דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שנת הלימודים התשע"ט

משבר מעונות היום / שנת הלימודים תיפתח הבוקר, אבל לא במעונות היום שבפיקוח

אחרי שהמו"מ בין הארגונים המפעילים למשרד האוצר לא נשא פרי, צפויים כ-1,500 מעונות לשבות | ניסנקורן: אין שביתה צודקת מזו ואני תומך בה באופן מלא" | שר העבודה והרווחה התנגד למהלך הוצאת צווי מניעה לשביתה

מעון יום של נעמת ברמלה (צילום: Noamfurer  ויקימדיה קומונס)
מעון יום של נעמת ברמלה (צילום: Noamfurer ויקימדיה קומונס)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הניסיון למנוע את השביתה במעונות היום נכשל. הארגונים המפעילים את המעונות שבפיקוח, בהם נעמת, ויצ"ו ואמונה, כינו את הצעת משרד האוצר "מבישה" וטענו שלמעשה המשרד לא הציע דבר. נכון לעכשיו, לא צפויים המעונות לפתוח את שנת הלימודים כסדרה. המשא ומתן בין הצדדים התקיים ביום חמישי האחרון, שבועיים אחרי הודעת הארגונים על השביתה המתוכננת, במהלכם לא התייחסה הממשלה לנושא.

שר העבודה והרווחה חיים כץ התנגד להודעת משרד האוצר לפיה יפעל להוצאת צווי מניעה לשביתה, והלילה נמסר מהמשרד כי הוא "פועל בכל דרך למניעת פגיעה בהורים תוך מאמצים כנים לשיפור מצב המטפלות, ובכלל זה ההצעות שהוצעו לארגונים שמשפרים משמעותית את שכרן. אנו קוראים לשר הרווחה, חיים כץ, להצטרף לבקשה לצווי מניעה שגובשה על ידי משרדי המשפטים והאוצר בכדי למנוע את השביתה הכוחנית, ולאפשר את הגשת צווי המניעה כדי להבטיח שעשרות אלפי הורים יוכלו לשלוח את ילדיהם מחר למעונות היום ולפתוח את שנת הלימודים כסדרה".

כנס חירום למעונות היום המפוקחים לגיל הרך (צילום: טל כרמון).
כנס חירום למעונות היום המפוקחים לגיל הרך (צילום: טל כרמון).

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס עם צאת השבת לשביתה הצפויה. "מדינת ישראל מפקירה את ילדי הגיל הרך" אמר, "חוסר התקינה ואי העמדת המשאבים הראויים מעמידים את מערכת החינוך במעונות במצב שבו אין אפשרות למערכת לטפל בילדים כראוי. על משרדי הממשלה להתעשת ולטפל בשורש הבעיה ולפתור אותה תוך הקצאת משאבים באופן מיידי. אין שביתה צודקת מזו ואני תומך בה באופן מלא. על מקבלי ההחלטות האחריות לשביתה ערב פתיחת שנת הלימודים".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) ביקש לכנס באופן דחוף את ועדת העבודה והרווחה של הכנסת על מנת לדון בנושא. "התנהלות האוצר מקוממת ואילו היו מנהלים שם מו"מ רציני עם הארגונים במקום לנקוט בגישת הסחבת היינו מוצאים כבר פתרון" אמר שמולי, "המעונות המפוקחים הם הפתרון הראוי לגיהנום שנחשף השנה בחלק מהפעוטונים, שכדאי גם למדינה כלכלית כי מאפשר להורים עוד שעות עבודה ותרומה למשק. במקום לטפח ולהרחיב אותם האוצר מנסה להביא למיטוטם. אף אחד שם לא היה מוכן שעל התינוק שלו תשמור סייעת בשכר מינימום שמשגיחה על עוד שמונה או עשרה ילדים".

ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), התייחס גם הוא למשבר. לדבריו, "המעונות הם חלק מרכזי בהצלחת הילד. בהמשך הם גם המפתח ליכולות ההורים לעבוד ולהגדיל את הפיריון במשק כשהם יודעים שילדיהם בידיים טובות. לכן, כל שקל שיושקע בפתרון הבעיה יתרום לשיפור החינוך ולחיזוק החברה והכלכלה. כל שביתה יכולה להימנע, ויש עוד לילה שלם כדי למנוע אותה. אך זאת בתנאי שמשרדי האוצר והרווחה יגלו הבנה כי מדובר בתביעות צודקות שאזרחי ישראל תומכים בהן".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי "מאה אלף הפעוטות שבמעונות המפוקחים יישארו מחר בבית כי במדינה שלנו יש מי שחושבים שחינוך מתחיל מגיל שלוש. בגילאים הקריטיים ביותר של 3-0 ישנה הזנחה והפקרות. מסגרות יקרות שההורים בקושי מצליחים לממן. תקן בלתי אפשרי של מטפלת על ששה ילדים, כאשר בפועל במקומות רבים יש אחת על 9 או 10 ילדים רכים שלגמרי זקוקים עדיין להשגחה צמודה".

