דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שנת הלימודים התשע"ט

פותחים שנה / שלום עליכם: 2,310,000 תלמידי בית הספר הגנים החלו הבוקר את שנת הלימודים

את התלמידות והתלמידים ילמדו, ידריכו, יחנכו וילוו 194,000 עובדי הוראה | השר בנט: "נמשיך גם השנה לצמצם פערים, לקדם העמקה על פני שינון, להרחיב את החופש למנהלים ולטפח ערכים" | 1,500 מעונות היום שבפיקוח ישבתו

תחילת שנת הלימודים (דוד כהן  פלאש90)
תחילת שנת הלימודים (דוד כהן פלאש90)
דוד טברסקי
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

כל בוגר מערכת החינוך זוכר את יומו הראשון בכיתה א'. עבור 167,000 ילדות וילדים ישראלים הזיכרון הזה שילווה אותם כל חייהם, יתרחש הבוקר (ראשון) כשיעשו את צעדיהם הראשונים אל שנות הלימוד הבאות עליהם לטובה. איתם 131,000 תלמידות ותלמידים יסיימו השנה י"ב שנים במערכת החינוך.

תחזית משרד החינוך לקראת פתיחת שנה”ל תשע”ט (גרפיקה: אידאה)
תחזית משרד החינוך לקראת פתיחת שנה”ל תשע”ט (גרפיקה: אידאה)

במערכת החינוך בחרו את הכותרת 'שומרים על אחדות, שומרים על ייחודיות', כנושא השנתי. שר החינוך בנט התבטא בנושא ואמר: ״מערכת החינוך הממלכתית היא ביתם של כל תלמידי ישראל. אני שר החינוך של 2.3 מיליון תלמידים מכל הגוונים – יהודים, ערבים, דרוזים, צ'רקסים, דתיים, חילונים, חרדים. כולם ילדיי. לכל ילד במדינת ישראל מגיע חינוך מצוין והזדמנות הוגנת. לאחר שבעת האחרונה החברה הישראלית התמודדה עם קיטוב הולך וגובר, סברתי כי התרופה לבעיה הזו היא אחדות ופיוס דרך החינוך. לכן, החלטתי ששנת הלימודים הקרובה תתקיים בסימן 'אחדות ישראל'. עלינו לזכור שוויכוחים בתוך המשפחה הם רצויים ובריאים, כל עוד זו תמיד נשארת משפחה".

תחזית משרד החינוך לקראת פתיחת שנה”ל תשע”ט (גרפיקה: אידאה)
תחזית משרד החינוך לקראת פתיחת שנה”ל תשע”ט (גרפיקה: אידאה)

במסגרת הנושא השנתי, יעסקו בתי הספר בסוגיית האחדות בשני צירים מרכזיים: הראשון, אחדות בין כל מרכיבי החברה הישראלית והשני, עמיות יהודית וקשר עם יהודי התפוצות. בימים אלו שוקדים במשרד ובבתי הספר על גיבוש התכנים הספציפיים שיובאו בפני התלמידים בהקשר לסוגיית האחדות, על ידי קיום מפגשים, מעגלי שיח, מסעות וטיולים משותפים בין מגזרים שונים בחברה הישראלית, קיום ימי שיא, פעילויות לחיזוק הקשר עם ילדים ונוער בתפוצות ועוד.

הפוליטיקאים יגיעו גם השנה לפתיחת שנת הלימודים בבתי הספר ברחבי הארץ, בעוד שר החינוך בנט ילווה את בנו דוד לכיתה א', יגיע ראש הממשלה נתניהו לבית הספר הממלכתי דתי ברויאר, ביד בנימין.

"מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, סימן את היעדים החינוכיים לשנה הקרובה: "אנחנו פותחים את שנת הלימודים בשורה של בשורות גדולות ומשמעותיות. לצד התכניות הלאומיות הגדולות – בתי הספר של החגים, תכנית המתמטיקה והאנגלית, חוגים ובתי הספר של החופש הגדול, נרחיב את שיפוץ ספריות בתי הספר, נצייד את מעבדות בציוד חדשני, נגדיל את המשתתפים בתנועות נוער. נוביל גם שורה של שינויים לטובת קידום האוטונומיה של המנהלים. המנהלים הם מובילים את העשייה החינוכית והם אלה אשר יכריעו את עיצוב פניה של המערכת, ולכן ההשקעה במנהלים חשובה לעין שיעור".

שביתה במעונות היום שבפיקוח?

הניסיון למנוע את השביתה במעונות היום נכשל. הארגונים המפעילים את המעונות שבפיקוח, בהם נעמת, ויצ"ו ואמונה, כינו את הצעת משרד האוצר "מבישה" וטענו שלמעשה המשרד לא הציע דבר. נכון לעכשיו, לא צפויים המעונות לפתוח את שנת הלימודים כסדרה.

