דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

10,000$ פחות / נחתם הסכם המסדיר הבאת מטפלים סיעודיים מהפיליפינים ללא תיווך

נתניהו: "אנו נחתום כאן היום על שלושה הסכמים חשובים בסחר, במדע ובתחום חשוב לא פחות – בטיפול" | 'קו לעובד': צעד חשוב למיגור התופעה הבזויה של גביית דמי תיווך תוך ניצול ציני של מצבם הכלכלי הקשה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ).
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ).
ניצן צבי כהן
שי ניר
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה בלשכתו בירושלים. במהלך הפגישה נחתמו הסכמים בין המדינות, ביניהם, הסכם הסיעוד – הסכם בילטרלי להעסקה זמנית של מטפלים מהפיליפינים בישראל, שיבטל לחלוטין את כל עמלות התיווך שיש לשלם למתווכים ויחסוך אלפי שקלים.

"אנו נחתום כאן היום על שלושה הסכמים חשובים בסחר, במדע ובתחום חשוב לא פחות – בטיפול" אמר נתניהו בפתח הפגישה והוסיף "קיימת בישראל תופעה מרשימה בה אלפי משפחות בישראל התעודדו בזכות התמיכה שניתנה לקשישים על ידי עובדים פיליפינים. אני שייך לאחת מאותן משפחות, כבוד הנשיא. אבי המנוח, שנפטר בגיל 102, בשנותיו האחרונות זכה לטיפול נהדר על ידי מטפלת מהפיליפינים בשם לי. אישה עם חמלה ותבונה יוצאות דופן. היא טיפלה בכל צרכיו של אבי, וכשהוא נפטר היא טיפלה בצרכיו של אחיו עד שהוא נפטר. אני, בדומה למשפחות רבות בישראל, נרגש מאוד מהבעת האנושיות הזו. היום נחתום על הסכם שיפחית עד כ-12,000 דולר מעלויות של כל מטפל. זה כסף שנלקח מהמטפלים והמשפחות הישראליות שחפצות כל כך בשירותיהם. זהו הסכם יוצא מן הכלל ואני חושב שהוא מבשר על סוג הידידות שאנו מפתחים".

בארגון "קו לעובד" המייצג בעיקר עובדים זרים מברכים על הצעד החשוב ומצפים להסכם ראוי המסדיר את הבאתם והשמתם של מהגרי העבודה בענף הסיעוד. בארגון העובדים מדגישים כי "הסדרת הליך הבאת מהגרי העבודה ללא מעורבות חברות כח אדם, מהווה צעד חשוב למיגור התופעה הבזויה של גביית דמי תיווך – דווקא מעובדים המגיעים ממדינות חלשות – תוך ניצול ציני של מצבם הכלכלי הקשה ורצונם להשתכר ולהבטיח עתיד טוב יותר למשפחותיהם".

ישראל חתומה על הסכמים עם מדינות שונות לצורך הבאת עובדים בענפי החקלאות והבניין – בין היתר עם תאילנד, מולדובה, בולגריה ורומניה. עד היום, ולמרות מאבק משפטי ממושך שמנהלת עמותת 'קו לעובד' בבג"ץ מול המדינה מזה למעלה מעשור – דווקא בענף הסיעוד, בו מועסקים מרבית מהגרי העבודה בישראל, טרם נחתמו הסכמים דומים. גופים פרטיים ובעלי אינטרס, הרואים רווחים גבוהים ממהגרי העבודה המובאים לישראל, פועלים מזה שנים כדי לטרפד מהלכים עליהם החליטה הממשלה כבר בשנת 2005, ומנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה לשעבר, אמנון בן עמי, התבטא בנושא ואמר "שלא יטייחו ולא יבלבלו ולא יטעו: גורמים שהרוויחו מדמי תיווך פועלים פה ובמדינות יעד להכשיל הסכמים בילטראליים. אל משרדי 'קו לעובד' מגיעות מזה שנים רבות עדויות קשות אודות הסכומים אותם גובות חברות כח האדם ממהגרות ומהגרי עבודה בענף הסיעוד, תמורת הזכות לעבוד בישראל: למעלה מ-10,000$ לעובד, בממוצע. על מנת לעמוד בדרישת תשלום דמי התיווך נאלצות העובדות ליטול הלוואות מגורמים פרטיים שונים, בריבית אסטרונומית, ולעיתים אף למשכן את ביתן ולהעמיד את עצמן ואת כל בני משפחתן בסיכון. לעובדות נדרשים בין 12 ל-24 חודשי עבודה בישראל רק לשם השבת ההלוואות שנטלו, לפני שיחלו לחסוך שקל אחד למען משפחתן. כשליש מעובדות הסיעוד המועסקות בישראל כיום מגיעות מהפיליפינים, ואנו מקוות כי הסכמים דומים ייחתמו בזמן הקרוב עם מדינות נוספות. היום מגיעות לישראל עובדות מוחלשות ופגיעות במיוחד, המשלמות סכומי עתק תמורת אשרת העבודה שלהן, ממדינות כמו מולדובה, סרי-לנקה, הודו ואוזבקיסטן. ההסכם שנחתם היום יסייע לאוכלוסיית הקשישים והנזקקים לשירותי סיעוד בישראל ותהיינה לו השלכות חיוביות גם על הסכמים מסוג זה עם מדינות נוספות בעתיד".

מהצד הישראלי חתם שר הפנים אריה דרעי ומהצד הפיליפיני חתם שר העבודה והתעסוקה  סילבסטרה הרננדו בלו.

עוד נחתם במעמד המנהיגים מזכר הבנות בתחום שיתוף הפעולה המדעי – מזכר ההבנות מעודד ומבסס תכניות לשיתוף פעולה מדעי בין משרד המדע והטכנולוגיה של ממשלת ישראל ובין מחלקת המדע והטכנולוגיה של רפובליקת הפיליפינים. ומזכר הבנות בנושא שיתוף פעולה בעידוד השקעות בין המדינות – מזכר ההבנות הוא בין Invest in Israel של משרד הכלכלה והתעשייה, ממשלת ישראל ובין מועצת ההשקעות במחלקת המסחר והתעשייה של רפובליקת הפיליפינים בנוגע לשיתוף פעולה לקידום השקעות בילטרליות ישירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!