דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צה"ל

רפואה ציבורית / מערך הרפואה בצה"ל על סף מיקור חוץ, האם התורים בקופות החולים יתארכו?

בעקבות תלונות חיילים, הוקמה וועדה שבחנה את מערך הרפואה הצה"לי והיא צפויה להמליץ להעביר את הטיפול השוטף בחיילות ובחיילים לקופות החולים | חיל הרפואה יתמקד ברפואת חירום | איך ישפיע המהלך על מערכת הרפואה הציבורית המשתנקת?

חייל מקבל טיפול במרפאה צבאית (מתוך אתר צה"ל)
חייל מקבל טיפול במרפאה צבאית (מתוך אתר צה"ל)
ספי קרופסקי
שי ניר
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

ועדה של צה"ל המליצה באחרונה על מהלך דרמטי, במסגרתו יועברו שירותי הרפואה בשגרה מאחריות חיל הרפואה לקופות החולים. הוועדה התגבשה לאור תלונות רבות של חיילים שהתלוננו כי חוו טיפול רפואי בעייתי, תנאים גרועים ועומס בתורים. בצה"ל מקווים שמעבר למודל החדש, והדי מהפכני – יסייע במתן שירותי הרפואה לחיילים בשגרה, ויאפשר לחיל הרפואה עצמו להתמקד במה שחשוב באמת מבחינתו – רפואת חירום בשדה הקרב.

גורם צבאי הסביר בשיחה עם 'דבר ראשון' כי אחת מהמלצות הוועדה היתה לצאת למיקור חוץ תוך פיקוח של חיל הרפואה, אך לצד זאת להמשיך בהפעלת שירותי הרפואה הנדרשים בבסיסים הסגורים. לדבריו, מסקנות הוועדה התקבלו על ידי הרמטכ״ל ושר הביטחון, וכיום מתקיימת עבודת מטה לטובת מימוש המסקנות בשיתוף משרד הבריאות וכלל הגורמים הרלוונטיים.

תורים ארוכים ותנאי אשפוז מכפירים – מוכר?

כדאי לשים לב לכך שתלונות החיילים שהובילו להקמתה של הוועדה, וככל הנראה גם למסקנותיה, מזכירים משהו די דומה: את תלונות כל מי שמבקש לקבל שירותי רפואה ציבוריים בישראל – תורים ארוכים, תנאי אשפוז לא טובים, טיפול גרוע ומה לא. אי אפשר שלא לתהות כיצד מתכוונים בצבא, ובכלל המדינה לפתור בעיה אחת על ידי העמקת בעיה אחרת. בחיל הרפואה עצמו מתנגדים ליוזמה ומסבירים כי ביכולתם להמשיך להפעיל את שירותי הרפואה הללו.

מרפאת קופת חולים כללית. (צילום: דוד שי/ ויקימדיה).
מרפאת קופת חולים כללית. (צילום: דוד שי/ ויקימדיה).

זו לא התהייה היחידה שעולה מהיוזמה הנוכחית – כבר בתחילת העשור הנוכחי נערך בצה"ל פיילוט במסגרתו הופרטו חלק משירותי הרפואה לקופות החולים. לאחר כשנתיים הוחלט לא להמשיכו, כשהטיעון הרווח היה שהרופאים המשפחתיים מקלים על החיילים וידם קלה על הדק הגימלים, כלומר מאפשרים לחיילים חופשות מחלה רבות.

אבל זה עוד יחסית עניין קטן ביחס לשאלות סבוכות הרבה יותר בנוגע ליוזמה החדשה, שדיון בעניינה יערך בתחילת החודש הבא בוועדת משנה של ועדת חוץ וביטחון בכנסת.

בלב היוזמה ניצבת השאלה האם קופות החולים יהפכו לקבלני ביצוע של מערך הרפואה הצה"לי, או שגם יחילו על החיילים את כל כללי הביטוח המוכרים בעולם שמחוץ לצבא? במלים אחרות – האם חיילי צה"ל בקבע ובסדיר יקבלו שירות רפואי דומה לזה שקיבלו רק על ידי ספק חיצוני, או שהם יבוטחו באמצעות הצבא אצל קופות החולים? ובכלל, האם הביטוח הזה יכלול שב"ן (שירותי בריאות נוספים) כפי שנהוג בעולם האזרחי או לא?

האם תקציב קופות החולים יגדל?

מעבר לכך, ואולי השאלה החשובה ביותר, היא האם יופרשו תקציבים ייעודיים עבור פרויקט שכזה? קופות החולים ממילא נאלצות לפעול תחת גירעון תמידי, לעתים מבוקר ולעתים קצת פחות, והכללת פלח אוכלוסייה גדול תחת שירותיהן שעד כה לא נכלל – משמעותו עוד עבודה, עוד משאבים, עוד כיסוי רפואי, כשמראש הן קורסות תחת הנטל. האם הן יקבלו על כך תוספת מהמדינה? ואם כן, האם התקציבים הללו יחולקו בשיטת הקפיטציה, כלומר לפי הגודל היחסי של כל קופה?

כל מי ששירת בצבא מכיר את ההבדלים בין החיים באזרחות לאלו שבצבא. שירותי הרפואה בשגרה גם הם מעט נבדלים בין שני העולמות, ראו ערך גימלים, אבל לצד השונה יש גם לא מעט מן הדומה. בשניהם ניצבת מערכת בריאות משתנקת, אחת עם מדים ואחת ללא, שמתחננת לעירוי דחוף של משאבים ותקציבים

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!