דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקירות נתניהו

חקירות נתניהו / הפרקליטה האחראית על תיקי נתניהו: "קיצור הזמן לא יכול לבוא חשבון האמת"

ח"כ רוויטל סוויד האשימה: "יש סחבת בחקירות נתניהו. אנחנו לא יכולים לתת לזה יד" | סגן ראש לשכת עורכי הדין הגיב לדבריה: "בלי קשר לראיות, מבחינת סוויד אפשר לארוז כמה שמפניות וסיגרים ושתהיה החלטה להעמיד את נתניהו לדין"

ליאת בן ארי (צילום: עופר עמרם, דוברות לשכת עורכי הדין)
ליאת בן ארי (צילום: עופר עמרם, דוברות לשכת עורכי הדין)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

סערה בדיון אודות חקירות תיקי נתניהו: עו"ד ליאת בן ארי, נציגת הפרקליטות והאחראית על החקירות הגיבה להמשכות החקירות ואמרה  "אנו רוצים דבר אחד – לברר את האמת. גם אם זה לוקח יותר זמן ממה שהאדם בסלון חושב שזה צריך לקחת. קיצור הזמן לא יכול לבוא על בירור האמת". ח"כ רוויטל סוויד: "אין לכם את הפריבילגיה לא להכריע קודם ב1000 ו-2000, במיוחד לא לפני ערב הבחירות".

הימשכות החקירה בתיקי נתניהו עוררו דיון סוער במושב שעוסק בנושא סחבת בחקירות נבחרי ציבור בוועידת המשפט השביעית של לשכת עורכי הדין המתקיימת היום (שלישי) בת"א.

ח"כ סוויד (צילום: עופר עמרם, דוברות לשכת עורכי הדין)
ח"כ סוויד (צילום: עופר עמרם, דוברות לשכת עורכי הדין)

עו"ד ליאת בן ארי, פרקליטת מחוז ת"א האחראית כיום על קבלת ההחלטה בתיקים 1,000, 2,000, ו-4,000, הלינה על הקביעה כי מתקיימת סחבת בחקירת התיקים. בן ארי אמרה כי "אחריות כבדה מוטלת על כתפינו היום – כשאנו צריכים להמליץ ולהגיד את עמדתנו על כל אחד מהתיקים האלה. קיבלנו החלטה שצריך להגיש ליועמ"ש המלצה אחודה לגבי כל התיקים האלה, וזה מה שאנחנו עושים. אנו עוסקים בזה יום יום שעה ושעה ועבודתנו לא קלה. למילה סחבת יש קונוטציה מאוד שלילית. אני מציעה שנימנע מלנקוט במילה הזאת. אנו עובדי ציבור, ואנו רוצים דבר אחד – לברר את האמת. גם אם זה לוקח יותר זמן ממה שהאדם בסלון חושב שזה צריך לקחת – אנו עובדים כמיטב יכולתנו. קיצור הזמן לא יכול לבוא על בירור האמת. זאת האחריות שלנו. אני לא אהיה מוכנה בגלל לחץ של זמן להמליץ משהו שאני לא אהיה בטוחה בו".

כנגד אמירות אלה יצאה ח"כ רוויטל סוויד (המחנה הציוני) שאמרה כי "יש סחבת בחקירות נתניהו. חד משמעית. הסחבת לא בהכרח נגרמת כתוצאה מיד מכוונת. אבל בפרקליטות ובמשטרה לפעמים יש משיכה של זמן כתוצאה מעומס ועיכובים. התוצאה היא אחת – יש סחבת. אנחנו לא יכולים לתת לזה יד. אנו בעידן שבו יש פגיעה מאוד חמורה באמון הציבור בבתי המשפט מהצד הימני של הבמה. באותה מידה יש גם התקפה חמורה מאוד ממערכת אכיפת החוק. מצד שמאל יש אבדן של האמון ביועמ"ש, ממש ברמה האישית. כשאנו נמצאים בתקופה שיש פגיעה במערכות האלה – יש לפרקליטות אחריות. לנסות ככל שניתן לגרום לכך שאבדן האמון הזה לא תהיה לו בשלות. לכן בתיקי 1000 ו-2000, שנפתחו לפני יותר משנתיים, הייתה צריכה להיות כבר הכרעה של הפרקליטות אם להגיש כתב אישום או לא".

