הרשות להגנת הצרכן ומשרד הכלכלה פרסמו היום (ראשון) רשימה שנייה במספר של מוצרים לגביהם יידרשו רשתות השיווק לפרסם לצד המוצרים שעל המדף את הפער במחיר בין ישראל לבין מדינות אחרות בעולם.

הרשימות האלה כבר זכו לכינוי "רשימות שיימינג", על רקע הלחץ הצרכני שהן אמורות לעורר כלפי היצרנים והמשווקים. פיקוח מחירים? לא בממשלה הזו כנראה. טיוטת צו סימון המוצרים, המוצגת להערות הציבור באתר התזכירים, גובשה על ידי הוועדה לבחינת המחירים.

הרשימה שפורסמה היום כוללת 12 מוצרים, תשעה מהם מותרי היגיינה נשיים, שלפי נתוני המשרד פער המחירים עבורם בין ישראל לעולם נע בין 49% ל-127%. 12 המוצרים החדשים מצטרפים לשבעה מוצרים קודמים שנכללו ברשימה הראשונה.

המוצרים הכלולים ברשימה הם: שני סוגים של משחות שיניים של המותג קולגייט, ארבעה סוגים של טמפונים של המותגים OB וטמפקס, תחתוניות של המותג אולוויז, שני סוגי דאודורנט נשים של המותגים דאב וגרנייה, ושלושה סוגי דאודורנט לגברים של המותגים רקסונה וג'ילט.

על פי הודעת המשרד, ממעקב מחירים שערך באמצעות דוח נתוני נילסן, עולה כי בעקבות הרפורמה בטואלטיקה שהחלה לפני מספר חודשים, ניתן לראות ירידת מחירים במוצרים שנכללו ברשימה הקודמת, בהם נמצאות משחות שיניים של המותג קולגייט, ודאודורנטים של המותגים דאב וג'ילט.

עם זאת, מסר המשרד כי כמו כן עבור ארבעת המוצרים: קולגייט מקס פרש Cool Mint, קולגייט טוטאל 100 מ"ל, ספיד סטיק 24/7 Fresh Rush ודאודורנט ספיד סטיק ג'ל ספורט נתבקשו החברות להציג נתונים במטרה לבחון האם להשאירם בצו סימון המוצרים המעודכן.

עוד הדגישה ההודעה כי משרד הכלכלה ביצע מחקר במטרה להשוות בין מחירי המוצרים בישראל לבין אלו במדינות נבחרות אחרות. מחקר זה מבוסס בחלקו על מידע בדבר מחיר ממוצע הניתן ברישיון על ידי נילסן למשרד הכלכלה. משרד הכלכלה יישם את המתודולוגיה שלו בכדי לקבוע את המידע הנדרש מקמעונאי להציג בקשר לצו. נילסן לא אישרה מתודולוגיה זו. המחיר הממוצע מקבוצה של מדינות חושב על ידי משרד הכלכלה בכדי לספק אינדיקציה למחירי מדף דומים של אותם המוצרים במדינות שונות. מחיר המדף בפועל של מוצר במדינה מסוימת בזמן מסוים עשוי להשתנות באופן מהותי בהשוואה למחיר הממוצע המוצג בשלט המוצמד למדף, ועלול להיות מושפע ממספר גורמים חיצוניים.