"אני תומך בשביתת מטפלות המעונות המפוקחים" הוסיף, "בגלל המחסור המשווע בכוח אדם. בגלל התנאים המחפירים של העסקתן הגורמים לשחיקה ולתחלופה בלתי אפשרית של מטפלות. כל אלה פוגעים במטפלות ופוגעים בילדים. המדינה חייבת להיכנס לתמונה, להקים מעונות, לממן ולפקח על כל המסגרות לפעוטות. יש מספיק כסף כדי לסבסד ולפקח ולעשות כאן חינוך שאפשר להתפאר בו. אבל בממשלה מעדיפים לעשות עם הכסף הזה דברים אחרים. לכן הם התנגדו להצעת החוק שלי לחינוך חינם מגיל 0. אני מתכוון לשוב ולהעלות אותה להצבעה בפתיחת מושב הכנסת"

יו"ר נעמת, גליה וולוך, אמרה לקראת השביתה כי "לא נותרה לנו ברירה ומחר מעונות היום המפוקחים לא ייפתחו. הצעות האוצר לתוספת של עשרות שקלים בחודש לא יפתרו את המצוקה ואת העובדה שפשוט אין לנו מטפלות. "אחריותנו היא בראש ובראשונה לציבור ההורים והפעוטות ולא נמתין לאסון, חלילה. ההורים ברשת נעמת מוזמנים להתקשר לקו החם ולברר כל פרט רלוונטי. גם הערב אנו קוראים לראש הממשלה ולשר האוצר לפתוח איתנו במשא ומתן מואץ במטרה להביא לפתרון מהיר של המשבר".

יו"ר אמונה, ליאורה מינקה, שארגונה מפעיל 130 מעונות ברחבי הארץ, מסרה: "גלוי וידוע, ועל כך אין עוררין, שאנשי האוצר מנהלים את המדינה, את העולם, ואולי אף את הגלקסיה כולה. להם הידע, אצלם התבונה ובידם הכוח. עם זאת, יש בהחלט ספק בדבר יכולתם של אותם גיבורי-על לנהל מעון עם כמה עשרות פעוטות, למשך יום אחד בלבד. מוטב שאת המעשה הפשוט הזה ישאירו לנו. זה אמנם כוח אדם זול, אבל לפחות מסור, מקצועי, יעיל ואנושי יותר. רק שיעניקו תנאים מינימליים ולא יפריעו. אלא אם הם באמת מתעקשים להפעיל בעצמם מאות מעונות יום עם רבבות ילדים בגיל הרך – אזי המפתחות מסורות בידיהם".

לטענת ראשי הארגונים, המשא ומתן פוצץ משום שהצעת האוצר דיברה על הקמת "ועדה עתידית" בלבד. "אם מישהו חושב שאפשר לפתור את בעיית הגיל הרך בתוספת של כמה עשרות שקלים למטפלת, הוא טועה לחלוטין", אמרו ראשי הארגונים.

למשרד האוצר, לעומת זאת, גרסה שונה מאוד. שם טוענים כי ההצעה אותה דחו הארגונים הייתה תוספת של אלפי שקלים בשנה לכל מטפלת, אולם הארגונים התנגדו לכאורה משום שנדרשו לקצץ לשם כך בהוצאות ההנהלה כדי לממן חלק מהתוספות. "אנו קוראים לארגונים שנותרו בהתעקשותם שלא לקבל את המתווה המוצע, לחזור בהם מאיום השביתה ולפתוח את שנת הלימודים כסדרה ולהמשיך בדיונים".

כזכור, בין הדרישות המרכזיות של הארגונים מהממשלה: הוספת תקן של מטפלת לכל כיתה, שיפור בשכר המטפלות ושיפור במעמדן באמצעות יישום רפורמה ייעודית לגיל הרך בדומה לרפורמת "אופק חדש" למורים. זאת במטרה למנוע נטישה המונית של מטפלות, שלטענתם למעלה מ-50% מהן לא שורדות במקצוע יותר ממספר חודשים, וכן בכדי להפוך את התחום למקצוע, עם תנאי סף והכשרה מתאימה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!