דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות

ברחובות שלנו / חיפה: תקיפת עובד ציבור בשכונת הדר הכרמל מצטרפת לשורת מקרים דומים

בשבוע שעבר הותקף ירון הדר לאחר שהעז להתווכח עם שני אנשים שחסמו את דרכו | השניים ניפצו את שמשת מכוניתו, רדפו אחריו, היכו אותו ונמלטו עם תיקו של הדר | זה לא המקרה הראשון בשכונה והתושבים מפנים אצבע מאשימה כלפי המשטרה

ניידת משטרה (צילום ארכיון: חוזה הרננדז/ShutterStock)
ניידת משטרה (צילום ארכיון: חוזה הרננדז/ShutterStock)
שי ניר

מקרה אלימות נוסף ברחובות שכונות הדר הכרמל בחיפה לאור יום. ביום חמישי שעבר, ירון הדר (53), עובד התאגיד העירוני 'קהילת הדר', הותקף בשעות בוקר בידי שני אנשים לאחר שהעיר להם כי הם חוסמים את הרחוב ברכביהם. בסביבות השעה שש וחצי הדר פנה עם רכבו מרחוב מסדה לרחוב השלום והדרך הייתה חסומה על-ידי רכב ואדם צעיר, נהג הרכב, ניהל שיחה עם צעיר נוסף שעמד ליד ונשען על אופנוע. הדר ביקש מהשניים לפנות את הדרך והם ביקשו ממנו שינסה לתמרן ולעבור אותם. הדר התעקש ורוכב האופנוע ניגש לרכבו של הדר ועם קסדת האופנוע ניפץ את השמשה האחורית.

הדר חש סכנה ונמלט ברכבו מהשניים שהחלו לדלוק אחריו ברכב ובאופנוע. כשהגיע לפינת רחובות עמק הזיתים והנביאים הדרך הייתה חסומה בשל משאית שפרקה סחורה. בעל הרכב חסם את הדר מאחור ורוכב האופנוע חסם את הדר מלפנים. השניים פתחו את דלתות רכבו של הדר והחלו להכות אותו. בעל האופנוע אף הרים אבן גדולה וניסה לנפץ את השמשה הקדמית של הרכב ובעל הרכב חטף מהדר את תיקו. מסיבה שאינה ברורה השניים חדלו ממעשיהם ונמלטו מהמקום יחד עם התיק. לאחר המקרה הוגשה תלונה בתחנת משטרת חיפה ונפתחה חקירה.

ירון הדר. (קרדיט: לימור בוטנרו).
ירון הדר. (קרדיט: לימור בוטנרו).

מספר שעות לאחר תקיפתו של הדר, הותקף צעיר נוסף, שביקש להישאר בעילום שם, באזור השוק בהדר. לדברי הצעיר שהסתובב באזור במסגרת עבודתו, ניסה אדם זר למשוך אותו באלימות לתוך מבנה ואיים לחטוף ממנו את מכשיר הטלפון הנייד שלו. לשאלת 'דבר ראשון' אמר כי החליט שלא להגיש תלונה במשטרה. שבוע קודם לכן הותקף צעיר נוסף בפינת הרחובות שבתאי לוי והציונות עת ישב ברכבו. שלישיית אופנוענים פתחו את דלת הנהג וכשיצא מהרכב הכו אותו עם קסדות האופנוע שחבשו לראשם. גם במקרה זה לא הוגשה תלונה במשטרה.

אולי המקרה של תושב רחוב פבזנר שהותקף באלימות בחודש מרץ השנה יכול ללמד על מידת אמון התושבים במשטרה וסיבה נוספת להימנעות המותקפים מהגשת תלונה. אותו תושב שהגיע לביתו בשעות הערב ברכבו מצא עצמו מותקף, ללא סיבה ברורה, בתוך הרכב על ידי אדם שיצא מרכב אחר. על אף התלונה במשטרה והפרטים המזהים אותם מסר המתלונן למשטרה, כולל פרטי אדם שהיה עד למקרה, הודיעה המשטרה כי אינה פותחת בחקירת המקרה. מברור עלה גם כי העד למקרה לא זומן לתת עדות ולא תושאל על המקרה.

מועצת הדר הכרמל, התארגנות התנדבותית של תושבים ששמה לה למטרה לקדם את השכונה במגוון תחומים, הגיבה בחריפות לתקיפה האלימה נגד הדר. "מועצת הדר הכרמל נדהמת וזועמת על אירוע התקיפה החמור שארע לאור יום". במועצה, הפועלת בדיאלוג עם עיריית חיפה, מפנים את האחריות על ההתדרדרות בביטחון האישי של תושבי השכונה על משטרת ישראל. "כקבוצה העוסקת גם בנושא הביטחון, האירוע מבחינתנו קשור למצב השכונה, מצטרף לשורה של אירועים נוספים מהתקופה האחרונה ומסמן חלק ממגמה של התדרדרות הביטחון האישי. הבטחות שניתנו על-ידי המשטרה במפגשים משותפים עם עיריית חיפה לא קויימו, בין השאר, פתיחת נקודת שיטור פעילה בשכונה ותגבור נוכחות פיסית וסיורים של כוחות שיטור רגליים וניידים באזורים בעייתיים בעוד שהמציאות רק הלכה והתדרדרה". מועצת השכונה הודיעה כי בתחילת השבוע תכנס מפגש תושבים ופעילים דחוף בנושא ותחליט על דרכי פעולה להמשך.

