דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גבול עזה

גבול עזה / הפרקליט הצבאי הראשי הורה על חקירת שתי תקריות בהן נהרגו פלסטינים

עותמאן חלס בן ה-15 נורה ונהרג סמוך לגדר המערכת בקרבת מעבר קרני כשעמד בקרבת הגדר | באירוע השני הנחקר על ידי מצ"ח נורה עבד אל-פתאח אל-נבי בן ה-18 כשהיה בגבו לכוחות הביטחון, ובידו צמיג

מהומות בגבול רצועת עזה הבוקר, 14 ביולי 2018 (עבד רחים כתיב  פלאש90)
מהומות בגבול רצועת עזה הבוקר, 14 ביולי 2018 (עבד רחים כתיב פלאש90)
שי ניר

הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, הורה היום (שלישי) על פתיחת בחקירה של שני אירועים בהם נורו ונהרגו פלסטינים, על ידי כוחות צה"ל, ברצועת עזה. האירוע הראשון התרחש ב-13 ביולי, לפני כחודש, ובו נורה עותמאן חלס בן ה-15 סמוך לגדר המערכת בקרבת מעבר קרני. השני התרחש ב-30 למרץ השנה ובו נורה עבד אל נבי סמוך לגדר המערכת מזרחית לגבאליה.

לדברי הפצ"ר, "ההחלטה התקבלה לאחר עיון בתחקירים הפיקודיים, בממצאי מנגנון התחקור המטכ"לי ובמידע שהתקבל בצה"ל, לאור החשד שבאירועים אלה בוצע ירי שלא בהתאם לכללי הפתיחה באש. עם השלמת החקירות ייבחנו ממצאיהן על ידי הפרקליטות הצבאית".

באירוע הראשון המצוי תחת חקירת מצ"ח, עותמאן חילס, נער פלסטיני כבן 15, נורה בזמן שעמד בקרבת הגדר על ידי כוח גבעתי. באירוע נראה הנער מטפס על הגדר. הירי כנראה לא בוצע על ידי צלף.

באירוע מחודש מרץ נראה עבד אל-פתאח אל-נבי בן ה-18 נסוג לאחור יחד עם צעיר נוסף מאזור הפרימטר (החיץ שבין הרצועה לגדר המערכת) לכיוון המפגינים – ונורה כשגבו מופנה לכוחות הביטחון. אחד הצעירים נראה בסרטון כשהרים צמיג ורץ איתו לכיוון הרצועה. אל-נבי הצטרף אליו ולקח ממנו את הצמיג. בתיעוד נראה כיצד אל-נבי ממשיך לרוץ לכיוון הרצועה, נפגע – ונופל במקום. המפגינים שהיו באזור פינו אותו מהמקום.

בתגובתו מיד לאחר התקרית מסר דובר צה"ל כי "חמאס מפיץ סרטונים שונים, בהם גם כאלה המציגים רק חלקי אירועים, ערוכים ומפבורקים. הכוחות פעלו לפני נהלי הפתיחה באש ובצורה שקולה, תוך שנמנעו מלפגוע באזרחים שחמאס הציב בחזית מתוך רצון להביך את ישראל תוך סיכון אותם אזרחים. הפעלת הכוח של צה"ל היא שמנעה את התממשות תרחיש של פגיעה בתשתיות ביטחונית והפרה המונית של הריבונות הישראלית. נציע שלא לקחת את תעמולת חמאס כעובדה".

בהודעת דובר צה"ל מהיום נאמר כי "הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, החליט להורות על פתיחה בחקירת מצ"ח ביחס לשני אירועים בהם נורו פלסטינים ברצועת עזה על-ידי כוחות צה"ל. האירוע הראשון, אירוע מותו של עבד אל-פתאח אל-נבי מירי צה"ל סמוך לגדר המערכת מזרחית לג'באליה, ב-30 במרץ 2018. האירוע השני, אירוע מותו של עותמאן חילס מירי צה"ל סמוך לגדר המערכת באזור מעבר קרני, ב-13 ביולי 2018

מטעמו של הפצ"ר נמסר כי: "מנגנון התחקור המטכ״לי ממשיך בפעולתו לתחקור האירועים וממצאיו מועברים לפרקליטות הצבאית".

בימים האחרונים החליט הפרקליט הצבאי הראשי שלא לפתוח בחקירת אירועים במהלך צוק איתן בהם היו נפגעים אזרחיים בלתי מעורבים, כולל באירועי יום שישי השחור בהם התחוללו קרבות קשים בניסיון לאתר את הקצין החטוף סגן הדר גולדין. האלוף אפק קבע כי באף אחד מאירועי הלחימה לאורך 51 ימי צוק איתן אין להגיש כתב אישום פלילי נגד לוחם או קצין בצה"ל, שהיה מעורב בלחימה, כולל באירועים שבהם נהרגו מאות פלסטינים שלא היו מעורבים בפעילות טרור. כך מסתמן גם בשתי חקירות מצ"ח פתוחות לגבי אירועים מלחמתיים, מתוך 31 החקירות הפליליות שנפתחו וכבר נסגרו ללא אישומים בעקבות "צוק איתן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!