רז נזרי (צילום: עופר עמרם, דוברות לשכת עורכי הדין)
רז נזרי (צילום: עופר עמרם, דוברות לשכת עורכי הדין)

עו"ד בן ארי אמרה במענה לכך כי "אנו נמצאים עכשיו בהשלמות חקירה ב-1000 ו-2000, ב-4000 עוד לא הסתיימה החקירה. עובדים על זה מספר צוותי פרקליטים. אלה סוגיות מורכבות. זה לא אם היה דם על הסכין או לא. גם עובדתיות וגם משפטיות. לכן התשובה לא יכולה להיות פשוטה. האחריות הציבורית המוטלת עלינו היא גדולה מאוד ואנו מבינים אותה. אבל אי אפשר לקבל כך החלטות גדולות – יהיה יותר גרוע אם נמליץ המלצה שלא תהיה נכונה, וראש ממשלה ימשיך או לא ימשיך לכהן בגלל החלטה לא נכונה שאנחנו קיבלנו כי לחצו עלינו לקבל החלטות".

ניצב המשטרה בדימוס מני יצחקי, אמר כי בעוד אכן מדובר בתיקים עמוסים ומורכבים, אחד הגורמים המעכבים את התקדמות החקירה נעוץ ברצונם של הפרקליטים המעורבים להרוויח באופן אישי ממעורבותם בחקירת התיק: "כמה פרקליטים אתם חושבים שיש במדינת ישראל? לא יותר ממאות. ויש אלפי תיקים. יש חוסר בכוח האדם והמשימות שלהם גדולות ורבות. יחד עם זאת – צריך להבין שגם בפרקליטות וגם במשרד המשפטים יש אנשים רגילים. מישהו פה באולם לא רוצה לייצג את נתניהו? כולם רוצים.  יש בזה יוקרה, עניין, תקשורת, פרנסה. זה מעניין. גם בפרקליטות יש את אותם אנשים שמטפלים בפרשה, רוצים זמן מסך ארוך, ויתר חקירות כשמדובר באנשי ציבור. כשבוזגלו מבצע עבירה – תוך 5 ימים יש הצהרת תובע וכתב אישום. כשמדובר באנשי ציבור – יש חקירות, ועוד עד מדינה, ועוד תוספת חקירות. בסוף רואים שהתוספות הן בשביל הביטחון והאגו. האגו הפשוט שמוביל כל אחד מאיתנו קיים גם במערכת אכיפת החוק. הם רוצים עודף בטחון ולפעמים החקירות מתארכות שלא לצדק. אין בזה צורך. התמונה יכולה להיות ברורה מלכתחילה. כל השלמות החקירה לא משנות כלום".

עו"ד רז נזרי, המשנה ליועמ"ש, מחה גם הוא על השימוש במושג "סחבת" בהקשר לחקירות נבחרי ציבור, ואמר כי "יש מצד אחד טענות על מהירות יתר, קלות ראש, ומצד שני על עיכובים. פרשת 1000 ו-2000 ניתנו בפברואר. מאז קרו דברים. פרשת 4000 נפתחה לציבור בחודשים האחרונים, בסופו של דבר, לפני 4-5 חודשים נחתם הסכם עד מדינה נגד ניר חפץ. ההסכם הזה שנחתם אחרי המלצות המשטרה בתיקים הקודמים הביאו עשרות ומאות קלטות, אלפי שעות של שמע. היה ברור לנו שאם אנו לוקחים את כל החומרים של חפץ, זה לוקח אותנו חודשים קדימה. מה היינו אמורים לעשות? לסגור אוזנינו? האחריות שלנו היא לבחון. מתוך מודעות מלאה שזה יאריך אותנו, אנחנו עוברים על הכל. בתיקים הנוכחים, יש הרבה חומרי מחשב והרבה שיחות, הדברים האלה לוקחים הרבה זמן. ניר חפץ, העדות שלו, השליכו על תיקי 1000 ו-2000. אתם מצפים שנעצור ונגיד, עכשיו צריך לקבל החלטה?"

עו"ד אורי קינן, סגן יו"ר לשכת עורכי הדין, יצא בחריפות כנגד דבריה של ח"כ סוויד, ואמר כי "ח"כ סוויד מדברת מתוך פוזיציה פוליטית מסוימת. מצפים מהפרקליטות שתתקצב את לוח הזמנים שלה לפי הבחירות. אי אפשר לתקצב חקירות לפני הבחירות. הם עוסקים בזה יומם ולילה. מה רוצים רוויטל סוויד וחבריה? הם רוצים שתצא הודעה, בלי קשר לראיות, מבחינת רוויטל סוויד אפשר לארוז כמה שמפניות וסיגרים ושתהיה החלטה להעמיד את נתניהו לדין, ויהיה להם טיקט פוליטי. המניפולציה הזאת שמנסים לעשות כאילו שבלשכת היועמ"ש לא עובדים 24/7, היא מניפולציה מאוד זולה, שאולי עובדת על אנשים שלא מבינים איך מתנהלות חקירות. מי שמבין יודע שכדאי להביא תוצאה אמתית צריך להפוך את כל האבנים בדרך. ויש הרבה אבנים להפוך. יש החלטה ובצדק לאגוד את כל התיקים. יש בתיקים האלה לא רק את נתניהו אלא עשרות אנשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!