דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מה שמגיע

מה שמגיע / גם חייבים בהוצאה לפועל יכולים לזכות למחיקת חובות

"מה שמגיע" הוא מדור חדש בשיתוף עמותת "ידיד" שעושה סדר בזכויות שלכם | והפעם: איך אפשר למחוק את החובות ישירות מול מערכת ההוצאה לפועל

לשכת ההוצאה לפועל בתל אביב. ארכיון - למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש 90)
לשכת ההוצאה לפועל בתל אביב. ארכיון - למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש 90)
נירה שלו
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

לפי הדוח האחרון של ההוצאה לפועל, בסוף שנת 2017 היו במערכת 665,279 חייבים, עם כמעט 2.5 מיליון תיקים פתוחים. מרבית הזוכים הם גופים מוסדיים, "שחקנים חוזרים" במערכת, שמיוצגים על ידי עורכי דין. לעומת זאת, לפי הדוח, מרבית החייבים הם אנשים פרטיים, מרקע סוציו-אקונומי נמוך, ללא ידע משפטי וללא ייצוג.

אלו האנשים שאנחנו פוגשים בעמותת "ידיד" מדי יום – אנשים שבשל מצוקה כלכלית (שנובעת מעוני מתמשך או ממשבר זמני) נקלעו לחובות. אומנם, בהוצאה לפועל ערכו להם בדיקת יכולת כלכלית וקבעו להם צו תשלומים נמוך בהתאם. עם זאת, לרוב, בגלל הקצב המהיר שבו תופחים החובות בהוצאה לפועל בשל ריביות, שכר טרחה והוצאות נוספות התשלומים המשולמים לא מכסים אפילו את הריבית שממשיכה להצטבר.

כך, גם במקרים שבהם מדובר בקרן חוב נמוכה יחסית וגם במקרים שהחייבים משלמים בהתאם לצו תשלומים, אלו מוצאים עצמם שוקעים בבוץ טובעני – כאשר החוב המקורי תופח בעשרות אלפי שקלים ואין להם כל אפשרות לפרוע אותו. במקביל, הם מתמודדים עם הליכי גבייה והגבלות שונות שמאיימים על יכולתם להתקיים בכבוד.

האם יש אפשרות לחייבים שנמצאים כבר שנים בהוצאה לפועל למחוק את החובות ישירות בהוצאה לפועל ולפתוח דף חדש? נסביר בקצרה על אפשרות לקבל הפטר (מחיקת חובות) ישירות בהוצאה לפועל.

מהו הליך הפטר בהוצאה לפועל?

הליך ההפטר בהוצאה לפועל מבוסס על הוראה זמנית בחוק ההוצאה לפועל, שנקבעה עד ספטמבר 2019, המועד בו עתיד להיכנס לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. מטרת ההוראה לתת מענה למצב זה ולאפשר לחייבים שלא יכולים לפרוע את החובות שלהם לקבל הפטר ולמחוק את חובותיהם ישירות בהוצאה לפועל (גם חובות שלא בהוצאה לפועל, למעט חוב מזונות, קנסות וחובות שנוצרו במרמה).

למי מיועד ההליך ומה התנאים להיכנס להליך?

ההליך מיועד רק למי שעומד בתנאי הסף שנקבעו בחוק ההוצאה לפועל. בפועל, מדובר על חייבים שבארבע השנים האחרונות בטרם כניסתם להליך הוגדרו כ"חייבים מוגבלים באמצעים" במערכת ההוצאה לפועל.

נסביר בקצרה שחייב מוכרז כ"מוגבל באמצעים" על ידי רשם ההוצאה לפועל כאשר הוא לא מסוגל לפרוע את החוב שלו בתקופות שנקבעו בחוק. כתוצאה מכך, בין היתר, מוטלות עליו הגבלות שונות כמו עיכוב יציאה מהארץ, הגבלה בשימוש בכרטיסי אשראי וצ'קים ועוד.

בנוסף, יש לעמוד בתנאי סף לעניין תקרת החובות לכניסה להליך וכן לעמוד בצו התשלומים בשלוש שנים שקדמו להליך ( עם זאת, גם לחייב שלא עמד בכל התשלומים יש אפשרות לקבל הפטר). יצוין, שלפי החוק נכס בעל ערך שניתן לעיקול שולל כניסה להליך וקבלת הפטר בהוצאה לפועל. רשם ההוצאה לפועל הוא זה שיכריע אם מדובר בנכס בעל ערך או לא, וכן אם יש תועלת במימוש הנכס.

מה התהליך?

מי שעומד בתנאי הסף יכול להגיש בקשה להפטר באחת מלשכות ההוצאה לפועל שבהן מתקיים ההליך. רשם ההוצאה לפועל יחליט אם הוא מאשר להתחיל בהליך או דוחה את הבקשה. אם הרשם אישר להתחיל בהליך, יחל הליך של פרסום, הזמנה לנושים להגיש התנגדויות, דיון והכרעה של הרשם. יצוין, שבמקרים בהם לא ניתן הפטר, רשם ההוצאה לפועל יכול לגבש הסדר מוסכם כדי לאפשר את פירעון החובות.

חשוב לדעת

מהניסיון שלנו הרבה פעמים יש סוף טוב – שבו אחרי שנים ארוכות ניתן לפתוח דף חדש מבחינה כלכלית. עם זאת, יצוין שלא מדובר בהליך פשוט ואוטומטי. מדובר בהליך שלוקח לפחות כחצי שנה, וכן שכשמגישים בקשה להפטר – הכל נפתח מחדש. כלומר, רשם הוצאה לפועל בודק שוב הוצאות, הכנסות, נכסים ומידע מהרשויות. יש לקחת זאת במערך השיקולים בטרם פנייה להליך זה או להליכים אחרים כמו פשיטת רגל.


עו"ד נירה שלו היא מנהלת המחלקה המשפטית של עמותת "ידיד", לקבלת סיוע במימוש הזכות להפטר ניתן לפנות לעמותת "ידיד" 1-700-500-313

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!