יונה יהב, ראש עיריית חיפה. (צילום מתוך ויקימדיה)
יונה יהב, ראש עיריית חיפה. (צילום מתוך ויקימדיה)

בחודש יוני האחרון התריעה מועצת השכונה בפני נציגי העירייה והמשטרה מפני אלימות במוקדים שונים בשכונה, בין השאר רחובות השלום, בן יהודה, עמק הזיתים ואזור השוק.

המועצה אף נפגשת פעמיים בשנה עם ראש עיריית חיפה, יונה יהב, ועם צוותו כשהפגישה האחרונה התקיימה בחודש ינואר השנה ובה סוכם כי ימשכו הסיורים הרגליים של שוטרים ברחובות המועדים וכי תוקצה ניידת סיור משולב במיוחד לשכונת הדר שתפעל מידי יום בין השעות 15 עד השעה 2 לפנות בוקר למחרת. הקצאת האבטחה המיוחלת היא תולדה של הבטחת השר לביטחון פנים, גלעד ארדן שסייר בשכונה, לתגבורת של 24 שוטרים במטרה להגביר את ביטחון התושבים אך לא עבר הרבה זמן וההבטחה קוצצה בחצי ולאחרונה מדווחים תושבים כי על אף ההבטחות והסיכומים עם כל הגורמים לא נראו כל כוחות שיטור או סיור בשטח.

לפניית 'דבר ראשון' ביחס תקיפתו של הדר ולפגיעה בביטחון האישי בשכונה הגיבה עיריית חיפה כי "העירייה והעומד בראשה רואים בחומרה רבה את האירוע. ראש עיריית חיפה יונה יהב פנה ביום שישי למפקד תחנת משטרת חיפה, האמונה על שמירת הסדר והחוק, וביקש ממנו לפעול לאיתור מהיר של התוקף ולמצות עמו את הדין במלוא החומרה". ביחס לפעולות העירייה להגברת הביטחון בשכונה נמסר כי "עיריית חיפה פועלת בשיתוף עם המשטרה, ובמסגרת זו אף העמידה לאחרונה לרשות המשטרה מבנה עירוני בלב השכונה, בו פתחה המשטרה תחנה חדשה. במקביל, פועלת בשכונה סיירת הביטחון, המקיימת סיורים, הן עצמאיים והן בשיתוף עם המשטרה. עיריית חיפה מציבה מצלמות אבטחה ברחובות רבים בעיר למטרת הרתעה, לתחקור אירועים במוקד המבצעי ולאיתור מפגעים לסוגם בזמן אמת, במידת האפשר. מרכז שכונת הדר מרושת במספר רב של מצלמות במוקדים שונים בשכונה. המצלמות העירוניות הממוקמות באתר התקיפה תיעדו את מקרה התקיפה במוקד המבצעי של אגף הביטחון, על מנת לסייע למשטרה לזהות את התוקפים. אנו משוכנעים כי צילומים אלו יאפשרו זיהוי מהיר של התוקפים והבאתם המהירה לדין.

יעקב ברודר, מנכ"ל קהילת הדר אמר ל'דבר ראשון' כי התקיפה של הדר טלטלה אותו וכי לאחר המקרה שמע על מקרים נוספים עליהם לא ידע בכלל. "אני רואה את זה בחומרה רבה. זה לא דבר שצריך לקרות. במקרה זה עובד שלנו וזה לא צריך לקרות לאף אחד. אנחנו משקיעים מאמצים אדירים בשכונה ומידי פעם יש כאלה דברים", אמר ברודר והוסיף כי על המשטרה לתגבר את כוחותיה, "כדי שאף עבריין לא ירים ראש ויעיז להיות אלים בשכונה שלנו". ביחס למקרי האלימות החוזרים באזור עמק הזיתים אמר ברודר כי הייתה ברחוב "פעילות משטרתית חזקה" והוסיף, "אך משום מה, המשטרה הוציאה כוחות משם". ברודר בדבריו קשר את בעיית האלימות גם למדיניות ארצית של מערכת הביטחון, "הבעיה נובעת גם בגלל כל מיני אנשים שמדינת ישראל מביאה לרחוב הזה. עבריינים שמחריבים את כל מה שאנחנו עושים בשכונה. מדינת ישראל וכוחות הביטחון מביאים אנשים לשכונה וגם הם גורמים לאלימות הזאת". עוד הוסיף כי "הביטחון האישי של התושבים השתפר בעשור האחרון באופן משמעותי".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "בשכונת הדר הוקם כוח ייעודי למלחמה בפשיעה.
כוח זה כולל סיירים רכובים, רגליים ושוטרי תנועה. הקמת הכוח הביאה למעצרים רבים של שודדים, פורצים וגנבים. כוח זה פועל בשילוב כוחות נוספים בצורה גלויה וסמויה ברחבי השכונה. משטרת ישראל תמשיך לפעול באפס סובלנות כנגד כל גילוי של עבריינות הפוגעת באזרח הנורמטיבי. בהמשך לאירוע המצוין בכתבה, הוגשה תלונה בסוף השבוע שעבר ונפתחה חקירה מאומצת אשר נמצאת בעיצומה. מטבע הדברים לא נוכל להרחיב מעבר לכך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!