דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

דברי מישיבת בינ"ה 4 לספטמבר 2018 - לוקחים את איגוד ההייטק!

יו"ר בינ"ה,
יו"ר ההסתדרות,
חברות וחבריי בינ"ה היקרים,
שלום רב,

היום זהו יום חג עבורי!
במאי 2014 החלטתי שהגיע הזמן לאגד את עובדיי סאפ בישראל. ההחלטה הייתה בעקבות פיטורי צמצום מטורפים שהיו בסאפ כרמיאל באותה עת – הפיטורים האלה הביאו אותי להבין שאנחנו, העובדים, חייבים ללכת יחד. כתף אל כתף בהפגנת כוח ועמידה על זכויותינו מול הנהלת החברה. היינו הראשונים בהייטק הישראלי שהחליטו לעשות את הצעד הזה ולאגד עובדים בחברת הייטק. בימים ההם זה נשמע כמו חלום, כמו משהו בלתי אפשרי והתלבטנו רבות איך לעשות זאת.

ב-1 ליולי 2014, אחרי כמה פגישות עם משרד עורכי הדין שמלווה אותנו מאז, פגשנו את עמיחי סטינגר מנכ"ל האגף להתאגדות עובדים בארומה כפר סבא וחששותינו גברו.
עברו עוד חודשיים ומלחמה אחת באמצע ובספטמבר 2014 התחלנו להחתים את עובדי SAP בישראל.

עשינו את זה לבד, בתוך הבניין, 7 חבריי ועד עם עזרה של האגף להתאגדות עובדים מבחוץ, וכעבור יומיים התברר שעשינו את זה! כ-40 אחוז מהעובדים חתמו והכרזנו על יציגות.

באוקטובר 2014 נכנסנו למו"מ ארוך שהסתיים רק כעבור 27 חודשים. רק בינואר 2017 חתמנו על ההסכם הקיבוצי הראשון בהייטק הישראלי – וזה היה אחרי מאמצים רבים, משברים רבים, ושעות כמעט אינסופיות של עבודה מאומצת של כולנו. מי שרואה את התאגדות בסאפ כמובן מאליו לא מבין איזו היסטוריה עשינו – וזו היסטוריה שאני גאה בה מאוד – היום העובדים בסאפ לא לבד. עובד שעומד בפני פיטורים, עובדת שסובלת מיחס שאינו הולם או התנכלות חס וחלילה, עובדים שמעוניינים באוזן קשבת – כולם נהנים מההסכם הקיבוצי ומעבודה מסורה של חברי הוועד שלנו. עשינו כברת דרך נהדרת ובמהלכה גם נבחרנו כוועד נבחר של העובדים בסאפ.

במקביל להתאגדות שלנו ביוני 14 הוקם איגוד ההייטק ויו"ר ההסתדרות מינה את יקי חלוצי כיו"ר האיגוד. מאז ועד היום כל הוועדים שחתמו על הסכם קיבוצי באיגוד הלכו לבחירות והגיע הזמן שגם האיגוד עצמו שעד כה התנהל כדיקטטורה ילך לבחירות. עד היום כ-4 שנים לא היה לאיגוד תקנון, מזכירות או כל מוסד אחר והוא מנוהל כולו על ידי גורמים שאינם נבחרים ולכן אני קודם כל מברך על המהלך.

אנחנו פרצנו את הדרך בהייטק ואחרינו הגיעו "מבניר" שזה מה שהיה בעבר קומברס הגדולה והמפוארת שגם להם יש הסכם קיבוצי. יש הצלחה גם במחוזות אחרים של האיגוד – כמו פלאפון, סלקום, פרטנר , בזק-און ליין ועוד.

מעבר לסאפ ול"מבניר" (ש"זכו" להסכם קיבוצי בעיקר בגלל השינויים המבניים המטורפים והצמצומים שנדרשו מהם או ההנהלה הגרמנית שלה לא הפריעה ההתאגדות) אין מספיק הצלחות באיגוד. לצערי, היעדר הצלחות בחברות הייטק נוספות (שחלקן כן התאגדו אבל לא הגיעו לידי הסכם קיבוצי ובחלקן לא הבשילה בכלל ההתאגדות) הוא בגלל חוסר ההיכרות של עובדי האיגוד עם ההייטק הישראלי.

והנה הדוגמאות המצערות:
חברת "נס טכנולוגיות" התאגדה הרבה לפנינו, מדובר במקום עבודה בעייתי ביותר, עם בעיות קשות של העסקה בצורה קבלנית של אלפי עובדים – וברור שראוי ביותר שיהיה להם הסכם קיבוצי, אבל עד היום לא נחתם שם הסכם קיבוצי וכולי תקווה שעוד ייחתם ובקרוב.

NCR התאגדו ושוב לא ברור מדוע אין שם הסכם קיבוצי…
גם אמדוקס התאגדו אך שוב גם התאגדות זו נכשלה ואין שם הסכם קיבוצי או ועד פעיל.
היחידים שיחתמו הסכם קיבוצי בקרוב, אמן, אלו חבריי הטובים מ–ECI שהם חזקים ונחושים ובעלי כוח ארגוני משמעותי מאוד. כך שלמעשה יש 3 חברות הייטק עם הסכם קיבוצי וזה למרות ואחרי מאמצים רבים ואלפי שעות אדם שהושקעו מצד הבית הזה בהתארנגות. אני חושש שזה לא מקרי, ושיש ליקוי יסודי במי שעומד בראש האיגוד – שלא מבין הייטק לצערי.

