דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפריקה

העולם כמרקחה / קרן אפריקה: אריתריאה במוקד הפעילות הדיפלומטית האזורית והבינלאומית

בטורו השבועי ממשיך משה טרדימן לעקוב אחר ההתפתחויות האחרונות בקרן אפריקה כולל מרכזיותו של נשיא אריתריאה, איסייאס אפוורקי והמעורבות ההולכת וגוברת של סין, קטאר, טורקיה, רוסיה ואפילו יפן, במתרחש ביבשת

נשיא אריתריאה איסייאס אפוורקי (משמאל) וראש ממשלת אתיופיה מחזיקים ידיים ובאדיס אבבא, אתיופיה (AP Photo/Mulugeta Ayene).
נשיא אריתריאה איסייאס אפוורקי (משמאל) וראש ממשלת אתיופיה מחזיקים ידיים ובאדיס אבבא, אתיופיה (AP Photo/Mulugeta Ayene).
משה טרדימן
משה טרדימן
מומחה לאגן ים סוף ולאיכות סביבה בעולם הערבי והמוסלמי מ- Green Compass Research & Consulting, ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית ובמרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה.
צרו קשר עם המערכת:

במהלך השבוע וחצי האחרונים נמשכו תהליכי הפיוס והנורמליזציה בקרן אפריקה כמו גם הפעילות הדיפלומטית האזורית והבינלאומית הקדחתנית באזור. במוקד פעילות זו ניצבת אריתריאה. בפרק זמן זה, אריתריאה מילאה תפקיד חשוב בתהליכי הפיוס בתוך אתיופיה בין הממשלה לבין חלק מקבוצות האופוזיציה. במישור האזורי הרחב יותר, היא מילאה תפקיד חשוב במהלכים של איחוד האמירויות וסעודיה באזור. במישור הבינלאומי, היא זכתה להתעניינות מצד יפן.

במישור הפנים אתיופי, נראה כי איסייאס אפוורקי, נשיא אריתריאה, מילא חלק חשוב מאד בתיווך בין ממשלת אתיופיה לבין ארגוני האופוזיציה האתיופים שבסיסם באסמרה. כזכור, ב-7 באוגוסט, ממשלת אתיופיה חתמה על הסכם עם הנהגת החזית לשחרור אורומו, היושבת באסמרה, לסיום מעשי האיבה בתוך אתיופיה. ב-12 באוגוסט, החזית הלאומית לשחרור אוגדן, הנאבקת למען הגדרה עצמית של הסומאלים במחוז האוגדן משנת 1984, הכריזה על הפסקת אש חד צדדית מול ממשלת אתיופיה. למחרת, שלושה ממנהיגי הארגון חזרו לאתיופיה ממקום מושבם באריתריאה.

מפת מדינות קרן אפריקה ותימן (גרפיקה: אידאה)
מפת מדינות קרן אפריקה ותימן (גרפיקה: אידאה)

ב-14 באוגוסט, חזר מנהיג החזית לשחרור עפאר לאדיס אבבה ומשלחת מטעם הארגון לשחרור אורומו נכנסה בפעם הראשונה זה 28 שנה לאדיס אבבה כדי לדון בהסכם השלום שנחתם באסמרה בין הנהגת הארגון לבין ממשלת אתיופיה. ולבסוף, ב-16 באוגוסט, נציגי מחוז האמהרה באתיופיה ותנועת הכוחות הדמוקרטיים של האמהרה חתמו על הסכם פיוס באסמרה המאפשר לתנועה להמשיך בפעילותה הפוליטית בתוך אתיופיה בדרכי שלום. ובקרוב, צפוי אפוורקי להגיע לביקור שני באתיופיה והפעם במחוז האמהרה.

במישור היחסים בין אריתריאה לבין אתיופיה, שתי המדינות נוקטות צעדים לחיזוק הקשרים התרבותיים ביניהן. ב-17 באוגוסט התקיים סימפוזיון תרבותי באדיס אבבה בהשתתפות 500 איש מאריתריאה ומאתיופיה כולל בכירים בממשלות שתי המדינות. במסגרת הסימפוזיון נדונו מספר סוגיות כולל דרכים לחיזוק קשרי התרבות והשפה והצורך בשיתוף פעולה תרבותי בין שתי המדינות.

נשיא אריתריאה איסייאס אפוורקי (מימין) וראש ממשלת אתיופיה מחזיקים ידיים באדיס אבבא, אתיופיה (AP Photo Mulugeta Ayene)
נשיא אריתריאה איסייאס אפוורקי (מימין) וראש ממשלת אתיופיה מחזיקים ידיים באדיס אבבא, אתיופיה (AP Photo Mulugeta Ayene)

במישור האזורי, בעקבות ביקורו של נשיא סומליה, מוחמד עבדולאהי מוחמד פרמאג'ו, באריתריאה ב-28 ביולי וחידוש היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות, הגיעה ב-13 באוגוסט משלחת אריתריאית רמת דרג לביקור היסטורי בן שלושה ימים בסומליה. בראש המשלחת עמדו שר החוץ האריתריאי, עת'מאן צאלח, והיועץ לנשיא, ימאנה גבראב, שהגיעו לסומליה לאחר ביקור באתיופיה. במהלך ביקורה בסומליה, נפגשה המשלחת עם נשיא סומליה ועם ראש ממשלתה, עלי ח'ירה. במהלך הביקור אף התכנסה לראשונה הוועדה רמת הדרג המשותפת של אריתריאה וסומליה בראשות שרי החוץ האריתריאי והסומאלי שדנה ביישום חידוש היחסים בין שתי המדינות במישורים הכלכלי, הדיפלומטי והביטחוני.

