דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

אתה פלא / חוה אלברשטיין - "ומה מורים אנו לילדינו בבית הספר?"

כשהייתי בסמינר מד"צים של הנוער העובד והלומד בסוף כיתה ט' עברתי עשרות פעולות על איך להיות מדריך בתנועה. בלי שום ספק הפעולה הזכורה לי ביותר מאותו הסמינר היא הפעולה בה המדריכה השמיעה לנו את השיר "אתה פלא" ומיד לאחר מכן את  "כפל", שני שירים של חוה אלברשטיין שדרכם היא הסבירה לנו שמדריך חייב לראות את הטוב, המיוחד והמורכב בכל אחד ואחת מחניכיו, ובעצמו. ארבע שנים אחר-כך, כשנהייתי בעצמי מדריך בסמינר מד"צים זאת היתה הפעולה המוצלחת ביותר שהעברתי.

ובעצם מאז, כבר יותר מחצי מהחיים שלי, השיר הזה מלווה אותי וקופץ לי לראש מדי פעם. בעיקר אני שם לב שאני נזכר בו בכל שנה לפני תחילת שנת הלימודים; כשאני חושב על הגנים ובתי הספר שלנו ומה שאני מאחל להם להיות.

החלטתי השבוע להתחקות אחר השיר הנהדר הזה. זכרתי שחוה אלברשטיין תרגמה אותו והלחינה ובדיקה זריזה בגוגל הובילה אותי לסיפורו של פבלו קזאלס, כותב השיר במקור.

פבלו קזאלס
פבלו קזאלס

קזאלס הקטלוני (1876-1973) היה מוזיקאי גאון (קיבל פרופסורה לצ'לו עוד בטרם מלאו לו 20) ולוחם שלום. בעקבות מלחמת האזרחים בספרד בשנות ה-30 ועליית הגנרל פרנסיסקו פרנקו לשלטון הוא נרדף וברח מספרד לשכנה מצפון – צרפת. הוא התמקם בכפר קטן בפירנאים בשם פראד בצד הצרפתי של הגבול ולא שב עוד אל ביתו עד יום מותו.

על אף שלא היה בקטלוניה יותר הוא לחם כל ימי חייו עבור בני עמו וממקום מושבו החדש הוא פעל רבות על מנת לסייע לפליטים קטלונים. כמוזיקאי מפורסם הוא לא הופיע במדינות שתמכו בפרנקו ובאמצע שנות ה-40 הוא הפסיק לנגן למשך שנים כמחאה על שתיקת העולם נוכח השלטון הפשיסטי במולדתו.

מעניין לגלות שהיה לו חיבור מיוחד לכאן, למדינת ישראל. בימים בהם מיעוטים נרדפים עוד זיהו את עצמם במצב דומה לסיפורו של העם היהודי ומדינתו היחידה.
בביקור שלו בארץ בשנת 1969 (בגיל 93!) הוא הופיע והתראיין: "אימצתי את עצמי לישראל! לעיתים אני תוהה. אולי אני יהודי? אולי זורם דם יהודי בעורקיי? הרבה יהודים התגוררו בימי בקטלוניה – אולי אני אחד מצאצאיהם?" באותו ראיון הוא נשאל ביחס לגילו המתקדם האם הוא חושב לפרוש מעולם המוסיקה? "לפרוש? למה? מה פתאום? כלום אינני בריא? במילון שלי לא מופיעה המילה "לפרוש". אדם יוצר איננו פורש לעולם. כאשר אדם יוצר פורש הוא מת!" ואכן הוא הופיע, ניצח וניגן עד ימיו האחרונים. הופעתו האחרונה נערכה כאן, אצלנו, בירושלים בפסטיבל ישראל בסוף אוגוסט 1973, לפני בדיוק 45 שנים. לאחר ההופעה בפסטיבל הוא התארח אצל ראש הממשלה גולדה מאיר וניגן לכבודה. מדובר בתיעוד נדיר שבו רואים בצבע את גולדה מאיר ואת פבלו קזאלס, רגע לפני פרוץ מלחמת יום כיפור (6.10.73) ורגע לפני פטירתו (22.10.73 – תוך כדי המלחמה).

קזאלס זכה בגיל 90 במדלית השלום מהאו"ם. הנאום שהוא נתן שם עורר השראה אצל רבים ונחשב עד היום לסמל קטלוני מרגש ורב עוצמה. בסוף נאומו הוא ניגן בפומבי לראשונה מזה 40 שנה.

אבל לא רק קטלונים הושפעו מסיפור חייו המיוחד של קזאלס.

פניתי לחוה אלברשטיין האחת והיחידה בתקוה שתוכל לספר לי קצת על השיר, לשמחתי והתרגשותי הרבה היא ענתה לי בכתב וגילתה לי איך בעצם נולד השיר.

"שלום לך גיל, בכל פעם שאני מקבלת איזו תגובה על השיר 'פלא' אני מתמלאת אושר.
כל חיי אני מבקשת לשיר על אהבת האדם והאמונה בכוחם של ילדים לעשות טוב למרות שיש לא מעט נפילות בדרך. נפלה לידי האוטוביוגרפיה של הצ'לן וההומניסט פאבלו קאזאלס.

שמחות ותוגות
שמחות ותוגות

"האיש עבר שתי מלחמות עולם ומלחמת האזרחים במולדתו ספרד וחי בגלות  והנה הוא עומד בן 90 ונושא נאום באולם האומות המאוחדות, והנאום מלא באהבה ותקווה. כשקראתי את הנאום ממש הרגשתי שאני כבר שרה אותו בליבי ורוצה שעוד ועוד אנשים יקשיבו לו. ממש תוך כדי קריאה התחלתי להקיש על הספר את הקצב ושרתי בקול. כשעבדתי על תקליט 'הצורך במילה והצורך בשתיקה' הבאתי את השיר לירוסלב יעקובוביץ וככה הקלטנו אותו. תיפוף עדין וסקסופון שאומר כאילו אמן.

