דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פריז סן ז'רמן

ממשיך דרכו / שני שערים בשני משחקים: האם טימוטי וואה ימשיך את דרכו של אביו?

טימוטי וואה, הבן של ג'ורג' וואה - שחקן העבר המצליח והיום נשיא ליבריה - מפגין ביצועים מרשימים בקבוצתו הקודמת של אביו פריז סן ז'רמן | הצעיר בן ה-18 בחר לשחק בנבחרת ארצות הברית, ולא בנבחרת של המדינה בה אביו נשיא

טימוטי וואה במדי פריז סן ז'רמן, 4 באוגוסט, 2018 (Photo by Zhizhao Wu/Getty Images IL)
טימוטי וואה במדי פריז סן ז'רמן, 4 באוגוסט, 2018 (Photo by Zhizhao Wu/Getty Images IL)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בשבועיים האחרונים הפך טימותי וואה לאחד השמות המדוברים בעולם הכדורגל העולמי. שחקן ההתקפה האמריקאי של קבוצת המיליונים פ.ס.ז', פתח את העונה עם שני שערים בשני משחקים. היכולת המצוינת של השחקן יצרו באופן מיידי השוואה לאביו, נשיא מדינת ליבריה ושחקן העבר ג'ורג' וואה, שבעיני רבים נחשב עד היום לאחד מהשחקנים האפריקאים הטובים בכל הזמנים.

טימותי הבקיע את שער הליגה הראשון שלו במשחק מול קבוצת קאן, 8,594 יום לאחר שאביו הבקיע את שערו האחרון במדי פ.ס.ז'. החלוץ הצעיר יצטרך לנסות במהלך הקריירה שלו לצאת מהצל הענק של אביו, שהיה אחד החלוצים הטובים בליגות האירופאיות בשנות ה-90 ושיחק במדי קבוצות מונאקו, פ.ס.ז', מילאן, צ'לסי, מנצ'סטר סיטי ומארסיי.

האבא, ג'ורג' וואה, גדל בליבריה והצטיין מגיל צעיר במדי קבוצת אינוינסיבל אילבן המקומית. בגיל 19 הוא עבר לליגה הקמרונית האיכותית יותר ולאחר שלוש שנים טובות במדי קבוצת טונרו יאונדה התקדם לליגה הצרפתית. בשנת 1988 בגיל 22 ניצל ג'ורג' וואה את העניין שגילו הסוכנים הצרפתים בשחקנים הקמרונים המקומיים, כדי להגיע למבחנים ולחתום על חוזה בקבוצת מונאקו לאחר שהתגלה ע"י מאמן צעיר מקומי ארסן ונגר. ביחד הם זכו באליפות מפתיעה כבר בעונתם הראשונה ביחד והקריירה של שניהם המריאה לשיאים חדשים.

בניגוד לאביו שהיה צריך לפלס את דרכו לכדורגל המקצועני, טימותי בן ה- 18 בלבד, נחשב לכישרון ענק שגדל תחת זכוכית מגדלת מאז שהיה ילד קטן. הוא נולד בברוקלין ניו-יורק כאשר אביו עדיין שיחק כמקצוען בקבוצת מילאן האיטלקית. במשך הקריירה האירופית של אביו, משפחתו המשיכה להתגורר בארה"ב והילד הצעיר עבר מספר קבוצות לפני שהצטרף בגיל 12 עם אחיו הגדול ג'ורג', לאחת מאקדמיות הכדורגל האמריקאיות. בגיל 13 הצטרפו שני האחים לאקדמית רד בול ניו-יורק ובגיל 14 עברו יחדיו לפ.ס.ז' הצרפתית. הם מגיעים למועדון הפאר יחד עם התגית המלחיצה "הבנים של", ועוד, הבנים של אחד מכוכבי העבר האהובים במועדון.

וואה הצעיר חי את רב חייו בארה"ב ולכן בחר מגיל צעיר לייצג את המדינה בנבחרות הצעירות. הוא יכל להצטרף לנבחרת ג'מייקה בשל מוצאה של אימו או ליבריה כממשיך לאביו. אבל הבחירה הפשוטה יותר היתה כמובן להמשיך ולייצג את המדינה בא הוא גדל, שגם ידוע כמדינה הגדולה ובעלת הנבחרת הטובה יותר מבין האופציות.

