דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

פותחים שנה / שבוע לפתיחת שנת הלימודים, המשבר במעונות היום עדיין לא נפתר

מכתב ששלחו הארגונים המפעילים לרה"מ ולשרי האוצר והרווחה בנושא תנאי ההעסקה של המטפלות, לא נענה | לפני כעשרה ימים הודיעו הארגונים כי לא יפתחו את המעונות אם לא תיפתר הבעיה

מעון יום (Shutterstock)
מעון יום (Shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שנת הלימודים אמורה להיפתח בשבוע הבא, אך העובדה כי אין כל התקדמות במשבר במעונות היום מעמידה בספק את פתיחתם.

כזכור, לפני למעלה מעשרה ימים הודיעו הגופים המפעילים כי ישביתו את המעונות  בגלל מחסור חמור בתקינה. עוד דורשים הארגונים תנאי עבודה ראויים למטפלות, הגדלת התקן למטפלת בכל כיתה והכשרות מקצועיות. המחסור בכוח אדם מתבטא בבעיות קשות בגיוס עובדות חדשות ושימור של עובדות קיימות.

בימים האחרונים שלחו הארגונים מכתבים עם הדרישות שלהם לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון ושר הרווחה חיים כץ. "בכנס חירום של מפעילי מעונות היום המפוקחים, הוחלט לא לפתוח את המעונות ב-2.9.18 בתקני העבודה הקיימים" כתבו, "לנוכח המצוקה המתמשכת, אנו שבים ומדגישים את המחסור הקיצוני במטפלות, תנאי העסקה בלתי הולמים, תקינה שאינה מאפשרת מתן מענה ראוי לתינוקות ולפעוטות ובעיות מהותיות נוספות. המצב במעונות המפוקחים הגדולים, הבינוניים והקטנים אחד הוא והקשיים זהים לכל המעונות. אנו דורשים שינוי ותובעים התערבותך המידית כדי שנוכל לפתוח את שנת הלימודים כפי שמתחייב מתפקידנו". לדברי הארגונים, לא התקבל מענה למכתבים.

מיכל כהן, מנהלת מעון שמריהו בקרית ביאליק, סיפרה לדבר ראשון כי "המצב במעונות קשה כבר הרבה מאוד זמן. הכי חורה לי כמנהלת, כאם, כמחנכת 25 שנה, זה תחום התקינה. כבר שנים שכלום לא משתנה. בכיתת תינוקות היחס הוא מטפלת לשישה תינוקות, מספיק שאחת צריכה להאכיל תינוק על הידיים ואחד שצריך להחליף לו חיתול, נשארת מטפלת אחת לכל יתר התינוקות, מספיק שאחד בוכה, זה מצב בלתי נתפס בכל העולם היחס הוא אחת לארבעה".

"השכר של המטפלות הוא שכר זעום, זה מקשה עלינו לקלוט עובדות" הוסיפה, "מטפלת מגיעה עם המון מוטיבציה ואחרי תקופה שהיא לומדת את העבודה, היא רואה את הקושי ופשוט עוזבת. לעבדות חדשות נותנים מספר שעות מצומצם בהתחלה והן נשברות, הטובות האיכותיות לא מסוגלות לעבוד בחלקיות משרה ובמה שנדרש מהן"

לדבריה, המחסור בתקינה אף מביא למצב בו אין מחליפה למטפלת חולה, ולפעמים מטפלות מגיעות עם גב תפוס או חולות כי אין יודעות שאין מי שיחליף אותן\ ושזה על הגב של חברות שלהן.

"זה לא יכול להמשיך. השביתה תעשה טלטלה וזה טוב, צריך לזעזע את המערכת" טענה, "מה שמשאיר זה הסיפוק, אין על חיוך של ילד. אבל עם זה לא הולכים למכולת וזה לא נותן את הפנסיה, אם לא הייתי רואה בחינוך שליחות הייתי כבר נשברת. התקציבים צריכים לגדול. היום מסתכלים על מטפלות בתור התחתית של שרשרת המזון, אבל כשהורה שם את הילד שלו אצלי אני זו שאמורה לתת לו את הבסיס לחיים".

"חינוך בגיל הרך זה הדבר הכי חשוב בעולם" סיכמה כהן, "אין משאב יותר יקר, אנחנו אמורות לתת להם את הבסיס. המטפלות אומרות שהן הופכות למכונה, לא מספיקות לתת את מה שאנחנו אוהבות

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!