דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הטרדות מיניות

סערת ויזל / קריאות לחרם צרכנים על "פוקס" בעקבות עדויות על הטרדות מיניות מצד המנכ"ל

עדויות של שלוש נשים על הטרדות לכאורה מצד מנכ"ל הקבוצה הראל ויזל נחשפו בחדשות 10 | עמותת כולן: "פוקס, אמריקן איגל, ללין - אל תקנו את המותגים האלה, ולא שום מותג אחר שמעשיר את ויזל" | מניית פוקס צנחה אתמול ב-5%

חנות פוקס בקניון. תעבור באופן זמני לרחוב? (צילום מתוך ויקימדיה)
חנות פוקס בקניון. תעבור באופן זמני לרחוב? (צילום מתוך ויקימדיה)

עדויות קשות על הטרדות מיניות לכאורה מצדו של מנכ"ל קבוצת האופנה "פוקס", הראל ויזל, שפורסמו ביום שלישי האחרון על ידי חדשות עשר עוררו קריאות לחרם צרכני על כלל המותגים שבבעלות החברה. הפרסומים הביאו גם לירידה בשער מניית פוקס.

קבוצת פוקס־ויזל מונה כיום 14 רשתות: פוקס, אמריקן איגל, Aerie, סאקס, בילבונג, מרשה, יאנגה, צ'ילדרנ'ס פלייס, מנגו, פוט לוקר, נייקי, ללין, פוקס הום ואורבן אאוטפיטרס.

"עד שהגברים החזקים יבינו מה חוות באמת הנשים המוחלשות – בואו נימנע לחזק אותם עוד יותר" נכתב בדף הפייסבוק של עמותת כולן , "פוקס, אמריקן איגל, ללין – אל תקנו את המותגים האלה, ולא שום מותג אחר שמעשיר את ויזל. במקום, נחזק את העובדות שנפגעו ב'מאמינות לכן'".

משדולת הנשים בישראל נמסר כי "העובדה שנשים צריכות להתמודד עם סיטואציות מהסוג הזה בזמן שהן מעוניינות בקשר עסקי גרידא, מכניסה אותן למלכוד 22: לא תשתפי פעולה, או לכל הפחות תהיי מנומסת, תמשיכי לחייך וגם תמשיכי להשקיע בקשר העסקי – לא תזכי להזדמנויות עסקיות. כן תחייכי ותחליקי – תמשיכי להיות מוטרדת. לפגוש את אהבת חייך בעבודה זה נהדר, אבל ממש הגיע הזמן שגברים מבוגרים בעמדות כוח יפסיקו לנצל את יחסי הכוחות לטובת הטרדה מינית של נשים סביבם. אנו מזמינות כל אישה שחוותה הטרדה מינית בעבודתה לפנות לקו הפתוח של השדולה לזכויות נשים בעבודה ולקבל ייעוץ משפטי ראשוני חינם. כי אף אישה לא צריכה להיות מוטרדת במסגרת עבודתה – 03-6120000:.

מנכ"לית השדולה, מיכל גרא-מרגליות, קראה לעיתון כלכליסט לשקול מחדש את השתתפותו של ויזל בוועידה הכלכלית הלאומית שיערוך העיתון. "אתם בטוחים שזה רעיון טוב לפרסם את הוועידה שלכם עם הפרזנטור הראל ויזל? האם אתם מתכננים לקיים את השתתפותו כמתוכנן?", צייצה.

בתוך כך, כאמור, מניית החברה צנחה הבוקר עד ל-7.2%, ובהמשך התייצבה לכ-5% ירידה. שווי השוק של החברה הוא כ-1.1 מיליארד שקלים, ולכן משמעות הצניחה במנייה היא הפסד לבעלים של 50 מיליון שקלים.

שלוש עדויות, שנחשפו אתמול על ידי העיתונאי רביב דרוקר, במסגרת תחקיר "המקור", שפורסם במהדורה המרכזית של חדשות 10, חשפו תמונה קשה של הטרדות מיניות לכאורה מצדו של הראל ויזל, בעלי קבוצת פוקס ואחד מאנשי העסקים המצליחים בישראל.

על פי הדיווח, א', אחת הנשים נפגשה איתו באחת מנסיעותיו לחו"ל לפני כעשור, וקיבלה את הצעתו להתלוות אליו לנסיעה לעבר שדה התעופה. "הרגשתי לא כל כך נעים עם זה, הייתה לי מן תחושה כזאת וגם ראיתי את המבטים של העובדים האחרים איתו", סיפרה האישה. "עם זאת ידעתי שיהיה איתנו נהג באוטו". האישה הדגישה כי היא מאוד רצתה לשוחח עמו מאחר שרצתה להשתלב בפוקס מבחינה עסקית.