במדי נבחרת ארה"ב עד גיל 17 פרץ שחקן ההתקפה עם 14 הופעות בהם כבש שישה שערים. השיא היה במונדיאל עד גיל 17 בהודו, בו הוא הוביל את הנבחרת האמריקאית לרבע גמר המונדיאל עם שלושער בלתי נשכח מול נבחרת פורגוואי בשמינית. במקביל הוא הצטיין במחלקת הנוער של פ.ס.ז', כאשר כבש שלוש שערים בקמפיין של המועדון של ליגת האלופות בשנת 2016/17.

בנבחרת ארה"ב החליטו להזמין את הכוכב הצעיר לנבחרת הבוגרת, כדי לעקוב מקרוב אחרי פריחתו של הכישרון הצעיר. בחודש מרץ 2018 הוא עלה כמחליף לארבעת הדקות האחרונות של המשחק מול פורוגוואי. במשחק הבא מול נבחרת בוליביה הוא כבר פתח בהרכב וכבש את שערו הבינלאומי הראשון.

טימוטי מזכיר במידה רבה את אביו, הוא חלוץ מרכזי חזק עם נגיעה ראשונה מצוינת, כוח מתפרץ חזק ויכולת קטלנית מול השער ברחבה. הוא שולט באופן נהדר בכדור ,אוהב לקבל את הכדור בצד שמאל ולחתוך אל החלקים המתים בהגנה לתוך הרחבה.

לאחר השלושער הגדול במונדיאל עד גיל 17 התראיין וואה הצעיר ל-BBC, במהלך הראיון הוא ניסה לצנן את ההתלהבות. "אני משתמש בזה רק כיתרון, אבי היה שחקן גדול וזה תלוי רק בי להיות הכי טוב שאני יכול. אני עדיין אנסה להפוך לאחד השחקנים הגדולים ביותר ששיחקו את המשחק, ללכת בעקבות צעדיו של אבי, זה לא משהו שמאיים אליי".

טימוטי וואה במדי פריז סן ז'רמן, 4 באוגוסט, 2018 (Photo by Zhizhao Wu/Getty Images IL)
טימוטי וואה במדי פריז סן ז'רמן, 4 באוגוסט, 2018 (Photo by Zhizhao Wu/Getty Images IL)

המאמן החדש של פ.ס.ז', תומאס טוכל, מאוד אוהב את הכישרון הצעיר של המועדון. "לטימי יש שילוב יוצא דופן של סיבולת ומהירות, ועכשיו אנחנו צריכים לעשות אותו מודע לכך", הסביר המאמן הגרמני לאחר משחקון אימון הקיץ עם באיירן מינכן. "זהו הנשק העיקרי שלו". מבחינתו של טוכל לחלוץ הצעיר כמובן יש עוד הרבה ללמוד כדי להמשיך להשתפר. "הוא יצטרך להבין טוב יותר את הקבוצה, את הקצב, את המשחק, מתי לתקוף, מתי להשתמש במהירות שלו, מתי לחכות ולא ללכת מוקדם להיתפס בנבדל. הוא בעל יסודות משחק ברמה גבוהה מאוד וזה שילוב יוצא מן הכלל. מעתה ואילך, נדחוף אותו קדימה כדי שיהיה מוכן לתת את הטוב ביותר בכל אימון. כאשר הוא יהיה מוכן לעלות בהרכב נדחוף אותו גם שמה".

לאחר מחנה האימונים וואה המשיך להרשים את טוכל שבחר להעניק לו קרדיט במשחק פתיחת העונה הסופר-קאפ הצרפתי. וואה החזיר בשער בכורה וקיבל עוד הזדמנות כאשר עלה כמחליף מהספסל במחזור הפתיחה מול קאן. למרות שנכנס למשחק רק בדקה ה-82, החלוץ הצעיר כבש את שער הבכורה שלו בליגה הצרפתית. במחזור השני מול גנגאן הוא כבר עלה בהרכב והשלים 90 דק' משחק.

בניגוד לנערים רבים בגילו שחיים קרוב למשפחתם או זוכים לביקורים תכופים מצד לפחות אחד מהוריהם, טימותי נאלץ לחיות הרחק משאר המשפחה שעברה בשנים האחרונות להתגורר בליבריה בעקבות הקריירה הפוליטית של אביו ג'ורג'. בשנת 2017 נבחר ג'ורג' לנשיא המדינה ובכך הפך לכדורגלן הראשון שנבחר להנהיג מדינה בעולם. למרות המרחק טימותי מספר שהוא שומר על קשר חם יומיומי עם אביו, שעוקב באדיקות אחרי הקריירה שלו ומעניק לו טיפים לקדם את עצמו ליצירת שם לעצמו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!