האיגוד נקרא כאמור איגוד הסלולר האינטרנט וההייטק.
כל חברות הסלולר כבר מאוגדות באיגוד אבל מאות חברות ההייטק ועשרות אלפי עובדיהן, עדיין לא.
מי שעומד כיום בראש האיגוד לא יצליח, לצערי, לאגד את חברות ההייטק מכיוון שהוא לא הייטקיסט בעצמו ולא מכיר, יודע או מבין את תעשיית הייטק. הייטק זה לא רק מילה, זו שפה שלמה, זו התנהלות שלמה, זה עולם שלם של דרכי חשיבה, עבודה. שצריך להכיר מבפנים. ורק לשם דוגמה – ממש לא ממצה – יש דרך מסוימת שעובדי הייטק מעבירים ביניהם הודעות (אף פעם לא בפקס!); יש דרך מסוימת שאנחנו מתקשרים עם ההנהלות שלנו; יש קוד דיבור שמאפיין עובדי הייטק; יש צורת חשיבה שמחייבת גמישות רבה ביותר בנוגע לשינויים מבניים וארגוניים, שלא לומר טכנולוגיים, לצד שמירה על זכויות העובדים. מי שבהייטק יודע את זה, מבין את זה, חי את זה. מי שמבחוץ הוא "נטע זר" בסיפור הזה ולכן קשה לו לסחוף המונים. זו כמובן לא האשמה אישית נגד יו"ר האיגוד הממונה הנוכחי. זו פשוט עובדה שחייבים להבין אותה. מי שרוצה בבית הזה התארגנויות הייטק צריך לתמוך במהלך של יו"ר איגוד מקרב התעשייה של ההייטק. לא נטע זר. מישהו משלנו.

לכן ומתוך רגש אחריות אני מתכוון להתמודד בבחירות הקרובות לראשות איגוד הסלולר, האינטרנט וההייטק. אני מאמין שכמו שהצלחתי לאגד את עובדי סאפ ולהביא להצלחה שלנו בחברה שבה אני עובד, אני יכול להצליח גם בגדול יותר – ולהביא אלפי עובדי הייטק לבית הזה, להסתדרות.

אעשה הכל כדי לאגד עובדי חברות הייטק נוספות ולהסביר לחבריי ההייטקסיטים שרק ההתאגדות היא הדרך הנכונה על מנת לחזק את ההייטק הישראלי במדינת ישראל. אני מאמין בזה מאוד ורוצה מאוד להצליח.

ואני רוצה להגיד עוד משהו: כשהתאגדנו, היו מי שטענו שסאפ תקטין את השקעותיה בישראל ואולי אף תסגור אותנו. אבל עובדה היא שההפך הגמור קרה: סאפ רכשה חברה בישראל בשם "ג'יגיה" בכמיליאד שקל וכרגע יש לנו בנוסף למשרדים ברעננה גם משרדים בעזריאלי ובהם כ- 100 עובדים נוספים. בנוסף ממש לאחרונה גייסנו כ- 40 עובדים חדשים שזה פחות או יותר הגיוס הגדול ביותר EVER. אני יודע שבבית הזה זה ברור מאליו אבל אני בכל זאת מדגיש – ההתארגנות לא הזיקה לחברת סאפ בישראל, אלא חיזקה אותה. היא חיזקה את העובדים ועובדים מרוצים אלו עובדים שלא דואגים לתלוש שלהם, אלא באים לעבוד עם פחות דאגות. עובדים מרוצים אלו עובדים שנהנים לעבוד ובאים בשמחה ליצור את אחת היצירות החשובות ביותר שיש לנו בישראל – מוצרי תוכנה וחומרה.

בקיצור, החברה ממשיכה להצליח והסניף הישראלי בפריחה שלא חווה שנים וזה לא למרות ההתאגדות, זה בזכות ההתאגדות.
ואני רוצה לספר לכם עוד משהו: עובדים ניגשים ואומרים לי: אם פעם כתבתי קוד ככה ככה כי ידעתי שיתכן ובכל בוקר אקום ויפטרו אותי, עכשיו אני כותב את הקוד הכי מסודר ונקי שאני מסוגל, כי אני יודע שכל עוד שאני טוב, כנראה שאני אתחזק את הקוד שלי אז עדיף שיהיה כתוב הכי טוב שיש.

כן, ההתאגדות עשתה ממש טוב לאתר הישראלי שלנו .
עדיין יש המתנגדים והשוללים אבל הם ממש בשוליים ובד"כ מדובר במוחרגים ובמקורביהם.

עתיד ההתאגדות בהייטק עדיין לפנינו. דבר שפעם אפילו לא חלמו עליו, קרה במציאות וימשיך לקרות אם האיגוד יעבור לידיים הנכונות . ידיים שמכירות הייטק כבר 20 שנה ויודעות להתנהל בעולם המאוד שונה הזה.
כוונותיי טובות ואני רוצה לעזור לבית הזה לעשות את עבודתו על הצד הטוב ביותר ולאגד את עובדיי ההייטק בישראל, כי גם להם מגיעות זכויות עובדים, כי זכויות עובדים זה ממש לא רק שכר גבוה, זה הרבה יותר מזה.

תודה ושתהיה לכולם שנה טובה, הרבה בריאות, אושר והתאגדויות לרוב!

הנאום בבינ"ה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!