"בשתי הדקות הראשונות אכן דיברנו על עניינים עסקיים – אך מהר מאוד זה עבר לשיחה מסוג אחר: 'עם איזה בנים את יוצאת, מה את אוהבת ומה את לא אוהבת", שאל אותה ויזל. "פתאום הוא הציע שנעצור בצד ויבצע בי מין אוראלי. מעבר לכך שזה זעזע והגעיל אותי – אמרתי לו שיעזוב אותי מהשטויות האלה ושזה לא מדבר אליי. ניסיתי להחזיר את השיחה למקום העסקי. סיכמנו שכשאגיע לישראל אצור איתו קשר ובלעתי את הרוק. החלקתי את זה".

לדבריה, "כשהגעתי לישראל אכן יצרתי איתו קשר, הוא הזמין אותי לבוא למשרדים שלהם וברגע שנכנסנו לחדר שלו הוא שאל אם לנעול עכשיו את הדלת. 'שנוכל גם כיף ולא רק עבודה?'. ושוב הייתי צריכה להבהיר שזה לא מעניין אותי. הגעתי למשרדים בכמה הזדמנויות שונות במהלך הביקור – ובחלקן הוא ניסה יותר ובחלקן פחות. יום אחד הוא הפסיק לענות לי לטלפונים, פשוט חתך אותי. לא ענה לטלפונים ולמיילים ובזה זה נגמר". א' נבדקה בפוליגרף ונמצאה דוברת אמת.

עוד דווח על ב', אישה נוספת שנסעה עם ויזל ופמלייתו לחו"ל, ובמהלך ארוחת הערב הוא הניח את ידו על הירך שלה. "זה לא היה נראה לי אבל אחר כך הוא הלך איתי לחדר שלי במלון. הגענו עד הדלת והוא לא עזב אותי. אמרתי לו שלא נעים לי לסגור לו את הדלת בפרצוף והוא עדיין לא הלך".

לבסוף ב' טרקה לו את הדלת בפנים וטענה כי בכך תמו יחסיהם. "הוא התחיל להיות מגעיל אליי, להתעלם ממני ולתת לי כל מיני עבודות משפילות. כל הסביבה שלו פתאום החרימה אותי. היה לי ברור שזה רק בגלל זה". ב' נבדקה במכון פוליגרף אחר – ונמצאה גם כן דוברת אמת.

לפי הדיווח, בסביבתו של ויזל שררה אווירה סקסיסטית. כ', עובדת ב"פוקס", סיפרה כי "כל מיני בכירים שם, גם כאלו שעובדים עבור החברה, מרשים לעצמם להעיר הערות על מראה חיצוני ולדבר באופן גס. היו בנות שסירבו לנסוע איתו לחו"ל כי הטענה הייתה שבנסיעה שכזאת מופעל לחץ להגיע למיטה".

מקבוצת פוקס נמסר כי "הקבוצה פועלת בהתאם להוראות הדין ומפעילה מנגנונים בתוך החברה לצורך בירור וטיפול בנושאים אלו ובכללם קיומם של ממונה על מניעת הטרדה מינית בחברה וכן 'מלשינון' המאפשר פניות ותלונות אנונימיות לכל אחד מעובדות ועובדי החברה. בקבוצת פוקס לא התקבלה מעולם כל תלונה שהיא העוסקת בהטרדה מינית על ידי מי מבכירי הקבוצה, לרבות המנכ"ל ואף לא תלונה כלשהי בעניין קיומה לכאורה של אווירה סקסיסטית. בשל החשיבות הגדולה שאנו מייחסים לנושא תתבצע בחברה בדיקה יסודית, הכול כדי להבטיח שהחברה תמשיך להתנהל בכבוד לעובדיה ולצרכניה".

איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בישראל מתח ביקורת על תגובת החברה. התגובה של קבוצת פוקס מעידה היטב על הכשל הבסיסי בטיפול בהטרדות מיניות בארגון" נכתב בדף הפייסבוק של הארגון, "ההתהדרות בכך שמעולם לא התקבלו תלונות בנושא, כשמדובר בחברה גדולה כל כך, מעידה בראש ובראשונה על היעדר אמון במנגנון הקיים לטיפול בתלונות. כאשר מנכ"ל החברה והבכירים מייצרים אווירה סקסיסטית, כאשר עובדות חוששות להצטרף לנסיעות עבודה בשל החשש שיופעל עליהן לחץ לקיים מגע מיני – ולא יימצאו את עצמן בחוץ, נוצרת תרבות ארגונית פוגענית. בתוך כך, הסיפור ממחיש את הצורך לעגן בתקנות החוק את מינויה של אחראית חיצונית למניעת הטרדה מינית, אשר תטפל במקרים של הטרדות מצד בכירים. מובן שעובדות שספגו הטרדה ויחס משפיל מצד המעסיק לא יפנו לממונה – אשר כפופה בעצמה למנכ"ל, ונמצאת בניגוד עניינים מובנה. על בעלי המניות של פוקס לדרוש בדיקה יסודית של מה שקרה, לתת סיוע לנשים שנפגעו וכן לכונן מנגנון חיצוני לטיפול בתלונות, שאינו כפוף למנכ"ל החברה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!