דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העברת השגרירות לירושלים

העברת השגרירות / טראמפ: "ישראל תצטרך לשלם מחיר מדיני עבור העברת השגרירות לי-ם"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, התבטא אמש באופן שהפתיע רבים כשאמר שישראל תצטרך לשלם מחיר מדיני עבור המחווה האמריקנית וכי בקרוב יגיע תורם של הפלסטינים לקבל מחווה | השר אורי אריאל "זה לא בוקר אימים אך יש מקום לחשש"

המבנה החדש של שגרירות ארה״ב שנחנך בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
המבנה החדש של שגרירות ארה״ב שנחנך בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
שי ניר

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, התבטא אתמול (רביעי) בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני ושחרר מספר התבטאויות מפתיעות כמו למשל ש"ישראל תצטרך לשלם מחיר מדיני עבור העברת השגרירות האמריקנית לירושלים" ושבקרוב הפלסטינים יזכו למחווה כי "הגיע תורם" לכך. ההתבטאויות גררו כמובן שלל תגובות במערכת הפוליטית בישראל, מימין ומשמאל.

כך למשל הגיב שר החקלאות, אורי אריאל שבחר להתעמק דווקא בכך שהנשיא הדגיש "אם אי-פעם יהיה שלום" והציע לבחון את ה-"אי-פעם" הזה. אריאל ניסה לשדר עסקים כרגיל ואמר כי לא מדובר בבוקר של אימים אך יש מקום לדאגה מדברי הנשיא".

פגישת נתניהו וטראמפ במלון המלך דוד בירושלים, מאי 2017 (צילום: עמית שבי)
פגישת נתניהו וטראמפ במלון המלך דוד בירושלים, מאי 2017 (צילום: עמית שבי)

חבר הכנסת עמיר פרץ (המחנה הציוני) הגיב גם הוא לדברים ואמר כי "כשמנהלים יחסים קרובים עם נשיא שחשיבתו היא חשיבה עיסקית, ברור היה שזהו עניין של זמן עד שתידרש תמורה ואיש לא יוכל לטעון שמדובר בנשיא עויין וכל דרישה שלו תחשב ללגיטימית. יתכן שנתניהו יצליח לדחות את הסערה בשל מערכת הבחירות הקרבה בישראל, אך דבר אחד הוא לא יוכל לדחות: את הצורך בקבלת החלטות אמיצות". לדברי פרץ, פתרון הסכסוך וחלוקת הארץ לשתי מדינות לשני עמים זו לא עסקה עם ארה"ב, "זהו אינטרס ישראלי שיבטיח שישראל תישאר מדינה יהודית ודמוקרטית. האלטרנטיבה המסוכנת היא ויתור על הרעיון הציוני ומדינה אחת שתהיה ללא רוב יהודי".

גם חברו למפלגה, חברה הכנסת איתן כבל, הגיב לדברים ואמר כי "הימין יכול להמשיך להתכחש לזה, גם הם יודעים שהנשיא טראמפ ידרוש צעדים אמיצים מישראל ב'עסקת המאה'. הגיע הזמן שהימין יתפכח מהקונספציה הכושלת לפיה אם רק נמתין, הנושא המדיני ייפתר מעצמו. לפני שטראמפ יניח את תכניתו על ישראל ליזום מעצמה מהלכים שיצילו את פתרון שתי המדינות: הקפאת בנייה בהתנחלויות המבודדות ומתן פינוי-פיצוי למי שירצה לעזוב מרצון, החלת החוק הישראלי על גושי ההתיישבות, מתן אזרחות ישראלית לפלסטינאים שיחליטו להישאר תחת ריבונות ישראלית והשארת צה״ל בכל המרחב עד ליום בו נגיע להסכם על השטחים שמחוץ לגושים".

עובדים תולים דגלי ארה"ב וישראל סמוך למקום מושבה החדש של שגרירות ארה"ב בירושלים 7 במאי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
עובדים תולים דגלי ארה"ב וישראל סמוך למקום מושבה החדש של שגרירות ארה"ב בירושלים 7 במאי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

לעומתם הגיב חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) ואמר: "אנו מכבדים את נשיא ארצות הברית דונלד טרמפ ומודים לו מאד על החלטתו לראות בירושלים המאוחדת בירתו של העם היהודי ועל העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים. החלטות אלו צודקות מכל היבט: דתי, היסטורי, מדיני וביטחוני. גם ארץ ישראל כולה, שייכת לעם ישראל ותישאר בשליטתנו לנצח, מאותן סיבות :ההבטחה האלוקית, השייכות ההיסטורית, המדיניות האסטרטגית בדבר שליטתנו ביהודה ושומרון, המציאות והנימוקים הביטחוניים להבטחת שלומנו בארץ ישראל ואף לטובת יציבות המזרח התיכון כולו. בשליטתנו בשטחי ארץ ישראל כולה, טוב יותר גם לערבים הגרים בהם מאשר תחת שלטון ערבי כל שהוא". לדברי יוגב, ישראל תמשיך לקלוט ולבנות "את כל מרחבי ארצנו, בגליל ובנגב, ביהודה, שומרון ובקעת הירדן ולחזק אחיזתנו בהם, לנצח נצחים".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!