דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

כח נשי / באתן למגרש לראות כדורגל? קבלו מוצרי הגיינה נשיים בחינם

שלוש אוהדות צעירות של סלטיק דרשו שבשירותי הנשים באצטדיון של קבוצתן יהיו פחים בכל תא, וגם טמפונים ותחבושות נגישות לצופות | העלות היא מזערית למועדון והצעד מאפשר לצופות להרגיש רצויות | היזמה תפסה תאוצה באנגליה וסקוטלנד

אוהדות סלטיק חוגגות עם שחקן הקבוצה לאחר הבקעת השער. 19 במאי 2018 (Photo by Mark Runnacles/Getty Images IL)
אוהדות סלטיק חוגגות עם שחקן הקבוצה לאחר הבקעת השער. 19 במאי 2018 (Photo by Mark Runnacles/Getty Images IL)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

במשך שנים ארוכות מגרשי הכדורגל היו המקום בו הקהילה השכונתית או העירונית נפגשת סביב קבוצת הספורט שמייצגת אותה ולרב גם גדלה מתוכה. המפגש המשותף סביב הכדורגל הצליח להיות מרכיב חשוב בזהות הקהילתית ולהעניק לה מימד נוסף של חוזק וסולידריות חברתית.

ב-30 שנה האחרונות הכדורגל הפך לגלובלי יותר. קבוצות הכדורגל הפכו לעסק שמגלגל מאות מיליוני דולרים בשנה. המועדונים השכונתיים נאלצו למכור את הנכס הקהילתי שלהם לבעלי הון מרחבי המדינה או מרחבי העולם. מרגע הרכישה הופכים אלו את הכדורגל לנכס ואת האוהדים מהקהילה שבנתה את הקבוצה וגדלה סביבה, לצרכנים שצריך להוציא מהם כמה שיותר כסף על הבחירה שלהם לראות את קבוצתם האהובה.

לעיתים רחוקות אנו פוגשים יוזמות קהילתיות חברתיות מקסימות שמצליחות להחזיר את הכדורגל לקהילות האוהדים ומזכירות לנו את מה שכבר אולי שכחנו בשנים האחרונות. האמת הפשוטה היא שהכדורגל שייך לאוהדים ולא לבעלי הון המתחלפים של הקבוצות אותן אנו אוהבים.

לקראת פתיחת הליגות בבריטניה, תפסה השבוע תאוצה יוזמה מקסימה של שלוש נערות סקוטיות צעירות. השלוש- מיקאלה מק 'קינלי, ארין סלבן ואורלית דופי, אוהדות מסורות של קבוצת סלטיק, החליטו לצאת לקמפיין רשת מאוד חשוב ומוצלח בשם "ON THE BALL" שמבקש מהקבוצות בליגות הסקוטיות והאנגליות להכניס מוצרי היגיינה נשיים בחינם בשירותי הנשים ברחבי האצטדיון. המחשבה החברתית מאחורי היזמה היא די פשוטה. בשנים האחרונות קהל הנשים במגרשי הכדורגל גדל באופן משמעותי וצריך שהמועדונים ידעו להעניק סביבה נעימה ובטוחה לנשים שבאות לצפות במשחקי קבוצתן האהובה.

בראיון לBBC מספרת ארין בת ה-21 על היזמה. "הייתי במגרש הכדורגל בתחילת השנה והבחנתי כי מוצרים סניטריים נעולים במכונות, פחים סניטריים לא קיימים בכל השירותים, וזה פשוט לא בראש סדר העדיפויות של מועדוני הכדורגל. אחת הסיבות שגרמו לנו להתחיל את מסע הפרסום היה להגדיל את הנראות של האוהדות הנשים במגרשים, כי אנחנו תמיד בעדיפות שניה בסדר היום של המועדונים. זה לא אומר שאנחנו עשויות להרגיש לא רצויות, אבל אנחנו לא בראש סדר העדיפויות של מועדוני כדורגל ואנחנו מודעות לזה. ידענו שאנחנו חייבות להיות בטוחות ולא להיות מאוימות מדי, כאשר שלוש נשים צעירות נכנסות לתחום הנשלט על ידי גברים".

