בשנת 2014 החליטו אוהדי הכדורגל בישראל שנמאס להם מעליית המחירים המתמשכת בליגת העל ויצאו למאבק חברתי משותף כדי להגיע להסכם מול מנהלת הליגות על מחיר שפוי והגיוני למשחקים. לפני שנה פג תוקפו של ההסכם ולקראת העונה הקרובה החלו קבוצות הכדורגל בליגת העל, לשוב ולהעלות את המחירים לקראת חזרת משחקי הליגה.

קול הצעקה האותנטי שקם לפני ארבע שנים על ידי אוהדי כדורגל מתוסכלים שרק רצו ליהנות מלצפות בקבוצתם האהובה ולא היו מוכנים לשלם מחירים מרקיעי שחקים כמו 100 או 130 שקלים למשחק הביא לגל המחאה שהתבטא בתליית שלטים ברחבי הארץ ובעיקר הצבעה של האוהדים ברגליים.

אוהדי הפועל תל אביב (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

במנהלת הליגה החליטו לקבל את ההסכם ולהחליט שהמחיר לכל משחק יהיה אחיד – 50 ש"ח חוץ מהמשחקים מול ארבע הקבוצות הגדולות באותה התקופה: מכבי ת"א, הפועל ת"א (אח"כ התחלף לפי ההישגים בליגה להפועל ב"ש), מכבי חיפה ובית"ר ירושלים. אלו הן הקבוצות בהן המגרשים מתמלאים באופן קבוע, והן יכולות לבקש מחיר גבוהה יותר של עד 90 ש"ח.

אנו קוראים לארגוני האוהדים – שאם המחירים הופכים ללא הגיוניים, אז באמת להדיר את רגליהם מהמגרשים. העניין הוא שדברים הם לא באמת מסודרים, אם מחר מישהו רוצה להעלות את המחיר, אין מי שימנע זאת ממנו.

ההסכם נחתם לשלוש שנים ופג תוקפו בעונת 2017/18. בשנה שעברה שמרו הקבוצות על מסגרת ההסכם ולא עשו שינויים גדולים מדי, אולם בתחילת השנה הנוכחית החלו הקבוצות להפתיע את האוהדים ולהעלות שוב את מחירי הכרטיסים במגרשים.

למשל, במחזור הראשון בליגת העל החליטו בהפועל חדרה לגבות 90 שקלים בקניית כרטיסים בקופות ביום המשחק מול הפועל ת"א ו-60 שקלים בקניה באינטרנט, במשחק שאמור לעלות 50 שקלים לפי ההסכם הקודם. הפועל חיפה שיחקה מול מכבי נתניה וגבתה 80 שקלים בקניה בקופות או 93 שקלים בקניה דרך האינטרנט, במקום 50 שקלים לפי ההסכם הקודם. ההחלטה של שתי הקבוצות הנ"ל הדליקה נורה אדומה אצל אוהדי הכדורגל בארץ שמבינים שצריך לחתום עם מנהלת הליגה והקבוצות על הסכם חדש, לפני שכל קבוצה תחליט על דעת עצמה להעלות באופן בלתי סביר את מחירי הכרטיסים.

מחירי כרטיסים בליגת העל בכדורגל (באדיבות ארגון "היציע")

מי שהוביל לפני ארבע שנים את המחאה היה ארגון האוהדים "כרטיס לכל כיס" בשיתוף פעולה עם ארגון "היציע" שמאגד בתוכו את ארגוני האוהדים בישראל. לקראת פתיחת העונה שוחחנו דן מימרון, מי שהוביל את המחאה לפני ארבע שנים ומוביל את התעוררות האוהדים גם הפעם, עם 'דבר ראשון'. מימרון הסביר בהרחבה על השינוי הבעייתי שרואים העונה במחירי הכרטיסים: "בשנה האחרונה ראינו שהחלו לעלות את העמלות (בקניה דרך האינטרנט). יש פה בעיה, זה גם מה שאמרנו במחאה הקודמת. רצינו שיאגדו את המשאבים במנהלת. בתגובה, המנהלת קיבלה החלטה לשלוש שנים שהמחירים יהיו 50, 80, 90 שקלים. באותה תקופה אנחנו דיברנו עם ארגוני האוהדים של המועדונים שהגיעו להסכמה עם המועדונים על מחיר יחסית אחיד. עכשיו אנו רואים שזה חוזר על עצמו, לכן אנו פונים למנהלת במטרה להגן על המחירים האלו".

לפי מימרון, מנהלת הליגה מסירה את אחריותה ממחירי הכרטיסים בליגה ומעבירה את האחריות לכל קבוצה בנפרד שתקבע את המחיר הרצוי בעיניה: "המנהלת מנסה להימנע מהתעסקות בנושא, מתוך אמירה שהתערבותם אסורה לפי "רשות ההגבלים העסקיים" והיא תיצור מונופול של מחירי כרטיסים, מה שכמובן לא נכון".

