דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דגניה א'

מועדון סגור / בדגניה א' הצביעו שלא לקבל צעירה לחברות בקיבוץ רק משום שהיא עם מוגבלות

בתגובה לפרסום ב'ישראל היום', טוענים בקיבוץ כי קיים מסלול מיוחד לאנשים עם מוגבלויות שתכליתו לדאוג לרווחתם, "מבלי להטיל עליהם חובות בהם אינם יכולים לעמוד" | גורם אחר בקיבוץ: "איך לא רעדו להם הידיים?"

חצר הקיבוץ בדגניה א׳ (צילום: ויקיפדיה).
חצר הקיבוץ בדגניה א׳ (צילום: ויקיפדיה).

באסיפה שנקבעה להצבעה על קבלתם של בוגרי שכבת י"ב בקיבוץ דגניה א' לחברות, נתקבלו כלל בני השכבה לחברות למעט נערה עם מוגבלות, כך על פי פרסום של 'ישראל היום'. גורמים בקיבוץ הסבירו ל'דבר ראשון' כי לאנשים עם מוגבלויות ישנו מסלול ייחודי בקיבוץ, שתכליתו לדאוג לרווחתם, מבלי להטיל עליהם את החובות המוטלות על חברי הקיבוץ, בהם אינם יכולים לעמוד.

"זה עניין פנימי של דגניה ובזה נגמר כל הסיפור", מסר יו"ר ועד הנהלת הקהילה של הקיבוץ לישראל היום. "אני מתכוון להוביל מהלך שישים סוף למסורת שבה בני המשק שסיימו כיתה י"ב יתקבלו באופן אוטומטי לחברות בקיבוץ".

איך לא רעדו להן הידיים כשאת כל חבריה מקבלים, ורק את הנערה הזאת לא? איך הן ישנות בלילה? נעשה כאן עוול נוראי

מנגד נשמעו גם קולות אחרים בקיבוץ. בישראל היום צוטט גורם המעורה בפרשה שאמר כי "זה פשוט לא ייאמן איך חברים ובייחוד חברות – אימהות, היו מסוגלות להצביע נגד קבלתה לחברות בקיבוץ. איך לא רעדו להן הידיים כשאת כל חבריה מקבלים, ורק את הנערה הזאת לא? איך הן ישנות בלילה? נעשה כאן עוול נוראי… איך אפשר לתת לכולם מעמד של חברי קיבוץ ורק אחת להשאיר בחוץ?".

לטענת אותם גורמים בקיבוץ עמם שוחחנו, שהעדיפו להתראיין בעילום שם, בעוד שבעבר היה דגניה קיבוץ שיתופי, מאז 2006 עובר הקיבוץ תהליכי הפרטה, במסגרתם נקבע כי שכרם של החברים יהיה מותנה בעבודתם ובתפקידים אותם הם ממלאים. במסגרת תהליך זה, נקבע גם מסלול מיוחד המאפשר מעמד ייחודי לאנשים עם מוגבלויות, שאינם יכולים לכלכל את עצמם, המיועד להבטיח את רווחתם ובמסגרתו הם זכאים לדיור ונפתחת גם קרן על שמם שתכליתה להבטיח להם זכויות לכל ימי חייהם – אך הם אינם מתקבלים כחברים מלאים בקיבוץ על כל הזכויות והחובות המשתמעות מכך.

זה עניין פנימי של דגניה ובזה נגמר כל הסיפור

ישנם מספר בני קיבוץ עם מוגבלויות החיים בו בהתאם להסדר זה, ואחרים הנזקקים למסגרות מוגנות שהקיבוץ מממן עבורם. מסלול זה הוצע להורי הנערה, שהעדיפו להעמידה להצבעה למסלול החברות, בניגוד להמלצותיהם של רבים בקהילה. עד סיום י"ב למדה הנערה בבית ספר לחינוך מיוחד.

עם פרסום הפרשה החלו לצוץ ברשת תגובות המגנות את התנהלות חברי הקיבוץ. כך למשל כתב אורן הלמן, סמנכ"ל חברת החשמל ופעיל מרכזי בארגון "סיכוי שווה" לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה, כי המקרה זהה לגזענות וכי על אנשים לזכור שבנושא קבלה של אנשים עם מוגבלויות, "אין חסינות! ילד או נכד עם צרכים מיוחדים יכול להיוולד לכל אחת ואחד מכן ומכם!".

תתארו לעצמכם ולעצמכן מצב שבו לא ייתנו לבן או לבת שלכם להיכנס לבריכה כי הוא בלונדיני. כי היא אשה. כי הוא שמן או כי היא…

Posted by Oren Helman on Friday, August 24, 2018

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!