דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכנסייה הקתולית

הכנסייה הקתולית / ביקור האפיפיור באירלנד פותח פצעים ישנים | האם זה יוביל לריפוי?

פגיעות גופנית, רגשית ומינית בילדים ונשים באירלנד, בידי אנשי הכנסייה הקתולית, באופן שיטתי - פרשות קשות נחשפות במדינה מאז שנות ה-90, והאפיפיור המבקר כעת באירלנד נאלץ להתמודד עם ההשלכות

האפיפיור פראנסיס עובר יד שלט של מפגין בביקור באירלנד (צילום: AP Photo/Matt Dunham).
האפיפיור פראנסיס עובר יד שלט של מפגין בביקור באירלנד (צילום: AP Photo/Matt Dunham).

בית ילדים קתולי בעיר טאום בו נקברו יתומים בקבר אחים, ללא כבוד וללא אות, כשיקוף ליחס לו זכו היתומים שגדלו במקום, ולתנאים הקשים בהם הוחזקו. מכבסות בו אולצו לעבוד נשים שהרו מחוץ לנישואים, בתנאי עבדות קשים ותוך כדי פגיעה מינית גופנית ונפשית. נשים שאולצו למסור את תינוקיהן לאימוץ משום שלא היו נשואות. פגיעות פדופיליות בעשרות אלפי נערים שהיו בבתי ספר, כנסיות ומוסדות קתוליים אחרים. מאז שנות ה-90 של המאה הקודמת נחשפת פרשה אחר פרשה של פגיעה של כמרים, נזירות ובכירים בכנסייה הקתולית האירית בחברי הקהילות עליהם היו אמורים לגונן. מעבר לכך, נחשף מנגנון ההשתקה והטיוח של בכירים בכנסייה שחיפו ואיפשרו את המשך ההתעללויות. 39 שנה לא ביקר אפיפיור באירלנד, ועתה הגיע האפיפיור פרנסיס למדינה הקתולית ברובה, לביקור בן יומיים שמתנהל כולו בצל הפרשיות הקשות.

אירלנד קיבלה את פני האפיפיור בקרירות מסוימת. האפיפיור מבקר החל מאתמול (ראשון) במדינה ועם נחיתתו עלו לכותרות שוב פני וסיפורי קרבנות הכנסייה הקתולית במדינה. מרבית יומו הראשון של האפיפיור עסק בהתמודדות עם נושאים אלו. שרים ועמותות אזרחיות שונות דרשו מהאפיפיור כי יפעל להדחת הבישופים והגורמים בוותיקן עצמו שהשתתפו בהשתקת הפרשות הפדופיליות באירלנד. ארגונים המייצגים את עשרות אלפי הילדים שנפגעו מינית ועברו התעללויות גופניות ורגשיות בכנסיות בתי ספר וסדנאות עבודה קתוליות הביעו כעס על כך שהאפיפיור לא הבטיח שהאשמים יודחו, ולא פירט מי הם הבכירים שחיפו על הפשעים.

אפיפיור ליברל יחסית: "לילדיכם יש את הזכות למשפחה. משפחה שלא תזרוק אותו מהבית (בשל נטייתו)"

האפיפיור הצהיר אתמול (ראשון) כי הוא מתנצל על הפשעים של הכנסייה הקתולית באירלנד, ועל כך שגורמים רשמיים בכנסייה לא הגיבו ב"חמלה, אמת וצדק" לנשים ולילדים שנפגעו לאורך הדורות. אמנם הקהל, שמנה 300 אלף איש, פרץ במחיאות כפיים סוערות, אך כאמור הביקורת הציבורית הנשמעת במדינה היא רבה. "אנחנו מבקשים סליחה בשל הבכירים שלא לקחו אחריות על המצב הכואב הזה, וששמרו על שתיקה" אמר האפיפיור. "שהאל ישמור עלינו בעמדה של בושה וחרטה כדי לתת לנו את הכח כדי שזה לא יקרה שוב לעולם, וכדי שיהיה צדק".

סיפור בית הילדים בעיר טאום, בו הפגינו מאות מפגינים בעת נאומו של האפיפיור, הוא אחד הקשים שנחשפו. מדובר על בית יתומים קתולי שלאחרונה נחשף כי נקברו בו 796 תינוקות וילדים קטנים, רובם בשנות ה-50 של המאה הקודמת. הארגונים מבקשים כי ששת מסדרי הנזירות שהחזיקו בתי יתומים בתנאים לא אנושיים, ואילצו אמהות למסור את ילדיהן, יממנו את החקירה שתאפשר לאמהות וילדים לחבור אלו לאלו, וכן יממנו את הבאתם של הקרבנות לקבורה מכובדת.

האפיפיור הנוכחי מפגין הרבה אומץ באופן בו הוא מתמודד עם הנושא, בנכונותו לבקר באירלנד לראשונה מזה כמעט 40 שנה, ובהתייחסויותיו הליברליות מאוד יחסית לאפיפיור. בביקורו הנוכחי הוא אף ביקש מהורים לילדים בקהילה הלהט"בית לקבל את ילדיהם, ושאל להם לגנות אותם או להתעלם מנטיותיהם. הוא אמר כי על ההורים להתפלל, לדבר ולנסות להבין. "לילדיכם יש את הזכות למשפחה. משפחה שלא תזרוק אותו מהבית (בשל נטייתו)". זו אמירה מפתיעה מאוד מהכנסייה הקתולית, וכך גם נכונותו להתמודד עם הכשלים בתוך המוסד עליו הוא אחראי, אך רבים באירלנד חשים שזה מעט מדי ומאוחר מדי.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!