דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

אל תגיד נגיד!

אני, ככלל, משתדלת לא לכתוב דברים שלא למדתי אותם על בוריים. כלכלה זה תחום שתמיד הפחיד אותי. מספרים גדולים, חוקים פיסקלים וכל שאר המונחים, נשמעו לי כמו סינית. בשנתיים האחרונות למדתי המון על כלכלה. נגיד בנק ישראל צריך להיות לוליין המהלך על חבל מתוח בין שני קצוות – טובת הכלל וטובת הפרט. קידום יוזמה פרטית לעומת יוזמה ממשלתית ומה ישרת בצורה הטובה ביותר גם את המדינה וגם את הפרט.

בגדול זה עיקר הוויכוח בין ימין לשמאל. חלוקת תקציבים, גביית מיסים, סדר עדיפויות. כלכלה אינה מדע מדויק. גם לא באוניברסיטה. לא לומדים כלכלה בגבעת רם (יחד עם פיסיקה, כימיה ומתמטיקה) אלא בפקולטה למדעי החברה (לצד סוציולוגיה, אנטרופולוגיה ופסיכולוגיה).

הנגידה, קרנית פלוג, מסיימת את תפקידה, ועל הממשלה להמליץ לנשיא המדינה על נגיד חדש. מבין המועמדים, ואולי המועמד הבולט ביותר לתפקיד, הינו הפרופסור לכלכלה אבי שמחון. למי שלא עקב אחרי בשנה וחצי האחרונות, ברצוני להזכיר את תפקידו הנוכחי של הפרופסור – ראש המועצה הלאומית לכלכלה. פרופ' שמחון מונה על ידי ראש הממשלה, לעמוד בראש ועדה, שתבחן את נושא העלאת קצבת הנכות.

לכל מה שהיה נוכח בוועדה זו היה ברור עד כאב, כי לאנשי המקצוע בתחום הביטוח הלאומי, אין כל השפעה בוועדה, שמסקנותיה נקבעו מראש. רמת האטימות, השקרים והמניפולציות שנתגלו בפרוטוקולים של הוועדה, שנחשפו בחודש שעבר, עלו על כל דימיון.

אני אולי לא פרופ' לכלכלה, אבל שכל ישר עדיין יש לי. אדם שעיוות שוב ושוב את הנתונים, כך שיוכל לטעון כי הנכים מקבלים "הרבה יותר" ממה שהם מקבלים בפועל. שיצר בילבול מכוון בין הקיצבאות השונות שנועד להטעות את הציבור. אדם שטען בפני בעימות בשידור חי כי "כל הנכים מקבלים סיוע בשכר דירה, כשלמעשה מדובר בכסף קטן לקומץ קטן של זכאים. אני אגב לא ביניהם. מי שמכיר רק בנכותם של נכים "קשים" ולא בנכותם של נכים שקופים. שמבסס החלטות הרות גורל על דעות קדומות וסטיגמות ולא על חוות דעת מקצועית בתחום. לאדם זה לא הייתי נותנת את הסמכות לקבל החלטות שנוגעות לכסף של כולנו.

הקפיטליזם הקיצוני מאמין בכל ליבו, שהיוזמה הפרטית והעברת סמכויות מהמדינה ליזמים פרטיים, תצמיח את המשק. הדברים יקרו לבד – כבישים יסללו, בתי חולים יוקמו, בתי ספר יפתחו, הכל בלי התערבות המדינה. נכון הכבישים יהיו כבישי אגרה, בתי החולים, בתי הספר ושאר השרותים יהיו בתשלום. במקום לשלם מיסים, אנשים פרטיים יזמו ויקימו, יגדילו את שוק העבודה ויצמיחו את הכלכלה. נשמע פנטסטי לא? אז כמו שאמרתי, כלכלה היא לא מדע מדויק. כלכלה עוסקת בהתנהגות אנושית חברתית. אם בני אדם היו מספרים בטבלת אקסל זה היה נפלא. אבל הם לא.

פרישתה של הנגידה פלוג הגיעה, לאחר כמה התבטאויות ברורות של פלוג, על הצורך בהשקעה גדולה יותר של המדינה בציבור, בתשתיות, בחינוך, ברווחה, ופחות בצמצום היחס חוב-תוצר שהצטמצם דיו. לאחר דבריה אלה, שהיו כמשב רוח רענן בתהום עמוקה, הודיעה הנגידה על פרישתה, וסיבותיה עימה. כוונת ראש הממשלה למנות את הפרופסור שמחון לנגיד בנק ישראל, מחרידה אותי עד לשד עצמותיו. הסיבובים התקשורתיים והכלכליים, שנחשפו פעם אחר פעם, צריכים להדאיג כל אחד ואחת מכם.

נתניהו באמצעות שמחון, מתייחס אל המדינה כאל עסק פרטי שלו. העסק מצליח כשסך ההכנסות גדול מהחובות. דירוג של A.A בחברה פרטית בחו"ל הוא פסגת השאיפות. והשקת מניות המדינה לסחר בינלאומי היא ה-exit האולטימטיבי. להצלחה מסחררת זו יש מחירים, וכולנו משלמים אותם, אם בבריאות, אם בחינוך ואם בעתיד של ילדינו.

תאוריה כלכלית אינה תורה מסיני (וגם על זו אפשר להתווכח), אף אינה אמת מדעית מוכחת כמו שיש המנסים למכור זאת לציבור. הכלכלה לעולם אינה נפרדת מהחברה המשתמשת בה, ולמרות האמונה הרווחת בקרב הניאו קפיטליסטים, ההון לא חוזר לציבור ולא מחלחל חזרה למטה, אלא נאכל כמו גלידת פיסטוק, נשרף כמו סיגרים ובעיקר נשפך כמו שמפניה ורודה. במיוחד כשאנשים כמו פרופסור שמחון "מסדרים את העניינים".

נגיד בנק ישראל הוא התפקיד הכי חשוב במדינה. אל תפקירו אותו בידי אדם שרמס את הנכים והקשישים, שזלזל ופגע בעולים מרוסיה ובעולים מאתיופיה, (אגב בפני העולים  מרוסיה הוא התנצל, בפני העולים מאתיופיה לא) שפירק התאגדויות עובדים, התעלם במפגיע מדעתם של אנשי מקצוע, תוך זלזול בנשים ובחלשים (מוזמנים להאזין לקרן נויבך ברשת ב' ולשמוע את התבטאויותיו המבזות).

 יוקר המחייה רק עולה ואיתו רמת העוני והפשיעה. 20 שנה שהפרופסור לכלכלה בוחש בקלחת ואי השיוויון רק גדל. אחרי שהוא הוריד את הנכים על ארבע, מעניין מי תהיה הקבוצה הבאה שתתרסק?

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!