בסיום הביקור, הזמין נשיא סומליה את מקבילו האריתריאי לביקור בארצו. בהמשך לביקור זה, נשיא סומליה ביקר בג'יבוטי ב-16 באוגוסט ויישב את ההדורים עם נשיא ג'יבוטי, אסמאעיל עומר גואלה. יתכן, כי אף ניסה לתווך בין ג'יבוטי לבין אריתריאה. ובסוף השבוע הדיפלומטי האינטנסיבי הזה, ב-18 באוגוסט, הגיע נשיא דרום סודאן, סלבה קיר מרדית, לביקור באריתריאה בהזמנת אפוורקי. במהלך הביקור קרא אפוורקי לתושבי דרום סודאן להמשיך בנתיב החירות והבטיח להם כי אריתריאה תסייע להם בכך.

גם נפח הפעילות הדיפלומטית של איחוד האמירויות וסעודיה באריתריאה ובאתיופיה גדל בזמן האחרון. ב-9 באוגוסט ביקר שר החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'וביר, באריתריאה ובאתיופיה ונפגש עם נשיא אריתריאה, איסייאס אפוורקי, ועם ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד. למחרת, השרה לשיתוף פעולה בינלאומי מאיחוד האמירויות, רים אל-האשמי, ביקרה באתיופיה, נפגשה עם אביי אחמד ודנה עמו בדרכים ליישום הסכמים בדבר השקעות בנדל"ן, באתרי נופש ובמיזמים נוספים במדינה על רקע הסכם השלום שנחתם בין אריתריאה לבין אתיופיה. כמו כן, הם הסכימו לבצע בדיקת היתכנות לבניית צינור נפט שיחבר את נמל אסאב שבאריתריאה עם אדיס אבבה.

ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד (AP Photo/Mulugeta Ayene, file)
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד (AP Photo/Mulugeta Ayene, file)

הדיבידנדים כתוצאה מפעילות זו לא איחרו להגיע. אריתריאה התייצבה לצד סעודיה בצעדי הענישה שזו נקטה כלפי קנדה בשל ההתערבות במצב זכויות האדם בה. ב- 9 באוגוסט, משרד התקשורת האריתריאי פרסם הצהרה בה אריתריאה הביעה תמיכה בסעודיה במסגרת הסכסוך שלה עם קנדה, גינתה בתקיפות בשל ההצהרה הפרובוקטיבית וחסרת האחריות של ממשלתה נגד סעודיה וקראה לסעודיה לנקוט בכל צעד שהיא תמצא לנכון כדי להגן על ריבונותה. נוסף על כך, ישנם דיווחים לא מאומתים לפיהם סעודיה ביקשה מאריתריאה לשלוח את חייליה להילחם לצדה בתימן.

בזמן האחרון, גם יפן החלה לגלות מעורבות גדולה יותר במתרחש בקרן אפריקה, כנראה כמשקל נגד לפעילות הסינית הענפה באזור. ב-11 באוגוסט, ביקר בטוקיו השליח המיוחד של ראש ממשלת אתיופיה למזרח התיכון ולאסיה, השגריר סיום מספין, כדי להעביר מסר מראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, למקבילו היפני, שינזו אבה. במהלך ביקורו נפגש עם בכירים במשרד החוץ היפני, בסוכנות היפנית לשיתוף פעולה בינלאומי ובארגון סחר החוץ של יפן ודן עימם באינטרסים המשותפים לשתי המדינות. ב-6 באוגוסט, שר החוץ היפני, מאסאהיסה סאטו, ביקר באריתריאה ונפגש עם אפוורקי. ב-14 באוגוסט, משלחת יפנית בראשות שר הפנים והתקשורת היפני, שינסוקה אוקונו, הגיעה לביקור בן יומיים באריתריאה.

נשיא סומליה מוחמד עבדולאני מוחמד (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh)
נשיא סומליה מוחמד עבדולאני מוחמד (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh)

בסיכומו של דבר, אריתריאה היא, נכון לעכשיו, מוקד הפעילות הדיפלומטית והמפתח לשלום האזורי. אפוורקי מוכיח את עצמו כמנהיג החיוני לתהליכי הפיוס והנורמליזציה בתוך אתיופיה כמו גם בקרן אפריקה כולה. נראה כי נעשים מאמצים לכלול גם את ג'יבוטי במסגרת התהליכים הללו, אם כי טרם הבשילה חתימה על הסכם הפסקת הלוחמה בינה לבין אריתריאה. ככל שתהליכי הפיוס והנורמליזציה יימשכו בקרן אפריקה, אנו צפויים לראות מעורבות גוברת והולכת של מעצמות אזוריות נוספות, כדוגמת טורקיה וקטאר, ומעצמות על כמו רוסיה ויפן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!