דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביקורת קולנוע

ביקורת קולנוע / קל ליפול לקיטש בסרטים על אלצהיימר - "כל מה שתרצה" נמנע מזה יפה

הידידות של נער רחוב עם משורר זקן חולה אלצהיימר בו הוא מטפל מככבת בסרט חביב ומאופק, מלא ברגעי הומור חף מכל מנייריזם והתייפייפות או ניסיון לשעשע | גל טוב עובר על הקולנוע האיטלקי שמנסה להחזיר עטרה ליושנה

'כל מה שתרצה' (צילום באדיבות סרטי נחשון)
'כל מה שתרצה' (צילום באדיבות סרטי נחשון)
יצחק רובין
יצחק רובין
מבקר קולנוע
צרו קשר עם המערכת:

אלצהיימר היא מחלה שמפתה בעשור האחרון עשרות קולנוענים לעסוק בה משום הניגוד המנטלי הגדול בין העולם הבריא לבין החולה שיכול להפיק רגעים עצובים כמו גם רגעים משעשעים לצופה מהצד. החולה אינו מאושפז בדרך כלל בבית החולים. הוא חי בביתו ללא ביטוי פיזיולוגי של מחלה, עם משפחתו הנחרדת יותר ויותר עם ההתדרדרות היומיומית של החולה אל תוך תהומות הנשייה של עולמותיו ההזויים. החולה עצמו, כהרגלו נעול בנעלי הבית והחלוק החמים, הוא היחיד במשפחה שאינו מראה סבל יוצא דופן בעוד המשפחה מתפלצת, כל יום מכין הפתעה חדשה, החולה יכול לקרוא לאשתו בשם הנערה שהייתה לו אהבתו הישנה, לדמות לעצמו שהוא היה כדורגלן ששיחק עם מסי, שוקע בהדרגה אל תוך המוות, לא תמיד מודע לכך, מין מחלה מסתורית, מעבר ממושך בין עולמנו לבין העולם הבא של אדם אהוב.

מפגש בין חולה אלצהיימר לבין בני אדם בריאים הוא בדרך כלל מתכון לסרט קיטשי כמו שאכן קרה בסרטים לא מעטים שנעשו על המחלה.

'כל מה שתרצה' (צילום באדיבות סרטי נחשון)
'כל מה שתרצה' (צילום באדיבות סרטי נחשון)

ואולם הבמאי האיטלקי פרנצ'סקו ברוני, שהיה תסריטאי לסרט הנפלא "הון אנושי", אינו נופל למלכודת זו ויוצר סרט חביב ומאופק, מלא ברגעי הומור חף מכל מנייריזם והתייפייפות או ניסיון לשעשע. בשנים האחרונות מייצר הקולנוע האיטלקי תסריטאים ובמאים מעולים המנסים להחזיר עטרה ליושנה.

הסרט מספר על נער מתבגר יפה תואר (אנדריאה קארפנצנו במשחק כובש), חלק מקבוצת רחוב משועממת בפרבר ממעמד הפועלים של רומא, העסוקה כל היום בתגרות רחוב אלימות עם קבוצה אחרת נוסח הסרט "סיפור הפרברים" רק ללא מוסיקה. אווירה זו מתכתבת עם רגעי שממון הצעירים בסרטיו המוקדמים של הבמאי האיטלקי פרדריקו פליני. הנער מנוכר לאביו הנשוי לסלובקית יפיפייה שצעירה ממנו בשנים ומתעסק עם אמו המשועממת של אחד מחבריו המתאהבת בו. ברגע משעשע הגיבור מתבלבל בזהותה של אשת אביו ומכנה אותה סלובנית במקום סלובקית.

'כל מה שתרצה' (צילום באדיבות סרטי נחשון)
'כל מה שתרצה' (צילום באדיבות סרטי נחשון)

כתוצאה מחיסרון כיס ושעמום, נעתר הנער לטפל בקשיש חולה אלצהיימר (ג'וליאנו מונטלדו במשחק נדיר), משורר נשכח שחורט על קירות חדרו את שיריו והגיגים על החיים המשווים נופך מסתורי של כתבי חרטומים על קירות פרעונים חנוטים. יש כאן אימרה מעבר לסימבוליקה. משוררים ושיריהם לרוב הולכים לאיבוד באבק ההיסטוריה. כמו מחלת האלצהיימר, לנייר, לספר המודפס, וליצירות שנכתבות על המחשב אין ערך לאחר שהמשורר הלך לעולמו. מה שורד? האומנות שחרט האדם הקדמון על קירות המערה, המצרים הקדמונים שהותירו חותמם בפירמידות.

הנער נמשך אל דמותו החביבה של הזקן ומתחיל ללמוד ממנו את רזי החיים. בכל משפט של החולה ובמסתורי הקירות המעוטרים טמון עומק פיוטי כזה שמעניק משמעות עמוקה, יופי ואהבה מעבר למציאות המשמימה והדהויה. הנער מתעדן במחיצת החולה הנמנע מלהטיף לו בשל מעשיו, מתייחס לחיים ולמציאות בהומור מנחם ומדריך אותו בניסיון כיבוש לבה של נערה. הפרחחים, חבריו של הנער, מצטרפים אל שניהם בלילות, נהנים מהבילוי במחיצת הזקן המשעשע אותם, משחקים אתו פוקר, צופים בסרטי טלוויזיה. כשנוצרים קונפליקטים בין חברי הקבוצה, החולה הזקן הוא הדמות המפייסת, החבורה ה"פושטית" נדלקת עליו.

'כל מה שתרצה' (צילום באדיבות סרטי נחשון)
'כל מה שתרצה' (צילום באדיבות סרטי נחשון)

הזקן "מפליא" בטעויותיו וערבוב המציאות בין ההווה לימי מלחמתו במלחמת העולם השנייה. כך למשל כשהוא צופה במשחק כדורגל נדמה לו שזוהי התמודדות של קבוצת נעוריו טורינו, אותה אהד לפני שישים שנה עת הייתה קבוצת פאר, אלופת איטליה שהתדרדרה עם תעשיית המכוניות המפוארת בעבר. הנער הנבון משדר לחולה קריינות כאילו היה זה משחק מאז וקבוצת טורינו מנצחת זוכה באליפות, רגע משעשע ונוגע ללב.

באחד הימים מתגלה לקבוצת הנערים שבתקופת מלחמת העולם השנייה הוא טמן ארגז מסתורי בסביבות העיר פיזה. מכאן מתחיל מסע הנערים לגלות את המטמון.

מה שרד מהמטמון של המשורר? זו הפתעת הסרט. בדבר אחד שרדה רוחו של המשורר הנשכח: הוא העביר את דרכי ותכסיסי האהבה הנסתרות שרכש בעמל לדור הבא, לנער גיבור הסרט. התרבות האמורפית כביכול שלא חרוטה בפירמידות, משתכללת עם השנים בזכות מכמני הרוח שהותירו לנו המשוררים.

'כל מה שתרצה' (צילום באדיבות סרטי נחשון)
'כל מה שתרצה' (צילום באדיבות סרטי נחשון)

למרות המחמאות על כיוון הסרט שבחר הבמאי, יש רגעים שנדמה שהסרט מתארך מדי, עודף סצנות רוויות קונפליקטים של גיבור הסרט עם חבריו הנערים שנועדו אמנם לחזק את המהפך שעושה הנער בחברת הבמאי אך הן שיוצרות את התחושה שהסרט עמוס יתר על המידה.

בסך הכול סרט חביב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!