דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ליטא

מדיני / נתניהו במפגש הפיסגה B3 בליטא: הסיוע למשטר האירני - טעות גדולה

במהלך פסגת המדינות הבלטיות ביקר רה"מ את יחסו של האיחוד האירופי לישראל: "זה כמו כדור רעל לעם האיראני ולנסיון לבלום את התוקפנות של איראן"

נתניהו בליטא (עמוס בן גרשום/ לע"מ)
נתניהו בליטא (עמוס בן גרשום/ לע"מ)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בביקורו הראשון של ראש ממשלה ישראלי בליטא, השתתף נתניהו שלשום (שישי) במפגש הפסגה 'B3' של ראשי הממשלות של המדינות הבלטיות – ראש ממשלת ליטא סאוליוס סקוורניאליס, ראש ממשלת לטביה מאריס קוצ'ינסקיס וראש ממשלת אסטוניה יורי רטס. נתניהו מתח ביקורת חריפה על התנהלות האיחוד האירופי ביחס לישראל, והסיוע למשטר האירני. המפגש התקיים בספריה הלאומית של ליטא בווילנה.

"אני חושב שהפגישה הזאת היתה מאוד מוצלחת בכל המובנים, ואני מקווה שנמשיך אותה, כפי שאומרים אצלנו, בשנה הבאה בירושלים", אמר נתניהו, והתייחס להסכמתם העקרונית של המנהיגים לקיים את מפגש B3 הבא בבירה. "נרצה לחזק את המשמעות של עסקים, טכנולוגיה ומדענים בלטיים. אני חושב שכאן העתיד שלנו".

נתניהו בליטא (עמוס בן גרשום/ לע"מ)
נתניהו בליטא (עמוס בן גרשום/ לע"מ)

הפגישה, לדברי נתניהו, עסקה בשני נושאים: חדשנות וביטחון. בנושא השני לדבריו, ישנו כבר היום שיתוף פעולה בין הממשלות, והוא הביע תקווה להידוקו. נתניהו ביקש מראשי הממשלות לפעול כנגד מה שהגדיר כ'עמדה מעוותת על ישראל באיחוד האירופי'.

"איני מתכוון למדינות האיחוד. את זה אנו עושים בעצמנו, עם כל מדינות אירופה קטנות כגדולות. אני מדבר על הארגון עצמו. שוחחנו על מספר דרכים שבהן נוכל לקדם הבנה רבה יותר" אמר. "אחד הנושאים שלדעתי אינו מובן לגמרי הוא איראן. הסכם הגרעין עם איראן איים גם על אירופה, משום שהוא לא ממש בלם את המירוץ להשיג נשק גרעיני. למעשה, הוא אפשר לאיראן לעסוק בהעשרת אורניום בצורה בלתי מוגבלת".

"אני חושב שההחלטה מאתמול של האיחוד האירופי להעביר לאיראן 18 מיליון אירו, היא טעות גדולה. זה כמו כדור רעל לעם האיראני ולנסיון לבלום את התוקפנות של איראן באזור ואת הטרור שלה מחוץ לאזור" הוסיף, והתייחס לפיגוע האירני שסוכל בצרפת, בסיוע מידע ישראלי, כנגד מצעד של גורמי אופוזיציה אירניים. "איראן ניסתה לבצע התקפת טרור על אדמת אירופה רק לפני שבועיים, בזמן ששר החוץ האיראני נפגש עם מנהיגים מאירופה. זה לא ייאמן".

"אני חושב שמתן כספים למשטר הזה, בזמן הזה, זו טעות גדולה ויש לעצור זאת. לאן ילך כל הכסף הנוסף? הם לא ינצלו אותו לטובת פתרון בעיית המים של איראן, הוא לא יסייע לנהגי המשאיות האיראניים. הוא ילך לטילים ולמשמרות המהפכה באיראן, בסוריה ובמקומות אחרים במזרח התיכון אני חושב שיש לשנות את זה. על כל המדינות לפעול יחד כדי לחדש את הסנקציות על איראן, כדי להפעיל עליהם לחץ על מנת שיפסיקו את התוקפנות ויחדלו מפעילות הטרור שלה".

נתניהו התייחס גם למשמעות ההיסטורית של הגעתו לליטא, שמרבית קהילת יהודיה נרצחה בשואה. "אני מאמין שהיה כאן לא רק מפגש של מוחות אלא גם מפגש של הלבבות. במקום הזה אירעה ליהודים טרגדיה שמהדהדת עדין עבור העם שלנו וגם עבורי באופן אישי. משפחתי הגיעה לפני מאה שנים מליטא אל מה שהיום היא מדינת ישראל. אך אין כאן אדם שאינו מבין את עומקה של הטרגדיה הזאת. אנו מאוד מעריכים את העובדה שהממשלות כאן נקטו עמדות נחרצות הן בשיפוץ אתרים יהודיים והן במאבק באנטישמיות באופן נחוש וברור כל כך. זה גם חלק מהידידות ההולכת ומתעצמת בינינו".

"אנו מחויבים לאחוז בעתיד, ואני חושב שנוכל לאחוז בו בצורה טובה יותר ביחד. העתיד שייך למי שמחדש. בישראל, באסטוניה, בלטביה ובליטא קיימים כוחות אינטלקטואליים אדירים. אם נאחד אותם לטובת פרוייקטים מסויימים, ויש לנו מספר רעיונות ברורים, נוכל להאיץ את ההתקדמות של העמים שלנו ולהיות בחוד החנית של תעשיות מסויימות, אפילו תעשיות חדשות שאנשים טרם מימשו. דוגמה אחת היא סייבר ויש דוגמות נוספות, לייזרים או ממשל זמין, שבתחום זה ובתחומים רבים חלה התקדמות יוצאת מן הכלל במדינות הבלטיות ואני מעריך את זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!