"ואז בעצם התחיל הפלא האחר. התקליט לא היה להיט והשיר לא הושמע ברדיו אבל מפה לפה אנשים דיברו עליו. והנה אני שומעת שבאיזה בית ספר תלו את המלים על קירות המסדרון! ופתאום מישהי מספרת לי שאחותה קראה לילד שלה 'פלא' בגלל השיר… וההתרגשות גדולה…

"שנים רבות זה היה השיר שפתחתי איתו את כל ההופעות בארץ ובחוץ לארץ.
כששמעתי את הביצוע של אסתר רדא פשוט לא האמנתי למשמע אוזני – הנה שוב 'פלא'. איזה ביצוע מדהים וכמה נכון שאסתר שהיא פלא בפני עצמו בחרה לשיר אותו. אסתר בעצם החזירה לי את השיר ואני שוב שרה אותו בהופעות. באמונה ובתקווה.

אמנות יש בה הרבה רגעי חסד שקשה לשחזר וקשה להבין איך בדיוק זה קורה ברגע שזה קורה. זה לא קורה בכל פעם אבל כשזה מתרחש אין סיפוק גדול מזה."

כשקיבלתי למייל את המילים הנהדרות האלה של חוה אלברשטיין הרגשתי בעצמי סיפוק גדול. הנה, סוף-סוף הסיפור מאחורי השיר שרבים כל-כך אוהבים. בגוגל ובאתרים שונים לא מצאתי שום דבר והנה הבלוג הקטן שלי חושף בבכורה עולמית את הסיפור מאחורי "אתה פלא".

מלבד הביצוע של חוה אלברשטיין מסוף שנות ה-80 ישנו ביצוע נוסף, חדש יותר, של אסתר רדא. פניתי גם אליה וביקשתי לשמוע מה הוביל אותה לשיר. תשובתה המעניינת השלימה את התמונה:

"ביקשו ממני להשתתף בפרויקט שנקרא עבודה עברית – נשים שרות חוה אלברשטיין.

עטיפת האלבום 'שרות חוה אלברשטיין'
עטיפת האלבום 'שרות חוה אלברשטיין'

"ידעתי שאני לא רוצה לעשות שיר מוכר מידי, אז נכנסתי לשירונט כדי למצוא שירים, קודם כל דרך טקסט שאתחבר אליו. לחווה יש מאות שירים, ואמרתי לעצמי "אוקיי מלאכה מרובה לפניי". השירים מסודרים לפי הא'-ב', עוד לא עברו עשר דקות ומצאתי. בטח היו עוד אוצרות בהמשך אבל נעצרתי באות א'. הטקסט היה מדויק. כל מה שאני מאמינה בו ורוצה לשיר לעולם. זה היה ב-2014 השנה שבני בכורי נולד בה, בעקבות השיר גם קראתי לו 'פלא'. אנשים נורא אוהבים, ומתרגשים מאוד מהשיר הזה. בהופעות אני לפעמים בוחרת לעשות אותו א-קפלה כדי שיקשיבו רק למילים, וזה מרגש את כולם. מופיעה איתו כמעט בכל הופעה, גם בחו"ל כשאנשים לא מבינים את השפה אני עדיין מרגישה שהם מבינים ושהם מרגישים את התדר של המילים ואת האנרגיה שיוצאת מאיתנו כשאנחנו מנגנים אותו."

אז מה אגיד אחרי מילים כל-כך נפלאות של חוה אלברשטיין ואסתר רדא?

עכשיו פשוט צריך להאזין לשיר. להקשיב טוב, לאמץ את המילים חזק ללב ולאהוב את התלמידים והחניכים שלנו.

לכבוד השנה החדשה: המורים, הגננות, המדריכים, והמחנכות – אתם פלא.

 

אתה פלא

מילים: חוה אלברשטיין עפ"י פאבלו קזאלס
לחן: חוה אלברשטיין
מתוך: הצורך במילה הצורך בשתיקה, 1988

כל רגע בו אנו חיים
הוא רגע חדש
כל רגע בו אנו חיים
אין שני לו ביקום
לא היה כמותו מעולם
ולא יהיה עוד לעולם

ומה מורים אנו לילדינו בבית הספר?
מלמדים אנו אותם כי שניים ועוד שניים הם ארבעה
וכי פאריס היא בירתה של צרפת…

מתי נלמד אותם גם מה שהינם?
עלינו לומר לכל אחד מהם: יודע אתה מה שהנך – אתה פלא
אתה יחיד ומיוחד
אתה פלא
בכל העולם כולו אין עוד ילד אחד בדיוק כמותך
אתה פלא
אתה יחיד ומיוחד

והבט בגופך – איזה פלא הוא
רגליך, ידיך, אצבעותיך הזריזות האופן שבו אתה מתנועע
אתה פלא
עשוי אתה להיות כשייקספיר מיכאלאנג'לו בטהובן –
אתה פלא!

טמונה בך היכולת לכל דבר
כן, פלא הנך וכאשר תגדל –
התוכל אז לפגוע באדם אחר אשר כמותך הוא פלא
גם הוא יחיד ומיוחד גם הוא פלא!
עליכם להוקיר זה את זה
עליכם לעבוד
כולנו חייבים לעבוד כדי להפוך את עולמנו זה שיהא ראוי לילדיו

אהבת המולדת אך דבר טבעי הוא
מדוע תחדל האהבה בגבול?

אתה פלא…

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!