הכל התחיל בחודש מרץ, כאשר שלושת הצעירות נפגשו עם קצין קשר עם האוהדים של סלטיק. בעקבות המפגש איתו הן התבקשו לאסוף כמה שיותר חתימות בעצומה לבקשה רשמית. לאחר כשלושה שבועות הן כבר אספו שלושת אלפי חתימות של אוהדות הקבוצה. במהלך החתמת העצומה נוצר הד כל כך גדול בתוך אוהדי הקבוצה, שבעקבותיו הן הוזמנו לפגישה עם נציגים מתוך הנהלת סלטיק כדי להבין לעומק יותר את הצעה החברתית החדשה של אוהדות הקבוצה.

בעקבות הישיבה המוצלחת החליטו בסלטיק להיות הקבוצה הראשונה שמאמצת את השינוי והכניסה מוצרי היגיינה נשית בחינם, נגישים לכל אישה בכל תאי השירותים של המגרש הביתי סלטיק פארק. ארין מרוצה מהחלטה של אלופת סקוטלנד להיות הראשונים שמציבים את הסטנדרט המבורך. "סלטיק הוא מועדון מאוד גדול, בעל השפעה גדולה, באצטדיון גדול מאוד ואנחנו תמיד אומרות שעם זה מגיעה אחריות גדולה להוביל לשינוי על ידי מתן דוגמה. זה הרגיש נכון לעשות את זה דרך כדורגל, להביא לשינוי כזה".

לאחר ההצלחה במועדון הביתי, הן החליטו להפוך את היוזמה המקומית לקמפיין רשת בשם ON THE BALL. הצלחת הקמפיין הייתה מהירה ומיידית ובעקבותיו בשבוע האחרון עוד שש קבוצות סקוטיות ואנגליות בניהן קילמרנוק, טרנמיר רוברס ובארנסלי החליטו להצטרף ליוזמה וגם הן פתחו את העונה עם שירותי נשים מאובזרים בהתאם.

ביום שבת תמונה של שירותי קבוצת בארנסלי האנגלית הפכה להיות וירלית והכניסה עוד פרסום חיובי ליוזמה. הקמפיין זכה לקפיצת מדרגה במודעות החברתית וכעת מנסה להציב סטנדרט חדש גם לקבוצות הגדולות בליגות הסקוטיות והאנגליות, בציפייה שיאמצו את היזמה וישקיעו קצת מכספם כדי לתת חוויה טובה יותר לאוהדות הכדורגל .

לפי ה-BBC נשים מהוות כרבע מהצופים בשנה האחרונה במגרשי הפרמיירליג. ראוי שבקבוצות הגדולות ידעו להתייחס בתאם לקהל האוהדות הגדל שלו. חשוב להדגיש שזאת בעיקר בחירה עקרונית ולא תקציבית. אל פי ארגון הצדקה Bloody Good Period, עלות מוצרי ההגיינה הנשיים לשנה שלמה במגרשים הכי גדולים בבריטניה מגיעה רק ל-4,800 ליש"ט לשנה. עלות סמלית וכמעט אפסית לקבוצות בעלות תקציבי ענק של הקבוצות.

היזמה של שלושות אוהדות סלטיק הצעירות, מוכיחה לנו שלפעמים השינוי מתחיל בדברים הקטנים יותר, שיכולים ליצור תחושה שיש מי שמקשיב לצרכי ורצונות הקהל ביציעים. ולא רק מתייחס אליהם כצרכני תוכן שניתן להוציא מהם כמה שיותר כסף בשביל העסק הפרטי שלהם והשימוש בקבוצות ככלי פוליטי, עסקי או צעצוע פרטי. כמובן שהדרך לשם היא מאוד ארוכה, אבל לפעמים האוהדים פשוט צריכים ליזום יותר כדי להפוך את המועדונים שוב לשלהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!