דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שושנת יריחו

אדם וטבע / הרשויות מזהירות: "התרת דמו של השפן לא תביא לתוצאה טובה יותר, אלא ההיפך"

האם כדי להתמודד עם מחלה העוברת מהחי לאדם, יש להתיר הרג חסר הבחנה של החיה? | הרט"ג והחברה להגנת הטבע מציעות אופני התמודדות אחרים, ואולי אף יעילים יותר

שפני סלע ברמת הגולן (צילום: דורון הורוביץ/ פלאש90)
שפני סלע ברמת הגולן (צילום: דורון הורוביץ/ פלאש90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

'החברה להגנת הטבע' ו'רשות הטבע והגנים' מתנגדות להוצאת שפני הסלע מרשימת המינים המוגנים, והכרזה עליהם כמין כמזיק. לטענת שני הארגונים לא רק שהדבר לא בהכרח ישיג את מטרתו – מאבק במחלת הלישמניה, אלא עלול להוביל לפגיעה משמעותית בטבע הישראלי ובמינים מוגנים אחרים, חלקם בסכנת הכחדה, הניזונים משפני הסלע. בשני מכתבים ששלחו הבוקר (שני), קראו הארגונים קראו לשר להגנת הסביבה זאב אלקין (הליכוד) לחזור בו מהחלטתו בנושא משבוע שעבר. בנוסף, מציעים הארגונים מגוון פתרונות להתמודד עם שפני סלע המפיצים את מחלת הלישמניה (שושנת יריחו).

כאמור בשבוע שעבר הודיע שר הגנת הסביבה השר אלקין על תיקון לחוק להגנת חיית הבר, במסגרתו הוצאו שפני הסלע מהגדרת חיית בר מוגנת לתקופה של שלוש שנים "שפן הסלעים הוא חיית המאגר העיקרית לזבוב החול, אשר עקיצותיו מחוללות את מחלת הלשמניה. בשנים האחרונות ניכרת התפשטות של שפני סלע בקרבתם של ישובים, ובמיוחד תפוצתם מסיבית שלהם במסלעות בתוך ובסמוך לישובים. בשנים אלה אנו עדים להתפשטות מחלת לישמניאזיס של העור", נכתב בהודעה.

שפן סלע בישראל (צילום: דורון הורוביץ/ פלאש90)
שפן סלע בישראל (צילום: דורון הורוביץ/ פלאש90)

בהמשך הודעת המשרד להגנת הסביבה נכתב כי. "מוצע להוסיפו לרשימה של חיות בר שהן מזיקות לתקופה מוגבלת בהוראת שעה…תאפשר ביצוע פעולות משמעותיות למיגור הלישמניה, לרבות בדילול אוכלוסיות השפנים וצמצום הגעתם לקירבת ישובים."

"קיימים אמצעים אחרים"

במכתב ששלחה החברה להגנת הטבע לשר אלקין, הובע החשש כי אופן ההתמודדות הזה לא יסייע למיגור הלשמניה, "ככל שהמטרה של בלימת התפשטות של מחלה היא מטרה ראויה, האמצעי שנבחר על ידך, אינו ישיג את המטרה באופן המיטבי והיעיל, והוא בוודאי לא האמצעי המידתי והסביר לטיפול בבעיה – בוודאי כשקיימים אמצעים אחרים, פוגעניים פחות, ודאיים ויעילים יותר."

לטענת 'החברה להגנת הטבע' הסרת שפני הסלע מרשימת המינים המוגנים עלולה להוביל לפגיעה בשפני הסלע ובמינים נוספים, ומזכירים את דילול הצבאים שנעשה בשנות ה-80' והוביל לפגיעה קשה בצבאים בישראל, עד כדי הגדרתו כמין בסכנת הכחדה עולמית. פגיעה חסרת הבחנה בשפני הסלע בהיקפים משמעותיים, טוענים בחברה, עלולה להוביל לפגיעה בקרב עופות הדורסים כגון עקבים ועיטיים להם משמש שפן הסלע טרף מרכזי.

"בתיקון המוצע מדובר בכלליות על ביצוע הערכה מחודשת בעניין מצבו של שפן הסלע בתום 3 שנים מיישום התיקון אולם לא הוצע מי יבצע הערכה זו, מה הם המקורות התקציביים לביצוע הערכה זו ומהו פרק הזמן בו תתבצע הערכה. בהעדר קביעה חד משמעית למתכונת ביצוע ההערכה הרי שדינה של הערכה זו להתמסמס", מזהירים בחברה.

הפתרונות החלופיים אותם מציעה החברה הם: פירוק/איטום מסלעות המשמשות למשכן שפנים ביישובים; הנחיית גופי התכנון, לתכנון נכון של קירות תמך, מסלעות ופינוי סלעים מאתרי בנייה; יישום תכנית מפוקחת ומנוטרת להדברת שפני סלע באתרים מועדים לסכנת מחלת הלישמניה, בניהול וביצוע של רשות הטבע והגנים; הגברת מאמצי ההסברה לשיפור התגוננות הציבור, אל מול זבוב החול.

"התרת דמו של השפן לא תביא לתוצאה טובה יותר אלא ההיפך"

גם רשות הטבע והגנים, הגוף האמון על שמירה והגנה על שמורות הטבע הלאומיות וחיות הבר בישראל' הביעה את התנגדותה למהלך של השר אלקין. במכתב ששלח אתמול מנכ"ל רשות הטבע שאול גולדשטיין לשר אלקין נכתב כי "הוצאת המין מרשימת בע"ח המוגנים בניגוד להמלצת הרט"ג היא תקדים מסוכן ואני סבור שההמלצות שלנו נותנה מענה מספיק לבעיה- התרת דמו של השפן לא תביא לתוצאה טובה יותר אלא ההיפך" הזהירו ברשות.

בנוסף מזהירים ברשות הטבע כי "הסרתו מרשימת המינים המוגנים מסירה כל אחריות מרט"ג לטפל בו, וכך לא יהיה מי שידרוש טיפול במסלעות ובאתרי המחיה האחרים כתנאי לירי. כפי שציינתי למעלה, זה תנאי קריטי, משום שללא טיפול משולב הבעיה רק תתעצם.

במציאות היום בה המפגשים בין בעלי חיים לבני האדם תכופים יותר ויותר, וההתרחבות העירונית מובילה לחיכוך גבוה עם בעלי חיים רבים, שמצדם גם משנים רבים מן ההתנהגויות שלהן בהתאם ומפסיקים לפחד מנוכחות אנשים ורואים סביבתם של בני אדם והזבל הרב שנוצר באזורי מגורים כמזון קל החיכוך רק ילך ויגבר בשנים הקרובות. אך חשוב להשאיר את הטיפול בממשקים האלה וניהולם בידי מומחים העוסקים בתחום ולספק לכך תקציב ראוי ומחשבה מעניקה מצד הרשויות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!