דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אונר"א

בשכונה / ארה"ב תפסיק לממן את הסיוע לפליטים פלסטינים

ברשות הפלסטינית הגדירו את ההחלטה "מתקפה בוטה על העם הפלסטיני והפרה של החלטות האו"ם" | גרמניה הודיעה כי תגדיל את תמיכתה באונר"א, כדי למנוע "תגובת שרשרת בלתי נשלטת"

פלסטינים מקבלים את מנת המזון החודשית במרכז הסיוע של אונר"א ברפיח, 8 במאי 2018 ( Abed Rahim Khatib/Flash90)
פלסטינים מקבלים את מנת המזון החודשית במרכז הסיוע של אונר"א ברפיח, 8 במאי 2018 ( Abed Rahim Khatib/Flash90)
שי ניר

מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה בסוף בשבוע באופן רשמי על החלטת ממשל טראמפ להפסיק את המימון לתכניות האו"ם המיועדות לפליטים פלסטינים (אונר"א). "הממשל בחן בקפידה את הנושא והחליט שארצות הברית לא תוסיף לממן עוד את סוכנויות האו"ם שתומכות בפליטים הפלסטינים" נכתב בהודעה, "ארה"ב תקדם דיאלוג עם האו"ם ומדינות אחרות על 'מודלים חדשים וגישות חדשות', שעשויות לכלול סיוע".

עוד נטען בהודעת מחלקת המדינה כי הסיוע לפליטים הוא  "הליך פגום מהיסוד": "מעבר לבור התקציבי עצמו והכשל בחלוקת השותפות בנטל באופן ראוי ומתאים, המודל העסקי הבסיסי וההתנהגות הפיננסית של אונר"א – שמבוססים על קבוצה של זכאי סיוע שמתרחבת בלי סוף ובמהירות גוברת – הם פשוט דבר שאינו בר-קיימא ושנמצא במשבר במשך שנים רבות".

דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה, אמר כי ההחלטה היא "מתקפה בוטה על העם הפלסטיני והפרה של החלטות האו"ם. ענישה כזו לא תצליח לשנות את העובדה שלארצות הברית אין עוד תפקיד באזור ושהיא לא חלק מהפתרון. לא ארצות הברית ולא אף אחד אחר יצליחו לפרק את אונר"א".

בעקבות הקיצוץ האמריקני, אמש הודיע שר החוץ של גרמניה הייקו מאס, כי מדינתו תגדיל את תרומותיה לאונר"א כיוון שמשבר המימון אליו נקלע הארגון הביא לאי וודאות בעניין עתידו. מאס הוסיף כי "אבדה של ארגון זה עלולה ליצור תגובת שרשרת בלתי נשלטת".

הכוונה של ממשל טראמפ להפסיק את התמיכה באונר"א, פרוסמה כבר אתמול בבוקר בוושינגטון פוסט. על פי הפרסום, מדובר בכחלק מההחלטה להשקיע כספים רק במקומות שעולים בקנה אחד עם המדיניות האמריקאית. והוא חלק ההערכה המחודשת בבית הלבן לגבי סוגיית סיוע החוץ של הממשל.

עוד דווח, כי הממשל לא שבע רצון מההכרה של הארגון בחמישה מיליון פליטים פלסטינים וכי בכוונתו הממשל לקרוא להוריד את מספרי הפליטים לסדר גודל של חצי מיליון פליטים או כמספר הפליטים שנשארו בחיים מאז שנת 1948 ושאינם כוללים את צאצאיהם.

עד היום, הייתה ארצות הברית התורמת הגדולה ביותר לתקציבה של אונר"א, כשבשנת 2017 היה אחראית לכשליש מתקציב הסוכנות. מוקדם יותר השנה הממשל הודיע כי יפחית את המימון במחצית – מ-130 מיליון דולר ל-65 מיליון. כעת, כאמור, יופסק המימון האמריקאי כליל.

בסוף השבוע שעבר הודיע הממשל האמריקאי על קיצוץ של 200 מיליון דולר בכספי הסיוע האזרחי (USAID) המוענק לפלסטינים. יממה מאוחר יותר נחשף מבהדורה המרכזית כי בכוונת הממשל לנקוט במדיניות שתביא לביטולה של סוכנות הסיוע לפליטים פלסטיניים אונר"א. אמנם כספי הסיוע הללו אינם מגיעים לידי הרשות הפלסטינית אך נראה כי זהו ניסיון ללחוץ את הפלסטינים להגיע לשולחן המשא ומתן עם ישראל על רקע הבטחת הנשיא טראמפ להביא לסיום הסכסוך באמצעות "עסקת המאה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!