דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

יחסים בינלאומיים / נשיא הפיליפינים הגיע לביקור רשמי ראשון בישראל

רודריגו דוטרטה נחת אתמול (א') בישראל כשהוא מלווה בפמליה גדולה במיוחד ובמשלחת של אנשי עסקים | בארגוני זכויות אדם התרעמו על הביקור, וקראו לנשיא ריבלין שלא להיפגש עם המנהיג המואשם ביישום מדיניות פנים אלימה

נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה (צילום: AP Photo/Bullit Marquez).
נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה (צילום: AP Photo/Bullit Marquez).
שי ניר

נשיא הפיליפינים, הגיע  לביקור ראשון והיסטורי במדינת ישראל כאשר ברקע נשמעת ביקורת חריפה כי אינו אורח רצוי.

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה נחת אתמול (ראשון) בישראל, לביקור רשמי בן ארבעה ימים במהלכו ייפגש עם נשיא המדינה וראש הממשלה, יבקר ביד-ושם, בעיר העתיקה בירושלים, ייפגש עם הקהילה הפיליפינית הגדולה בישראל ויבקר באנדרטת "הדלתות הפתוחות" בראשון לציון המציינת הצלת היהודים ע"י הפיליפינים.

ביקורו ביד ושם זוכה לתשומת לב מיוחד על רקע אמירתו השערורייתית בה השווה את עצמו לאדולף היטלר. לפני כשנתיים, על רקע מלחמת הסמים בפיליפינים, אמר דוטרטה בנאום כי "היטלר טבח בשלושה מיליון יהודים. כעת יש שלושה מיליון מכורים לסמים בפיליפינים" ומיד הוסיף כי "אשמח לטבוח בהם. אם לגרמניה היה את היטלר, לפיליפינים יהיה אותי. אני מכיר את הקורבנות שלי, ואני רוצה שכולם יהיו פושעים, כדי לחסל את הבעיה הגדולה שמאיימת על המדינה שלי ולהציל את הדור הבא".

הנשיא השנוי במחלוקת נתפס באמירה מזעזעת לא פחות רק לפני מספר ימים, כשאמר בנאום שנשא כי "ככל שיהיו יותר נשים יפות, כך יהיו יותר מקרי אונס".

"אומרים כי יש מקרי אונס בדבאו (העיר בראשה עמד, ש.נ). ככל שיהיו יותר נשים יפות, כך יהיו יותר מקרי אונס" אמר דוטרטה,  "האם הן יסכימו בהתחלה? האם הנשים יסכימו? לא, הן לא – אף אחד לא מסכים בהתחלה, ולכן זה אונס".

דוטרטה צפוי לנחות כשהוא מלוו בפמליה גדולה במיוחד, שתכלול את להגיע שרי החוץ, ההגנה, המסחר, החקלאות, בטחון הפנים, המדע, העבודה, התיירות והתחבורה וכן סנטורים בכירים.

הביקור יעמוד בסימן 80 שנה לפתיחת שערי הפיליפינים לקליטת פליטים יהודיים שנמלטו מאימת המשטר הנאצי, ו-70 שנה לתמיכת הפיליפינים בהחלטת האו"ם על תכנית החלוקה – המדינה היחידה בדרום מזרח אסיה שתמכה בהצעה 0 ו-60 שנים לכינון היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות.

במשרד החוץ אומרים כי בישראל מייחסים חשיבות רבה לביקור זה, המסמל הן את היחסים האיתנים והחמים בין שני העמים והן את הפוטנציאל העצום הגלום בהמשך פיתוח והידוק היחסים. עוד אומרים כי שיתופי הפעולה בין המדינות נוגעים גם לתחום המדיני, כשהדבר בא לידי ביטוי גם בהצהרות פומביות של ההנהגה במנילה וגם לסוגיות חשובות לישראל בזירה הבינלאומית, אם כי לא מסרו פרטים לגבי הסוגיות עצמן. כמו כן, נמסר מהמשרד, כי שיתוף הפעולה הפורה מתבטא בנושאי ביטחון ולוחמה בטרור, תיירות, הגברת ההשקעות, בתחומי האנרגיה, התשתיות ועוד.

לנשיא הפיליפינים תתלווה גם משלחת עסקית גדולה ובמהלך הביקור יעמוד הנשיא בראש סמינר עסקי בו ישתתפו ראשי חברות גדולות משתי המדינות (מעל 150 אנשי עסקים יגיעו רק מהפיליפינים). שורה של הסכמים בין חברות ישראליות ופיליפיניות יחתמו במהלך הביקור, כולל בתחום האנרגיה.

אחד הנושאים החשובים שיעמדו על הפרק הוא קידום פתיחת קו תעופה ישיר בין מנילה לנתב"ג. בישראל צופים כי קו ישיר כזה יביא לעליית מספר התיירים מהפיליפינים לישראל (בעיקר תיירות צליינית ממדינת הענק הקתולית) וכן הגברת ההשקעות והעסקים.

