דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תל אביב-יפו

נתיבי איילון / בדגש על בטיחות: מבצע בניית הגשר יתקיים בשישה סופי שבוע

במבצע הנדסי מורכב שיאפשר בניית גשר הולכי רגל, יורכבו ויונפו שש קורות פלדה שמשקלן מעל אלף טון | הגשר מעל נתיבי איילון יחבר בין מערב העיר למזרחה, יקל על תנועת אופניים והולכי רגל, ויחבר בין שכונת ביצרון ומונטיפיורי

פרוייקט בניית גשר יהודית מעל נתיבי איילון (הדמיות: חן אדריכלים)
פרוייקט בניית גשר יהודית מעל נתיבי איילון (הדמיות: חן אדריכלים)

פרוייקט בניית גשר יהודית מעל נתיבי איילון מגיע לשיאו: מבצע הנפת שש קורות הפלדה המרכיבות את גשר יהודית, שמשקלן הכולל מעל 1,000 טון, יוצא לדרך בסוף חודש אוגוסט. מדובר במבצע מורכב הנדסית ובטיחותית, המתבצע בעורק התחבורה הראשי והעמוס ביותר במדינת ישראל. העבודות מתוכננות להתבצע במהלך שישה סופי שבוע במהלך החודשים הקרובים, כשהראשון שבהם מתוכנן ל-31/8 ובכל פעם ייחסמו נתיבי איילון לכיוון אחד (צפון או דרום) למשך 24 שעות. העבודות נעשות בתיאום מלא עם משטרת ישראל, ובאישור משרד העבודה והרווחה.

פרוייקט בניית גשר יהודית מעל נתיבי איילון (הדמיות: חן אדריכלים)
פרוייקט בניית גשר יהודית מעל נתיבי איילון (הדמיות: חן אדריכלים)

בתכנון העבודות הושם דגש מיוחד על בטיחות העובדים והאזרחים: זמן משמעותי יוקדש לפריסה בטוחה של המנופים, והעבודות – במסגרתן יונפו קורות פלדה עצומות – יתקיימו בסופי השבוע, כאשר יש פחות עוברי אורח ברחובות.

מדובר בפרויקט חשוב שיזמו משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו באמצעות חברת נתיבי איילון, אשר יחבר את מזרח העיר למערבה, יעודד תחבורה ירוקה ובטוחה ברגל ובאופניים, יאפשר לתושבי רמת גן וגבעתיים להגיע ללא רכב למרכז תל אביב, ויסייע להפחתת מס' כלי הרכב בתוך גוש דן – לרווחת כלל תושבי המטרופולין.

העבודות יתחילו ביום שישי, ה-31/8, בשעה 18:00 בערב, ויימשכו עד השעה 18:00 למחרת. בזמנים אלה תתקיים חסימה של איילון צפון בקטע שבין צומת גנות לבין מחלף השלום ובקטע שבין צומת חולון ועד מחלף השלום. התנועה באיילון דרום תתאפשר כרגיל, כמו גם התנועה באיילון צפון ממחלף השלום ואילך.

מדובר בפרויקט מורכב הנדסית, במסגרתו יונפו 6 קורות פלדה מאסיביות באורך 55 מטר. סך משקלן של 6 קורות אלה המרכיבות את הגשר הוא למעלה מ-1000 טון פלדה. הרכבת הגשר תתבצע על ידי הנפה של כל קורה על ידי מנופים הידראוליים ייעודיים. הנפת כל קורה מתוכננת להימשך כ-24 שעות, כאשר 6 שעות מתוכן יידרשו לפריסת המנופים, ועבודת ההנפה עצמה והריתוכים בין האלמנטים יימשכו כ-15 שעות. על מנת להבטיח את בטיחות העובדים, מוקדש זמן משמעותי לפריסת המנופים, כך שהעבודות ייעשו בבטיחות מקסימלית ותימנע כל פגיעה בחיי אדם.

כאמור, העבודות מתקיימות בעורק התחבורה הראשי והעמוס ביותר של מדינת ישראל, בו עוברים כ-750,000 רכבים ביום חול, כמו גם עשרות רכבות הנוסעות מצפונה של המדינה לדרומה, ולהיפך. לאור היקף העבודות ומורכבותן, הכולל העברת והנפת קורות פלדה עצומות נדרשת חסימה הרמטית של התנועה של כל כלי הרכב בציר וכן של כלל הרכבות העוברות בתחנות ת"א. לאור זאת, וכן לאור שיקולי בטיחות הן באשר לעובדים והן באשר לעוברים ושבים, העבודות יתקיימו בסופי השבוע. זאת, בתיאום עם כלל הגורמים המקצועיים, בהם משטרת ישראל, ובאישור משרד העבודה והרווחה.

שיטת בניית הגשר, שהוא גשר הפלדה הראשון על איילון, מפחיתה משמעותית את ההפרעה לתנועה וממזערת את הפגיעה בשגרת חיי התושבים, מאחר ומרבית עבודות ההכנה של הגשר מתבצעות כבר מראש במקום אחר. במהלך המבצע תתבצע רק הנפת הקונסטרוקציה, העמדת הקורות במיקומן הסופי וריתוכים בין האלמנטים. שאר העבודות יתבצעו בחודשים הקרובים בשעות הלילה.

גשר יהודית

הקמת גשר יהודית-ביצרון הינה חלק ממדיניות עיריית תל אביב-יפו לחיזוק המארג העירוני בין חלקי העיר השונים ועידוד הליכה ברגל והשימוש באופניים ככלי רכיבה יום-יומי. הגשר, המתוכנן עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים (ללא תחבורה ממונעת), מהווה חלק ממערכת הצירים המרכיבה את השלד העירוני הירוק המחבר את מזרח העיר אל המרכז והים ויקשר בחיבור רציף בין ביצרון ומונטיפיורי, שני אזורים מתחדשים לעסקים ומגורים. הקמתו תבטיח חיבור נוח אל תחנת הרכבת הקלה (הקו האדום) שעתידה לקום בקצה המערבי של שדרות יהודית ומעבר ראוי עבור רוכבי האופניים. בנוסף, תתאפשר גישה נוחה עבור תושבי שכונת ביצרון ויד אליהו וכן עבור תושבי רמת גן וגבעתיים למרכז תל אביב ולמתחם התרבות (הסינמטק, מוזיאון תל- אביב, היכל התרבות) ותושבי מערב העיר יוכלו להגיע בקלות לפארק שדרות ההשכלה, סקייטפארק "גלית", היכל נוקיה וכו'.

הפרויקט החל כיוזמה של עיריית תל אביב-יפו, שיצאה בתחרות אדריכלים לעיצוב הגשר, בה זכה האדריכל ניר חן. כיום הפרויקט מנוהל ומשותף לעיריית תל אביב-יפו, משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון. אורכו של הגשר יהיה כ-110 מטרים, גובה השיא כ-18 מטרים ורוחבו כ-11 מטרים. הגשר יהיה מחולק למסלול אופניים ושביל הולכי רגל עם ריצוף עץ. בין השניים יפריד אזור ישיבה עם ריהוט רחוב ומתקני חנייה לאופניים. חלקו העליון של הגשר יהיה מקורה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!