שר העבודה והרווחה חיים כץ התנגד להודעת משרד האוצר לפיה יפעל להוצאת צווי מניעה לשביתה, והלילה נמסר מהמשרד כי הוא "פועל בכל דרך למניעת פגיעה בהורים תוך מאמצים כנים לשיפור מצב המטפלות, ובכלל זה ההצעות שהוצעו לארגונים שמשפרים משמעותית את שכרן. אנו קוראים לשר הרווחה, חיים כץ, להצטרף לבקשה לצווי מניעה שגובשה על ידי משרדי המשפטים והאוצר בכדי למנוע את השביתה הכוחנית, ולאפשר את הגשת צווי המניעה כדי להבטיח שעשרות אלפי הורים יוכלו לשלוח את ילדיהם מחר למעונות היום ולפתוח את שנת הלימודים כסדרה".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס עם צאת השבת לשביתה הצפויה. "מדינת ישראל מפקירה את ילדי הגיל הרך" אמר, "חוסר התקינה ואי העמדת המשאבים הראויים מעמידים את מערכת החינוך במעונות במצב שבו אין אפשרות למערכת לטפל בילדים כראוי. על משרדי הממשלה להתעשת ולטפל בשורש הבעיה ולפתור אותה תוך הקצאת משאבים באופן מיידי. אין שביתה צודקת מזו ואני תומך בה באופן מלא. על מקבלי ההחלטות האחריות לשביתה ערב פתיחת שנת הלימודים".

כנס חירום למעונות היום המפוקחים לגיל הרך (צילום: טל כרמון).
כנס חירום למעונות היום המפוקחים לגיל הרך (צילום: טל כרמון).

לטענת ראשי הארגונים, הצעת האוצר דיברה על הקמת "ועדה עתידית" בלבד. "אם מישהו חושב שאפשר לפתור את בעיית הגיל הרך בתוספת של כמה עשרות שקלים למטפלת, הוא טועה לחלוטין", אמרו ראשי הארגונים.

למשרד האוצר, לעומת זאת, גרסה שונה מאוד. שם טוענים כי ההצעה אותה דחו הארגונים הייתה תוספת של אלפי שקלים בשנה לכל מטפלת, אולם הארגונים התנגדו לכאורה משום שנדרשו לקצץ לשם כך בהוצאות ההנהלה כדי לממן חלק מהתוספות. "אנו קוראים לארגונים שנותרו בהתעקשותם שלא לקבל את המתווה המוצע, לחזור בהם מאיום השביתה ולפתוח את שנת הלימודים כסדרה ולהמשיך בדיונים. בכוונת משרד האוצר לפעול להגשת צווי מניעה כנגד השביתה במטרה לאפשר להורים לאחר החופשה הארוכה לשלוח את ילדיהם למעונות היום, ולהמשיך בהדברות במקביל", מסרו במשרד.

בין הדרישות המרכזיות של הארגונים מהממשלה: הוספת תקן של מטפלת לכל כיתה, שיפור בשכר המטפלות ושיפור במעמדן באמצעות יישום רפורמה ייעודית לגיל הרך בדומה לרפורמת "אופק חדש" למורים. זאת במטרה למנוע נטישה המונית של מטפלות, שלטענתם למעלה מ-50% מהן לא שורדות במקצוע יותר ממספר חודשים, וכן בכדי להפוך את התחום למקצוע, עם תנאי סף והכשרה מתאימה.

המשטרה: הגברת אבטחה, תשומת לב בכביש

משטרת ישראל הודיעה כי סיימה את ההערכות שלה לקראת פתיחת שנת הלימודים, במסגרת ההיערכות המבצעית המקדימה בוצעו במהלך החודש האחרון מגוון פעולות על מנת להבטיח את שלומם של התלמידים, ובכלל זה ריענון הנחיות ונהלי אבטחה בקרב גורמי האבטחה האזרחיים במוסדות החינוך, לצד ביצוע בקרות ותיאומים עם קציני האבטחה ומנהלי הביטחון ברשויות המקומיות ובמשרד החינוך.

לצד ההיערכות המקדימה לפתיחת שנת הלימודים, משטרת ישראל תמשיך בימים הראשונים ללימודים בפעילות מבצעית מוגברת, הכוללת פריסת כוחות רחבה משעות הבוקר המוקדמות במספר מעגלי אבטחה לאיתור חפצים, כלי רכב ואנשים חשודים, וכן בסיוע למאבטחים המוצבים בפתחי מוסדות החינוך.

מאבטחת בבית ספר יסודי. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: משה שי / פלאש 90
מאבטחת בבית ספר יסודי. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: משה שי / פלאש 90

כמדי שנה, צפויים לפקוד את מוסדות החינוך ביום הראשון ללימודים תלמידים רבים המלווים ע"י הוריהם, דבר שייצור תנועה ערה של כלי רכב לצד תנועת הולכי רגל במעברי החצייה בצירים הנושקים. לפיכך שוטרי התנועה יסייעו בהזרמת התנועה הבטוחה בסביבת מוסדות החינוך, בדגש על תנועת התלמידים בתחנות הסעה ומעברי החצייה וכן הזרמת התנועה של כלי הרכב בסביבתה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!