במהלך הביקור יחתמו ויידונו מספר הסכמים ומזכרי הבנה כשהבולט בהם הוא הסכם פורץ דרך, המסדיר את עבודתם של רבבות עובדי הסיעוד מהפיליפינים. ההסכם יעגן זכויותיהם של העובדים הפיליפינים, יבטל לחלוטין את כל עמלות התיווך שהם נאלצים לשלם למתווכים וישפר את ההגנה עליהם, זכויותיהם והשמתם באופן שוויוני וצודק. ההסכם יסייע לאוכלוסיית הקשישים והנזקקים לשירותי סיעוד בישראל ותהיינה לו השלכות חיוביות גם על הסכמים מסוג זה עם מדינות נוספות בעתיד. בנוסף עתידים להיחתם הסכמים בתחומי המדע והטכנולוגיה, הסכם עידוד השקעות, הסכם בין לשכות המסחר, הסכם בתחום איכות הסביבה והסכם להבאת עובדים בתחומי המלונאות מהפיליפינים.

בעוד ישראל נערכה לביקורו של דוטרטה, פעילי זכויות אדם הביעו מחאה על הביקור, על רקע שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות ואף נערכה הפגנה מול בית הנשיא בקריאה שיבטל את פגישתו עימו.

בקול קורא אותו פרסמו ארגונים שונים, בהם חמושים (הפועל נגד סחר נשק ישראלי למשטרים רצחניים) ואמנסטי אינטרנשיונל, נכתב כי "נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה המכונה גם 'המעניש', מנהל מאז בחירתו לנשיאות ביוני 2016 מה שהוא מכנה 'מלחמה בסמים ובפשע המאורגן'. הוא 'נלחם' על ידי יצירת אווירה של פחד ואיום ברחובות הערים הגדולות במדינה, ועל ידי הוצאות להורג (ללא משפט) של המוני אזרחים בידי כוחות המשטרה. דוטרטה אינו אורח רצוי באף מדינה מערבית, וידוע בעולם כשליט לא-דמוקרטי ואכזרי".

פעיל זכויות האדם עו"ד איתי מק אמר כי, "מאז שדוטרטה נבחר לנשיאות ביוני 2016, המשטר שלו קיבל מישראל, בין היתר, מקלעי נגב, רובי גליל אייס, רובי תבור, רובי גלבוע, אקדחי מצדה, וטילי ספייק. רובים ישראליים הועברו לכוחות הביטחון המשתתפים ב"מלחמה בסמים", אשר לפי ארגון HRW עד כה נרצחו בה כ-12 אלף איש. למרות שמבחינת מדינת ישראל ומשרד הביטחון הישראלי מדובר ב'מידע סודי' שהם מסרבים להודות בו, לא צריך לעשות תחקיר מסובך – הפרטים מפורסמים על ידי אתר הדוברות הרשמי של דוטרטה, ודפי הפייסבוק של המשטרה הפיליפינית וחברה העוסקת בסחר בנשק".

לדברי מק, דוטרטה תומך בפרקטיקות צבאיות לפגיעה מינית בנשים בידי חיילים. "דוטרטה טען בפני קהל של תומכים כי היה רוצה להשתתף באונס של נזירה אוסטרלית, אשר נאנסה באונס קבוצתי ונרצחה בבית הכלא בעיר Davao, בשנת 1989, בעת שכיהן שם כראש העיר" אמר מק והוסיף, "בהמשך, דוטרטה אמר לחיילים שהוא יגן עליהם אם הם ינצלו את החוק הצבאי שהוטל בדרום המדינה, כדי לאנוס נשים, וכן המליץ לחיילים לירות במכוון באיבר המין של מורדות קומוניסטיות. דוטרטה גם איים להפציץ בתי ספר של הקבוצות הילידיות בפיליפינים, בטענה כי מלמדים שם את הילדים למרוד נגד המשטר שלו".

בשבוע שעבר פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס כי משפחותיהם של שמונה פיליפינים שנהרגו ב"מלחמה נגד הסמים" שמנהל  דוטרטה הגישו נגדו תלונה בבית המשפט הבינלאומי בהאג. המשפחות מאשימות את דוטרטה ברצח ובפשעים נגד האנושות. על פי הדיווח משפחות ההרוגים קוראות להעמיד לדין את דוטרטה על הרבבות שנרצחו מאז שעלה לשלטון, במלחמה אכזרית נגד הסחר בסמים. לטענתם בחלק מהמקרים שוטרים הוציאו להורג אזרחים "ללא בושה" ולא נענשו. המתנגדים למערכה שמנהל דוטרטה אומרים שהם "נרדפים", ושהתלונות שהגישו משפחות הקורבנות לא הגיעו לשום מקום. את הפנייה להאג הובילו פעילי זכויות אדם, כמרים וחברי קהילות עניות. העניים שחיים בערים סבלו יותר מכולם בשנתיים שבהן נהרגו יותר מ-4,400 אזרחים. "לדוטרטה יש אחריות אישית לפקודה שניתנה למשטרה לבצע הרג המוני", אמר נרי קולמנארס, עורך דין שמייצג את המשפחות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!