דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הון שחור / חלפני כספים, נדל"ן ומימון טרור: ההון השחור בישראל, תמונת מצב

ארגוני טרור ופשע, שחיתות ושוחד: הרשות לאיסור הלבון הון ומימון טרור, המתעסקת בצד האפל של השוק הפיננסי, פרסמה את נתוניה לשנת 2016 | בין השאר, מצביע הדו"ח על השינוי שעשה דאע"ש בתרבות הפיננסית של ארגוני הטרור

דולרים ושקלים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
דולרים ושקלים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

שימוש גובר בחלפני כספים והעברת כספים דרך צינורות בינלאומיים, נדל"ן ואפילו גמ"חים, כך עולה מסקירה שפרסמה היום (שני) הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים. מהדו"ח שסוקר את שנת 2017 עולה כי מספר הדיווחים על פעולות חריגות לרשות עלה השנה, וכן מספר בקשות המידע מצד ארגוני הביטחון.

הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור הוקמה לפני 15 שנה, והיא פועלת כרשות ביניים- בין הגופים החוקרים (גופי הביטחון ורשות המסים בעיקר) לבין הסקטור הפיננסי המדווח לה. הרשות מקבלת דיווחים על עסקאות חריגות או גבוהות, ומעבירה מידע לגופי החקירה בתהאם לבקשתם.

לפי נתוני הרשות, חל גידול של 13% בכמות הדיווחים על אירועים בלתי רגילים (החשודים כניסיון הלבנת הון), כשעל חלק הולך וגדל מתוך הדיווחים אחראים נותני שירותי המטבע (גדילה של 80% בשנה האחרונה). בדו"ח מסבירים כי הסיבה לכך נעוצה ש"הם נתפסים, בעיני העבריינים, כגופים בעלי אסדרה ופיקוח פחות נוקשים בהשוואה לבנקים בכל הנוגע לנושא מניעת הלבנת הון ומימון טרור, וזאת למרות חובות הזיהוי, דיווח וניהול רישומים החלים עליהם". עלייה הדיווחים ממגזר זה היא לטענת הרשות תוצאה של צעדים שנעשו בשנים האחרונות.

בנוגע למימון טרור, מציינים בדו"ח כי גורמי טרור מתבססים גם על אמצעי תשלום חדישים וטכנולוגיות חדישות, כגון כרטיסים נטענים, מימון המונים, מטבעות דיגטליים ווירטואולים ועוד. עוד מסויפים כי ההתנהלות הפיננסית שהציגה ארגון הטרור דאע"ש הביא לשינוי בדפוסי מימון הטרור העולמיים. לצד זאת, נמשך גם השימוש בדפוסי מימון טרור מוכרים, כגון שימוש בנותני שירותי מטבע, שימוש בארגונים ללא כוונת רווח, שימוש במזומן, ושימוש בבלדרים.

כ-10.4% מהמידע שהפיצה הרשות במענה לגופים נגע בתחום מימון הטרור. מנתונים שהעביר שירות הבטחון הכללי לרשות מעלים כי כ-50% מהמידע המודיעיני שהעבירה הרשות לשב"כ בשנת 2017 תרמו לחקירותיו בתחום מימון הטרור וכפועל יוצא לפעילות הסיכול. במשטרת ישראל 87% נהנעדע שהפימה הרשטצ שימש לחקיות, ברשות המסים 86% וברשות לניירות ערך 65%.

מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור כתבה בפתח הדו"ח "הגידול המרשים במדדי האפקטיביות של פעילות הרשות משקף תרומה אדירה לרשויות האכיפה ולגופי הבטחון בישראל במאבק בפשיעה הכללית, בפשיעה המאורגנת ובהלבנת הון ומימון טרור. מאבק זה מהווה יעד מרכזי בפעילות משרד המשפטים, כחלק מהגישה הפרואקטיבית לשמירה
על האינטרס הציבורי וחיזוק שלטון החוק, ומתוך הבנה עמוקה שהדבר חיוני לחוסנה של המדינה ולכלכלתּה"

ראש רשות ד"ר שלומית ווגמן רטנר ציינה כי "בשנה זאת, השלימה הרשות את הערכת הסיכונים הלאומית בתחומי הלבנת הון ומימון טרור, פרויקט לאומי בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה, אותו הובילה הרשות בהשתתפות מכלול רשויות האכיפה, גופי הביטחון, גופי הממשל והסקטור הפרטי. הערכת הסיכונים ממפה את כלל הסיכונים
הייחודיים עמם מתמודדת ישראל, נקודות התורפה במשטר איסור להבנת הון ומימון טרור החל במדינה, ואמצעי הבקרה לצמצום הסיכון. הערכת הסיכונים הלאומית אומצה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, צוות העל והוועדה המתמדת, ומשמשת בסיס לקביעת מדיניות ותכנית פעולה מבוססת סיכון במאבק בהלבנת הון ומימון טרור."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!