דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

חקלאות במשבר / כחלון הכניס לארץ עגבניות מטורקיה והחקלאים זועמים: "הם מחסלים אותנו"

במשרד האוצר החליטו שוב להוריד את המכסים לפני החגים ובימים האחרונים נכנסה לארץ כמות עגבניות השווה לכ-4 ימי צריכה | החקלאים טוענים מצדם כי ישנן מספיק עגבניות במחירים סבירים ומזהירים כי המהלך עשוי להוביל למחסור בירק האהוב

עגבניות בשוק. ארכיון (צילום:אביר סולטן/ פלאש90).
עגבניות בשוק. ארכיון (צילום:אביר סולטן/ פלאש90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

על רקע הכרזתו של כחלון כי בממשלה הבאה ידרוש את תיק החקלאות למפלגתו, מגדלי העגבניות מוחים על הורדת המכסים המאפשרת כניסתן של עגבניות מטורקיה, זאת על אף שלטענתם אין מחסור בעגבניות ואין עליית מחירים בשווקים.

כמו בכל שנה לפני החגים, גם השנה החליטו במשרד האוצר להוריד את המכסים על העגבניות. בימים האחרונים נכנסו לארץ כ-40 טונות של עגבניות טורקיות השוות לכארבעה ימי צריכה. מגדלי העגבניות המגיעים ברובם מהנגב המערבי מתרעמים על ההחלטה שלטענתם עלולה להביא לקריסה של משקים ולהפיכת גידול עגבניות לענף לא משתלם לחקלאי הישראלי מה שיביא בסופו של דבר דווקא למחסור מתמשך של הירק הפופולארי האחראי לכ-15% מתצרוכת הירקות הטריים בישראל.

במכתב ששלח הבוקר מזכיר ארגון מגדלי הירקות ויו"ר ענף הירקות במועצת הצמחים, מאיר יפרח, לשר האוצר הזהיר כי "המצב הגיע לידי כך שהשבוע צפויות להגיע לישראל כמויות אדירות של עגבניות מטורקיה, בהיקף השווה לכל הייצור השבועי של חקלאי ישראל. ניסיון העבר מראה כי הגברת הייבוא אינה משפיעה על יוקר המחייה ואינה מורידה את המחיר לצרכן, אלא רק מעלה את הרווחים של היבואנים ושל רשתות השיווק ופוגעת בחקלאות המקומית. אני קורא לשר האוצר ולשר החקלאות לבטל מיד את הצו המיותר המאפשר ייבוא ללא מכס, ולפצות את החקלאים על נזקיהם".

בשיחה עם 'דבר ראשון' הסביר יפרח כי "יש מספיק עגבניות במחירים סבירים. אנחנו לא מבינים את ההחלטה הזו. במשרד האוצר מנסים לפמפם לציבור שאנחנו הבעיה ביוקר המחיה. אבל אנחנו לא שם. הם דוחפים את הייבוא ומחסלים את החקלאים הישראלים".

מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי הירקות ויו"ר ענף הירקות במועצת הצמחים. (צילום: בועז רבינוביץ')
מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי הירקות ויו"ר ענף הירקות במועצת הצמחים. (צילום: בועז רבינוביץ')

איך אתה מסביר את ההחלטה הזאת כשמהצד השני כחלון מצרף אליו את מזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור ומכריז כי ידרוש את תיק החקלאות?
"עם כל הכבוד למאיר צור ומשרד החקלאות, האמת היא שכל תחום החקלאות כבר נמצא אצל כחלון היום. הייבוא אצלו, ההשקעות אצלו, קיצוץ המים אצלו. על הכל מחליטים במשרד האוצר. משרד החקלאות רק ממליץ על צעדים. אז אם החקלאות חשובה לך ולכלכלה הישראלית אז אתה יכול לבצע את הפעולות הנכונות כבר היום".

אתה חושב שנראה בקרוב חממות נסגרות?
"בהקמת חממה מושקע המון כסף, זריעה של עגבניות לוקחת חצי שנה, אחר כך קטיף זה עוד כמה חודשים. מה הם חושבים? שברגע אחד אנחנו יכולים לסגור את העסק וללכת הביתה? בסוף התהליך הזה המגדלים יעזבו את העגבניות אבל בינתיים אנחנו סופגים את ההפסד".

אתם מפסידים היום?
"לגדל עגבניה בתנאים הנוכחיים עולה 2.5 שקלים. החקלאי מבסס את הרווח שלו על המחיר הממוצע לאורך העונה. יש חודשים שבהם המחיר נמוך ויש חודשים שהמחיר עולה קצת. כשאתה חותך את החודשים שבהם המחיר טוב לחקלאי על ידי ייבוא אתה הורג אותו".

אם אני צרכן שרוצה לתמוך בחקלאי הישראלי, איך אני יכול לדעת אם העגבניה שאני קונה היא ישראלית או טורקית?
"פשוט מאוד, העגבניות שמגיעות לדוכנים עם עוקץ הן ישראליות, העגבניות בלי העוקץ הן של ארדואן. הסיבה היא פשוטה: כדי למנוע כניסה של מחלות לישראל מחייבים את היבואנים להוריד את העוקץ לפני הייבוא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!