דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט ועבודה / לא משחקים: שחקני נבחרת הכדורגל של דנמרק הכריזו על שביתה

שחקני הנבחרת דורשים חוזה חדש מההתאחדות ולא מתכננים להופיע למשחק ליגת האומות מול ווילס בשבוע הבא | קפטן הנבחרת כריסטיאן אריקסן: "אנו נלחמים בשביל שחקני העתיד של הנבחרת ולא בשביל לקבל כסף נוסף"

שחקני נבחרת דנמרק בגביע העולם ברוסיה (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
שחקני נבחרת דנמרק בגביע העולם ברוסיה (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

מאבקי הזכויות בכדורגל הדני לא נרגעים. החל מאמש (ב') החליטו שחקני נבחרת דנמרק בכדורגל לצאת לשביתה יומיים לפני משחק הידידות מול נבחרת סלובקיה ושבוע לפני משחק הפתיחה של ליגת האומות מול נבחרת ווילס. הזעזוע בהתאחדות הדנית מתרחש פעם שניה תוך שנה, כאשר גם נבחרת הנשים של דנמרק לא הופיעה למשחק במוקדמות המונדיאל בגלל סכסוך עבודה מול ההתאחדות המקומית. בהתאחדות מקווים לגייס שחקנים מליגות החובבניות שישברו את השביתה, כדי לא  לספוג עונש כבד מאופ"א.

התאחדות הדנית מראה התנהלות שערורייתית במאבקים שהיא מנהלת כנגד שחקני נבחרות הלאומית שלה. הפעם, מסרבת ההתאחדות לחתום על הסכם חדש מול שחקניה בגלל ויכוח על זכויות פרסום. כדי להימנע מהשביתה, השחקנים הציעו להעריך בחודש נוסף את החוזה שנגמר ולהמשיך בדיונים לאחר סיום המשחקים. באופן מפתיע התאחדות לא הסכימה להצעה ההגיונית. מאמן הנבחרת אגה הריידה ועוזרו יון דאל תומאסון עזבו את דנמרק וחזרו לביתם בנורבגיה, מתוך חוסר מוכנות לאמן את הנבחרת במצבה הקיים.

לפי ארגון השחקנים הדני, עיקר המשבר ההזוי מתרחש סביב הרצון של התאחדות למקד את חוזי הפרסום של הנבחרת סביב הכוכבים הגדולים של הנבחרת ולא סביב הנבחרת כולה. סביב הסעיף הזה, לא הסכימו בהתאחדות לחתום על החוזה החדש שהיה אמור להיחתם בסוף הקיץ.

כוכב טוטנהאם וקפטן הנבחרת הקשר כריסטיאן אריקסן הוציא הצהרה בשם שחקני הנבחרת: "אני מרגישים שאנו זוכים להרבה מאוד תמיכה. אנחנו יודעים שכל השחקנים מבינים שאנו מבקשים חוזה קולקטיבי לכל שחקני הנבחרת. אנחנו נלחמים בשביל הזכויות הבסיסיות שלנו וגם בשביל שחקני העתיד של הנבחרת ולא בשביל לקבל כסף נוסף".

תגובת ההתאחדות ניסתה לצייר תמונה אחרת של הסכסוך. בהצהרה רשמית של נשיא ההתאחדות הדנית קלאוס ברטון-מאייר שאמר: "זוהי סיטואציה מצערת בשביל הנבחרת, האוהדים ובשביל הכדורגל הדני. אני מלא תקווה שהשחקנים יסכימו לחתום על חוזה חדש כאשר הצענו להם את אותה המשכורת, בונוסים ותנאים סוציאליים. בתוספת לשיפור תנאי הטיסה, טבח איכותי יותר ותנאי טיפול משופרים. כעת אנו פועלים כדי להשיג את השחקנים הטובים ביותר, כדי לייצג את הנבחרת בשני המשחקים הקרובים".

ההסבר של ברטון-מאייר למה זה הגיוני ששחקנים חצי חובבנים ישחקו במדי הנבחרת במשחקים הקרובים וישברו את ההתאגדות של חבריהם השובתים. הוא מסביר את המצב הרגיש אליו נקלעה ההתאחדות: "זה חיוני עבור העתיד של הכדורגל הדני. אם לא נופיע למשחקים, אנחנו נצטרך לשלם כנסות בעלות של מיליונים. בנוסף נבחרות הנשים והגברים יורחקו מכל המפעלים (בגלל העונש על תנאי), זה פשוט יחזיר את הכדורגל הדני לתקופת האבן".

למדו משביתת נבחרת הנשים

זוהי כמובן פעם שנייה תוך פחות משנה. שהכדורגל הדני נמצא במשבר בגלל מחלוקת על תנאי החוזה בין השחקנים להתאחדות. בחודש נובמבר 2017, נבחרת כדורגל הנשים של דנמרק שהחליטו לקחת את המאבק לשוויון בשכר ובזכויות צעד אחד קדימה מכל קבוצת ספורט אי פעם. הכל החל לאחר סיומו של יורו נשים פנטסי מבחינת ה"ויקינגיות האדומות" שהצליחו להגיע באופן מפתיע עד גמר היורו ובדרך הציגו יכולת מעולה והדיחו את האלופה הנצחית גרמניה. לאחר הטורניר ניסו השחקניות לשכנע את ראשי התאחדות להעניק להן זכויות סוציאליות בסיסיות ולהשוות את שכרן לשכרם של שחקני נבחרת הגברים.

נבחרת דנמרק בכדורגל נשים (AP Photo/Patrick Post)
נבחרת דנמרק בכדורגל נשים (AP Photo/Patrick Post)

לאחר שהמו"מ נכשל הכריזה הנבחרת על שביתה בגללה בוטל משחק הידידות המסקרן מול אלופת אירופה הולנד והמשחק הקריטי במוקדמות אליפות אירופה מול שבדיה. בגלל השביתה ספגה דנמרק הפסד טכני ועונש הרחקה מכל המסגרות על תנאי עם לא תופיע במשחק נוסף. לאחר שהשחקניות זכו באהדת הציבור ולמרות שאולי הקריבו את העליה שלהן למונדיאל הנשים, ניצחו שחקניות הנבחרת במאבק והשיגו את תנאי ההעסקה שדרשו. הן יקבלו תנאים סוציאליים בסיסים ותקציב שנתי שווה לנבחרת הגברים על סך כ-650 אלף דולר בשנה, שיאפשרו להן להפוך כולן לשחקניות מקצועניות בלי צורך לעבוד בעבודה נוספת כדי להתפרנס בכבוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!