בוועדה לתלונות הציבור שהתקיימה ב-10/11/14 המליץ יונתן צוויקל, נציג "רשות ההגבלים העסקיים", למנהלת לקיים הסכם בין המועדונים לקהל שיפקח על ידי הרשות. עקב המחיר המקובל על כולם אין בעיה לקיים מחיר אחיד או לקבוע איזשהו מחיר המקובל על כולם. החשש אותו מבטא צקוויל מההחלטה משותפת של הקבוצות על מחיר אחיד, נובעת לדבריו בעיקר מהשימוש בפורום המשותף בשביל העלת מחירי הכרטיסים למשחקים ויצירת פגיעה באוהדי הכדורגל. מכיוון שכאן מדובר על המקרה ההפוך, הוא ממליץ עליו בוועדה.

אנחנו מבינים את המצב ובאים לקראתם באמירה שכל המשחקים הם בעלות של 50 שקלים, למעט ארבעה משחקים בעונה, בהם הקבוצות יכולות לקבוע מחיר גבוהה יותר של 80 שקלים או 90 שקלים במשחקים שנחשבים ליותר אטרקטיביים.

לאחר שמימרון פנה למנהלת שתקבע ביחד עם ארגוני האוהדים מחדש את המחיר המקובל והמשותף למשחקי העונה בליגת העל, הוא הופתע לגלות שהם דוחים את בקשתו לאור האמירה שרשות ההגבלים העסקיים לא תאשר את המהלך המבורך.

אוהדי כדורגל (עמוד הפייסבוק של "היציע")

מימרון, שהיה ביחד עם נציגי המנהלת בוועדה לפני ארבע שנים הופתע שהם לא מכירים את עמדת הרשות: "שלחתי את הפרוטוקול של הוועדה למנהלת. המנהלת החליפה את יושב הראש ולכן אנחנו בהמתנה כי הם רוצים לבחון את זה לעומק ולהחזיר לנו תשובה בימים הקרובים. אבל לפי ההיכרות שלנו איתם, עד שנקבל מהם תשובה, אנו קוראים לארגוני האוהדים – שאם המחירים הופכים ללא הגיוניים, להדיר את רגליהם מהמגרשים. העניין הוא שדברים הם באמת לא מסודרים. אם מחר מישהו רוצה להעלות את המחיר, אין מי שימנע זאת ממנו. כאשר דבר כזה קורה, אנו רואים את זה כניצול של האוהדים. אם יש משחק שנחשב לאטרקטיבי אז אפשר להעלות מחירים ואנחנו רוצים להימנע מזה ככל הניתן".

הצלחתם לרתום את ארגוני האוהדים למהלך?
"בינתיים אף ארגון אוהדים לא הכריז על חרם, כי המחירים בינתיים יחסית סבירים למחזור הזה" אומר מימרון, "אנחנו נעקוב ונראה אם במידה והמחירים ימשיכו לעלות, נתחיל להדיר את רגלינו מהמגרשים כארגון האוהדים. זה מאוד תלוי באירוע עצמו. במקביל, אנחנו עובדים מאוד קשה כדי להסדיר את המחיר הזה כמחיר קבוע מול המנהלת".

אוהדות הפועל באר שבע (צילום: דבר ראשון)

הקבוצות טוענות מצידן שהבעיה הכי גדולה שלהן היא העלות של השיטור במגרשים שגורם להן להפסד כספי ובשל כך "נאלצות" להעלות את מחיר הכרטיסים למשחקים. "אנחנו מבינים שאנחנו לא יכולים להגיע למועדונים מראש ולהגיד להם שיקבעו שכל הכרטיסים יהיו ב-50 שקלים, הם יטענו שזה עסק ושהם צריכים להרוויח ממכירת הכרטיסים ולכסות את העלות של השיטור והאבטחה שעולה. לכן, אנחנו מבינים את המצב ובאים לקראתם באמירה שכל המשחקים הם בעלות של 50 שקלים, למעט ארבעה משחקים בעונה, בהם הקבוצות יכולות לקבוע מחיר גבוהה יותר של 80 שקלים או 90 שקלים, במשחקים שנחשבים ליותר אטרקטיביים. כל עוד זה יהיה קבוע, אז גם האוהדים ידעו לתכנן כלכלית מראש את ההחלטה לאיזה משחקים להגיע.

"ההוצאה הכלכלית של אוהד בשנה יכולה להגיע למחיר כלכלי מאוד גבוה. רכישת מנוי לקבוצה שלך בנוסף לרכישת כרטיסים למשחקי החוץ של הקבוצה יכול להגיע רק על רכישת כרטיסים 2,000-2,500 שקלים בשנה".

מימרון ושותפיו לארגון "היציע" מגיעים נחושים מאוד לתחילת העונה, הזיהוי שלהם של השינוי המסתמן ביחס של הקבוצות למחירי הכרטיסים הוא חד ומדויק. האוהדים לא רוצים להתחיל במחאה או הדרת רגליים מהמשחקים. הם מקווים שהקבוצות יחליטו, בהובלת מנהלות הליגה, לבטל את העמלות הנוספות על קניית הכרטיסים דרך האינטרנט ויחדשו את ההסכם שמאפשר לאוהדי הקבוצות לאהוד את קבוצתם האהובה בלי לשלם על כך מחיר מופרז.