דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

פותחים שנה / משרד החינוך מתגאה בהגדלת מספר הכיתות הקטנות | לא כולם יהנו מזה

בדיקת 'דבר ראשון' מראה כי מתוך 524 כיתות קטנות המונות 20 תלמידים ומטה, 310 כיתות שייכות למגזר החרדי | האפליה הזו נמשכת גם כשבוחנים את נתוני החמישון התחתון בלבד ומשווים "חלשים מול חלשים"

כיתה ריקה, אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
כיתה ריקה, אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

שר החינוך, נפתלי בנט, נוהג להתגאות, בין השאר, בכך שהצליח להקטין את מספר התלמידים בכיתות, אך מי באמת נהנה מכיתות קטנות של 20 תלמידים או פחות? לקראת פתיחת שנת הלימודים מביא 'דבר ראשון' מיפוי של הכיתות הקטנות הקיימות במערכת החינוך. הנתונים הופקו על ידי משרד החינוך במענה לבקשת חופש מידע שהגישה עמותת "הצלחה".

בסך הכל ישנן 524 כיתות קטנות במערכת החינוך בישראל, נכון לשנת הלימודים הקודמת, כש-310 מהן שייכות לחינוך החרדי – מוכר שאינו רשמי ורשמי. 92 מהכיתות הקטנות שייכות לחינוך הממלכתי-דתי ו-122 כיתות לחינוך הממלכתי, לרוב ביישובים קטנים. לכאורה זה לא סוד שבחינוך החרדי נהוג ללמד בכיתות קטנות, ואם המשרד אכן פעל לצמצום התלמידים בכיתות – הדבר הורגש בעיקר בכיתות הגדולות יותר, אלה של החינוך הממלכתי והממלכתי-דתי.

פילוח מספר הכיתות הקטנות לפי זרמים (נתונים: משרד החינוך גרפיקה: אידאה)
פילוח מספר הכיתות הקטנות לפי זרמים (נתונים: משרד החינוך גרפיקה: אידאה)

במלים אחרות, מיפוי הכיתות הקטנות אינו קשור באופן ישיר למהלכים שמובילים בנט ואנשי משרדו על מנת לצמצם את מספר התלמידים, זאת בעקבות "מחאת הסרדינים" שבה הורים ברחבי הארץ התאגדו תחת טענה שכבר נשמעה בעבר, לפיה כיתות הלימוד צפופות מדי, המורים לא מצליחים לתת לכל התלמידים את תשומת הלב הראויה, וכפועל יוצא איכות השיעורים צונחת. המהלך החל בשנים האחרונות עם תוספת של כאלף כיתות א' ו-ב' בבתי ספר ברחבי הארץ בשנה שעברה, כשהתכנית היא להוסיף עוד ועוד כיתות לבתי הספר היסודיים בארץ בשנים הקרובות, בעלות של 450 מיליון שקל.

ועדיין, המספרים הללו מצביעים על כך שהממוצעים הכלליים "מווסתים" רבות בשל אותן כיתות קטנות, ש-310 מהן שייכות כאמור לחינוך החרדי. הדבר מתכתב גם לאור חלוקת הכיתות בין חמישוני הטיפוח, כשהראשון מבטא בתי ספר מרקע סוציו-אקונומי גבוה וכך בדירוג יורד, עד החמישי שמייצג בתי ספר מרקע סוציו-אקונומי נמוך. כך למשל, 123 מהכיתות מגיעות מבתי ספר מחמישון הטיפוח החמישי והנמוך ביותר ו-133 מחמישון הטיפול הרביעי. במלים אחרות – ישנה הלימה די ברורה בין חמישוני הטיפוח לבין בתי ספר לאוכלוסייה החרדית.

פילוח מספר הכיתות הקטנות לפי זרמים בקרה החמישון החמישי (נתונים: משרד החינוך גרפיקה: אידאה)
פילוח מספר הכיתות הקטנות לפי זרמים בקרה החמישון החמישי (נתונים: משרד החינוך גרפיקה: אידאה)

בחמישון הטיפוח השלישי ישנן 129 כיתות, בחמישון הטיפוח השני 86 כיתות ובחמישון הטיפוח הראשון והגבוהה ביותר 24 כיתות בלבד. מתוך 524 הכיתות, ישנן כאלה שעדיין לא סווגו לחמישון טיפוח ולכן נוצר פער בין סך כל הכיתות בחמישוני הטיפוח לבין הסך הכולל. ועדיין, קל מאוד לראות מגמה של כיתות רבות יותר בחמישוני הטיפוח הנמוכים.

פרט מעניין נוסף הוא שמסך הכיתות הקטנות במגזר החרדי, 121 מהן שייכות למעיין החינוך התורני, רשת החינוך המזוהה עם מפלגת ש"ס. ישנו רוב מובהק של כיתות קטנות בבירה ירושלים, בעוד בערים אחרות המספרים קטנים בהרבה. היבט נוסף שמצביע על הרכב הכיתות הקטנות מתבטא בכך שרבות מהן מורכבות מכיתות של בנים או בנות, כלומר ללא שילוב מגדרי.

שר החינוך נפתלי בנט בכנס השלטון המקומי (צילום: יח״צ).
שר החינוך נפתלי בנט בכנס השלטון המקומי (צילום: יח״צ).

השורה התחתונה היא שבמגזר החרדי המשויך ברובו לחמישון הטיפוח התחתון נהנים מיותר כיתות קטנות. לכאורה הדבר הולם במידה מסוימת את מאמצי המשרד לצמצם את כמויות התלמידים בבתי ספר ממעמד סוציו-אקונומי נמוך. ועדיין, מדובר במעמד שנצבע בצבע מאוד מסוים כשייך למגזר החרדי. בבתי ספר מחמישון טיפוח נמוך שאינם מהמגזר החרדי ממוצע התלמידים גדול יותר.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!