דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שוודיה

מרימים ראש / לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: מפלגה ניאו-נאצית גדולה בשוודיה

בבחירות הכלליות שיערכו בשבוע הבא בשוודיה צפויה מפלגת SD לזכות ב-25 אחוז מהקולות | המפלגה גדלה בשנים האחרונות במקביל לגלי המהגרים שהגיעו לשוודיה, בעיקר מסוריה | "אנשים פשוט מודאגים ממה שקורה בערים שלהם"

ג'ימי אקסון, מנהיג המפלגה SD מהלך הבחירות ב-2014.  (AP Photo/News Agency TT, Anders Wiklund) SWEDEN OUT
ג'ימי אקסון, מנהיג המפלגה SD מהלך הבחירות ב-2014. (AP Photo/News Agency TT, Anders Wiklund) SWEDEN OUT
יונתן קירשנבאום

בשבוע הבא יערכו הבחירות הכלליות בשוודיה, והתוצאות צפויות להיות הדרמטיות ביותר מאז 1917. גם בשוודיה, כמו במספר מדינות אירופיות אחרות שקיימו בחירות בשנה האחרונה, הפתעת הבחירות צפויה להיות מפלגת הימין הלאומני 'הדמוקרטים השוודים' (SD), שנחשבים על ידי רבים בשוודיה כמפלגת ימין קיצוני, ועשויים להיות המפלגה השנייה בגודלה. ראש ממשלת שוודיה, ומנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית אמר על המפלגה כי היא, "לא יותר ממפלגה ניאו נאצית", וסירב לשתף עמה פעולה.

 מאז סוף מלחמת העולם השנייה, זוכות שתי המפלגות הגדולות בשוודיה, הסוציאל-דמוקרטיים והמפלגה המתונה, לסירוגין בשלטון. המפלגה הסוציאל דמוקרטית שולטת במרבית הממשלות מאז 1917, והיא זוכה במרבית הקולות בבחירות מאז. בשיא כוחה, בין שנות השלושים לשנות השמונים, זכתה המפלגה הסוציאל דמוקרטית בממוצע של 45% מהקולות במערכות הבחירות. בזכות כוחה, הצליחה המפלגה הסוציאל דמוקרטית לייסד בשוודיה מודל של מדינת רווחה שרבים בעולם מקנאים בו. עם זאת, כוחה של המפלגה הולך ונחלש בשנים האחרונות לטובת התחזקות הימין הקיצוני. בבחירות האחרונות, בשנת 2014, זכתה המפלגה ל-31% מהקולות בלבד- אחת התוצאות הגרועות ביותר מאז 1917.

הפגנת נאו נאצים בשוודיה, 2016 (DT.se via AP)
הפגנת נאו נאצים בשוודיה, 2016 (DT.se via AP)

מפלגת ה-SD, שהוקמה ב-1988 על ידי איחוד מפלגות עם קשרים בתנועה הניאו נאצית השוודית, מזנקת בסקרים מאז בחירות 2010. על פי הסקרים האחרונים, תזכה המפלגה שהייתה עד לפני מספר שנים גורם זניח בפוליטיקה השוודית ב-25% מהקולות.

עליית הימין הקיצוני גוררת הרמת גבה מצד רבים באירופה. שוודיה, כמו שאר מדינות סקנדינביה נהנית ממדיניות רווחה מקיפה, עם רמות אי שוויון ועוני מהנמוכות ביותר בעולם. במדד אי השוויון העולמי, שוודיה מדורגת במקום ה-142 מתוך 145. ובכל זאת, כמו בארה"ב, צרפת, הונגריה ומדינות מפותחות אחרות, הולך ומתגבר בשנים האחרונות כוחו של הימין הקיצוני גם בפרלמנט וגם בחברה האזרחית.

"לשמור על שוודיה שוודית"

מי שהקים את ה-SD היו אנשי התנועה הפאשיסטית השוודית, שהיו קשורים לתנועות הלבנות-לאומניות במדינה. באותה התקופה המפלגה לא התקרבה לכניסה לפרלמנט, והסלוגן לפעילותה היה "לשמור על שוודיה שוודית". בשנות האלפיים החלה המפלגה לנסות להתנער מהדימוי הניאו נאצי, ועברה תהליך מיתוג מחודש.

