דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה בעולם

חסרי בושה / החגיגה המכעיסה של בנק ההשקעות לשעבר שהביא לקריסה הכלכלית של 2008

עובדי הבנק הבריטי "ליהמן ברדרס" יציינו עם כוס שמפניה ואוכל טוב עשור לפשיטת הרגל שנגרמה כתוצאה מהימורים חסרי אחריות והובילה למדיניות של קיצוצים מאסיביים ברחבי העולם | "זה בלתי נתפש ביחס לכל האנשים שאיבדו את העבודה והבתים שלהם"

שלט המטה של בית ההשקעות לשעבר Lehman brothers נמכר במכירה פומבית לאחר פשיטת הרגל של החברה במשבר בכלכלי של 2008 (צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth).
שלט המטה של בית ההשקעות לשעבר Lehman brothers נמכר במכירה פומבית לאחר פשיטת הרגל של החברה במשבר בכלכלי של 2008 (צילום: AP Photo/Kirsty Wigglesworth).
יונתן קירשנבאום

עובדי בנק ההשקעות לשעבר "ליהמן ברדרס" מתכננים לקיים אירוע חגיגי לציון עשור לפשיטת הרגל – שהביאה לסדרת משברים בבנקי ההשקעות הגדולים בעולים ולמעשה החלה את המשבר הכלכלי של 2008. על אף העובדה שההימורים חסרי האחריות של "ליהמן ברדרס" ומוסדות דומים לו הביאו למשבר הכלכלי החמור ביותר מאז 1929, העובדים הוזמנו במייל לחגוג ולהעלות זכרונות מהתקופה בבנק, עם שמפניה ואוכל.

המייל הוקדש "לכבוד האחים והאחיות ליהמן", והזמין את 5,000 העובדים לשעבר של הבנק בבריטניה למסיבת קוקטיילים במועדון לונדוני כדי לציין עשור לקריסה. "קשה להאמין שעברו כבר 10 שנים מאז הימים האחרונים שלנו בליהמן ברדרס! אחד הדברים הטובים ביותר בליהמן ברדרס היה האנשים. איזו דרך טובה יותר לחגוג את העשור מאשר לאחד בין כל העובדים לשעבר שוב!" נכתב במייל, שנחשף על ידי אתר החדשות הכלכליות הבריטי "פיננשל ניוז".

על פי ה"פייננשל ניוז" כ-200 עובדים צפויים להשתתף באירוע, שיתקיים במיקום שאינו ידוע כרגע. על פי האתר, מארגני האירוע מודעים לבעייתיות שלו, ומנסים למנוע ממפגינים להגיע אליו. לטענת האתר מארגני האירוע ניסו להסתיר את קיומו מחשש מתגובה ציבורית שלילית. אירוע מקביל מתוכנן להתרחש בניו יורק, היכן שמשרדי החברה המרכזיים היו ממוקמים ובהונג קונג.

עובדות שפוטרו יוצאות ממטה lehman brothers בניו-יורק לאחר התרסקות הבורסה במשבר 2008 (צילום ארכיון: סוכנות AP).
עובדות שפוטרו יוצאות ממטה lehman brothers בניו-יורק לאחר התרסקות הבורסה במשבר 2008 (צילום ארכיון: סוכנות AP).

ג'ון מקדונל, מועמד מפלגת הלייבור לתפקיד שר האוצר, הגיב בחריפות לפרסום האירוע וקרא לו "מחליא". "זה מזעזע במיוחד אחרי עשור שבו אנשים ברחבי העולם סובלים תחת משטר של קיצוצים תקציביים", אמר. "זה בלתי נתפש ביחס לכל האנשים שאיבדו את העבודה והבתים שלהם".

מקדונל התייחס להחלטותיהן של ממשלות רבות, כולל ממשלת בריטניה, לבצע קיצוצים תקציביים עמוקים בעקבות המיתון שהביאה קריסת המערכת הפיננסית ב-2008. קריסת בנקי ההשקעות הובילה למיתון כבד ברחבי העולם, שהתבטא בפיטורים של עובדים רבים. ממשלות ארה"ב, בריטניה, גרמניה ואחרות חילצו את בנקי ההשקעות כדי למנוע קריסה מוחלטת של הכלכלה העולמית. עם זאת, אותן הממשלות פתחו במדיניות קיצוצים תקציביים שנועדו לשמור על "איזון תקציבי" – בניגוד להמלצותיהם של כלכלנים רבים, שטוענים כי בזמן מיתון על הממשלה דווקא להגביר את ההוצאה כדי לתמרץ את הכלכלה.

מאז סובלים מיליונים, ובעיקר באירופה וארה"ב, מאחד המיתונים הארוכים ביותר בהיסטוריה. קבוצות פעילים בבריטניה כבר יצאו נגד האירוע. דניס גריינג'ר, יו"ר ארגון Northern Rock Action Group אמר כי "האירוע כולו מפגין חוסר טעם", וכי יש לבטל אותו.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!