברה 18 מיליון שקלים בקרוב | וזה עוד בלי לדבר על היחס המחפיר והאלים כלפי העובדים | פרשנות

שביתה של עובדי סודה סטרים מחוץ למפעל (צילום: דבר ראשון).
שביתה של עובדי סודה סטרים מחוץ למפעל (צילום: דבר ראשון).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

רכישת סודהסטרים על ידי ענקית המזון האמריקאית פפסיקו שטפה את כותרות העיתונות הכלכלית אתמול. גם ראש הממשלה, שר האוצר ושר הכלכלה מיהרו להוציא הודעות מברכות ומהללות.

ראש הממשלה נתניהו שיגר הודעה בה כתב "הרכישות הגדולות האחרונות של חברות ישראליות מוכיחות לא רק את היכולות הטכנולוגיות, אלא גם את היכולות העסקיות שהתפתחו בישראל. אני מברך על עסקת הענק שתעשיר גם את קופת המדינה וכן על ההחלטה החשובה להשאיר את החברה בישראל". שר האוצר כחלון שיגר סרטון בו הוא אומר "אני רואה בעסקת סודה סטרים הבעת אמון גדולה בתעשייה הישראלית, בתעשיינים הישראלים ובמיוחד במנהלים הגדולים ברמה של דניאל בירנבוים שלקח מפעל שעמד על סף כשלון ועשה ממנו פאר היצירה בארץ ובעולם". שר הכלכלה אלי כהן כתב "קידום התעשייה והתעסוקה, כפי שעושה חברת סודה סטרים והעומד בראשה, מזה שנים, היא משימה לאומית, אשר מימושה בפריפריה הדרומית, הנה ציונות אמיתית, לה שותפות חברות רבות".

על מה יש לברך?

בירנבאום הוא אכן מנהל מוכשר מאוד, שלקח חברה כושלת בשווי של 6 מיליון דולר, והפך אותה תוך שנים בודדות לחברה ענקית בשווי של 3.4 מיליארד דולר. בניגוד לוויז, מובילאיי וישקר, לסודהסטרים אין טכנולוגיה פורצת דרך. למעשה המוצר המרכזי שלה לא השתנה מהותית יותר מעשרים שנה, והיא מתבססת על טכנולוגיה שפותחה בלונדון בשנות החמישים של המאה הקודמת. ההצלחה שלה בעשור האחרון קשורה בעיקר לכישורי השיווק של בירנבאום, שהצליח לגייס לטובתו שורה של סליברטאים אמריקאים ולהפיק קמפיינים מתוקשרים הרוכבים על הגל הנכון. אפשר לומר שבמקרה של סודהסטרים, המוח היהודי לא הביא לעולם בשורה של ממש שתשפר את חייהם של מיליונים.

https://www.youtube.com/watch?v=S_EuNmQOpbw

מבחינת קופת המדינה, עסקת סודה סטרים לא מביאה איתה שומת מס ענקית כמו עסקת מובילאי, ואפילו לא כמו רכישת ישקר על ידי וורן באפט. פפסי רוכשת את מניות החברה שרובן הגדול (84.7%) מוחזק בידי הציבור. כשמדובר בחברה שנסחרת בנאסד"ק מאז 2010, קשה להעריך כמה מאותו הציבור משלם מס על רווחי הון בישראל. בעלת המניות הגדולה בסודהסטרים היא חברת קרנות הנאמנות האמריקאית 'פידליטי' המחזיקה ב 9.27% מהמניות, וגם היא לא תשלם מס על רווחי הון בישראל. אגב סודהסטרים וקופת המדינה, בקרוב תקבל סודה סטרים מהמדינה מענק נוסף על סך 18 מיליון שקל.

בנוסף, פפסי, בניגוד לחברות בינלאומיות אחרות שפועלות בישראל כמו אינטל לא מביאה איתה השקעות ענק, לפחות לא בשלב זה. פפסי אומנם התחייבה להמשיך את להפעיל את סודהסטרים מישראל ב-15 השנים הקרובות, אבל בטווח הארוך תאגידים בינלאומיים לא שומרים נאמנות לשום דבר ולאף אחד, ומעבירים ייצור ממדינה למדינה בחיפוש אחר כח העבודה הזול ביותר. לעומת חברות טכנולוגיה שמתבססות על מהנדסים מתכנתים וכו', לפעילות סודהסטרים בישראל אין שום ייתרון עבור חברת האם. להפיכה של עוד חברה ישראלית לחלק מקונצרן בינלאומי ענק יש יתרונות עסקיים עבור החברה עצמה, אבל עבור שאר אזרחי ישראל אין פה שום בשורה.

מנכ"לי סודה סטרים ופפסיקו במסיבת עיתונאים משותפת לאחר ההכרזה על הרכישה. 20 באוגוסט 2018 (צילום: פלאש90)
מנכ"לי סודה סטרים ופפסיקו במסיבת עיתונאים משותפת לאחר ההכרזה על הרכישה. 20 באוגוסט 2018 (צילום: פלאש90)

התאגדות? לא בבועה שלנו

החלק השלישי של הפאזל הזה הוא העובדים. ככלל, הצלחה של החברה היא סימן טוב עבור העובדים שמעדיפים מן הסתם מקום עבודה שאיום פשיטת רגל לא מרחף מעל לראשו. מצד שני סודהסטרים היא אותה החברה שהפעילה לכאורה אלימות יוצאת דופן נגד עובדיה שביקשו להתאגד במסגרת ההסתדרות. על פי עדויות העובדים שהוגשו לבית המשפט במסגרת תביעה על סך 15 מיליון שקל בגין פגיעה בזכות ההתארגנות, בסודהסטרים לא בחלו באמצעים נגד מובילי ההתארגנות. בירנבאום, כאמן שיווק ותקשורת מרבה ליחצן את סודהסטרים כחברה התומכת בהעסקה של יהודים וערבים זה לצד זה, אבל כשעובדיו ביקשו לעמוד על זכויותיהם הבסיסיות ביותר, תמך פחות. בפעם הבאה שעובדי סודהסטרים ירצו להתאגד הם לא יוכלו להפגין מול ביתו של בירנבאום, הם ייצטרכו לחפש את הבית של מנכ"ל פפסיקו.

אם כך למה מיהרו ראש הממשלה והשרים לברך? כי סיפור ההצלחה של סודהסטרים, גם אם הוא לא ממש נוגע לרובנו, הוא עדיין סיפור הצלחה שאפשר להתבסם בו. כי הבינאום של סודהסטרים תואם את התפיסה הכלכלית שמובילים נתניהו וכחלון. מבחינתם אפשר למכור את המדינה לידיים זרות. גם טבע הייתה חברה ישראלית מצליחה פעם. היום היא חברה בינלאומית מצליחה פחות. ברכות לבירנבאום על ההצלחה, אבל בנו זה נוגע פחות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!