עם זאת, העבר של המפלגה ממשיך לרדוף אותה, ורבים טוענים שלא התקיים בה תהליך שינוי משמעותי. כך, למשל, לפני שבועיים הודחו שני חברי המפלגה שמתחרים על תפקידים בפוליטיקה המקומית, לאחר שנחשף כי הם רכשו סמלים ניאו נאציים באינטרנט, ואחד מהם פרסם בפייסבוק פוסט שהילל את היטלר. אחד ממנהיגי המפלגה, ביורן סודר, עורר סערה בשנת 2010 כשטען שיהודים ובני המיעוט הסומי בשוודיה צריכים לוותר על זהותם כדי להיות "שוודים אמיתיים", וחזר על הטענה הזו לפני מספר שבועות בפייסבוק.

עיקר האנרגיה של פעילי המפלגה מופנית כלפי המהגרים הרבים שמגיעים לשוודיה בשנים האחרונות. זו למעשה המדיניות המרכזית של המפלגה, שקוראת לסגור את שעריה של שוודיה למהגרים, ולהחזיר מהגרים למדינות המקור. פעילי המפלגה טוענים כי המדיניות לא מונעת מגזענות, אך פוליטיקאים בכירים במפלגה היו מעורבים בעבר בתקריות גזעניות באופן בוטה.

מספר חברי מפלגה בכירים היו מעורבים בתקרית גזענית, בה צולמו בדיון עם קומיקאי שוודי ממוצא כורדי על התנגדותם להגירה. בוידאו שצולם והופץ בשנת 2012 נראים אנשי המפלגה אומרים שוב ושוב כי שוודיה היא "המדינה שלי, לא שלך", בתגובה לטענתו שעל השוודים להביע סולידריות אחד עם השני.

ה-SD קראה בעבר למשאל עם על חברותה של שוודיה באיחוד האירופי, ותומכת ביציאה מ"אזור שנגן" – הסכם התנועה החופשית באיחוד, ואף מתנגדת להגבלות התקציביות שמטיל האיחוד האירופי. "אני מתאר אותם כפופוליסטים ומתנגדים להגירה. כשזה מגיע לשאלות כלכליות הם קצת יותר ימניים בנושאי מיסים, אבל יותר בשמאל בשאלות של הוצאה ציבורית. הם באמצע" אנדרס סנרסטדט, פרופ' לסוציולוגיה באוניברסיטת לונד.

למרות ההתבטאויות הגזעניות של אנשי המפלגה, היא הולכת וצוברת פופולריות, "היום זה לא כמו פעם" אמר קווין, פעיל מפלגה בן 16, לגארדיאן הבריטי. "היום אין פה גזענים ונאצים. היום אנשים פשוט מודאגים ממה שהם רואים שקורה בערים שלהם, ורוצים לעשות עם זה משהו". המיתוג הפרחוני של המפלגה, והניסיון לייצר דימוי של מפלגה מתונה, עשוי לתרום למפלגה להפוך לחלוטין את הסדר הפוליטי שמתקיים בשוודיה כמאה שנים.

ההתנגדות להגירה מגבירה את כוחה

עליית הפופולריות של מפלגת ה-SD התרחשה במקביל לעלייה משמעותית בהגירה לשוודיה. למעשה, כמו מפלגת ה-AFD בגרמניה, עשתה המפלגה שימוש בגלי ההגירה לצפון אירופה בשנים האחרונות כדי להגביר באופן משמעותי את כוחה. בשנת 2010 זכתה המפלגה ב-5.7% בלבד, אבל ב-2014, בעיצומו של גל ההגירה לשוודיה כבר זכתה המפלגה ב-13%. כעת כאמור צפויה ה-SD לזכות ב-25% מהקולות.

מספר המהגרים לשוודיה זינק החל משנת 2011, בעיקר בעקבות מספר הפליטים הגדול ממלחמת האזרחים בסוריה. בשנת 2014 בלבד ביקשו 81,300 בני אדם מקלט בשוודיה- גידול של 50% במספר מבקשי המקלט מהשנה שקדמה לה. בשנה שעברה היגרו לשוודיה 172,258 סורים. לשם הפרופורציה, בשוודיה חיים כיום כמעט 10 מיליון בני אדם.

קהילות המהגרים הלכו וגדלו משמעותית בשנים האחרונות. לעיתים קרובות אותם המהגרים מתקבצים בקהילות בערים הגדולות, באזורים העניים ביותר. רמות הפשיעה והאלימות בקהילות אלו גבוהות, דבר שאנשי ה-SD מנצלים כדי לתמוך בדרישתם להחזיר את המהגרים לארצות מוצאם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!