דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2016 ארצות הברית

לקראת בחירות האמצע / טור דעה של בכיר אנונימי בבית הלבן מתאר מציאות קשה בממשל האמריקאי

הטור פורסם בניו יורק טיימס ועורר גל תגובות סוער | ברקע הדברים, ספר שחלקים ממנו פורסמו לאחרונה המתאר את התנהלותו הבעייתית של הנשיא טראמפ | ואיך כל זה קשור לבחירות האמצע לקונגרס האמריקאי?

נשיא ארה"ב טראמפ בנאום לאומה. 30 בינואר 2018 (Win McNamee/Pool via AP)
נשיא ארה"ב טראמפ בנאום לאומה. 30 בינואר 2018 (Win McNamee/Pool via AP)
מרים הולצמן

מכתב אנונימי של פקיד בכיר בבית הלבן שפורסם בעיתון הניו יורק טיימס מתאר מציאות בו, לטענתו, מתוך נאמנות לארצו ובשל חשש אמתי מתגובותיו האימפוליסיביות של נשיא ארצות הברית, מספר ניכר של פקידים מסביבתו מעלימים ממנו נתונים, דואגים שמסמכים מסוימים לא יגיעו אליו לחתימה, ועוד. הכותב מכנה את עצמו חלק מ"התנגדות הפנימית", שאינה באה מהמחנה הדמוקרטי. לטענתו הנשיא עשה צעדים חשובים רבים אך הוא ואחרים נשבעו למנוע חלק מנטיותיו ומהאג'נדה שלו. במכתב נאמר שהנשיא אינו נאמן לערכים הרפובליקנים, אינו מוסרי, ובעל נטיות לא דמוקרטיות.

לטענתו הנשיא "נמהר, מייצר מחלוקות קטנוני ולא יעיל". הוא מוסיף שגם המהלכים הנכונים לדבריו שהוא הוביל, כמו רפורמת המס וחיזוק הצבא, נעשו למרות סגנונו ולא בזכות הנהגתו. " פגישות איתו סוטות מהנושא, הוא פוצח בנאומים ארוכים ונרגנים. חוסר שיקול הדעת שלו מביא להחלטות חצי אפויות, עם מעט בסיס עובדתי וידע, וחסרות אחריות".

טור הדעה שפורסם מצטרף לספר שכתב לאחרונה העיתונאי המוערך בוב וודוורד בשם "פחד: טראמפ בבית הלבן" וחלקים ממנו כבר יצאו לאור. בספר נחשפים גילויים של גורמים בממשלו של טראמפ הטוענים שלטראמפ יש הבנה של ילד ביסודי. בספר מתוארים דברים דומים לטור הדעה. פקידים וגורמים בממשלו מעלימים ממנו מסמכים, אינם מביאים אותם לחתימה, ומבצעים רק חלק ממה שהנשיא מורה עליו.

האירוע שעלה לכותרות לאחרונה בהקשר זה נוגע לאזורנו. באפריל של שנה שעברה, לאחר המתקפה הכימית באידליב, טראמפ התקשר לשר ההגנה מאטיס ואמר לו, כך על פי הספר, "בואו נהרוג אותו לעזאזל! בואו נלך לשם ונהרוג הרבה מהם". מאטיס השיב לו שהעניין יטופל, וכשסגר את השיחה אמר לעוזריו: "אנחנו לא נעשה שום דבר מזה. אנחנו נעשה משהו הרבה יותר מדוד". כידוע בסופו של דבר אישר טראמפ את ההחלטה של מאטיס ו-57 טילי טומהוק נורו לעבר בסיסים ומחסנים סוריים.

עיתוי הפרסום אינו מקרי. בנובמבר הקרוב יתקיימו בחירות האמצע לקונגרס. כיום הרפובליקנים שולטים בסנאט, כאשר בידם 51 מתוך מאה המושבים בו. בבית הנבחרים, הרוב הרפובליקאי חזק יותר, אך אי הוודאות בו גדולה בשל העובדה שכל 435 המושבים בו עומדים לבחירה מחודשת, בעוד בסנאט נפתחו רק 34 מושבים. כדי שהשליטה בשני הבתים של הקונגרס תתחלף, הדמוקרטים נדרשים לזכות ב-23 מושבים בבית הנבחרים ובשני מושבים של הסנאט.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1037456816601485316

אנשים מבסיס התמיכה היציב של הנשיא דונאלד טראמפ יטענו שהמהומה האחרונה סביב המכתב האנונימי שפורסם בניו יורק טיימס מוכיחה את טענותיו של הנשיא שמפריעים לו למשול, לממש את מדיניותו ולפעול בנחישות להשגת מטרותיו. צופי ערוץ פוקס ניוז לא ימהרו לסגת מתמיכתם וכל כישלון של הנשיא יוחס וייוחס בעתיד לעובדה זו. הנשיא כבר צייץ "בגידה?" בתגובה מהירה. אחר כך פיקפק בכך שהכותב אכן בכיר במפלגתו. "האם אותו בכיר בממשל אכן קיים? אם מוג הלב הזה קיים על העיתון להסגירו אותו ולו מטעמי שמירה על המולדת. הסגירו אותו לשלטונות!".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1037485664433070080

מן הצד הדמוקרטי יישמעו הטענות ההפוכות כמובן. אם אפילו חלק מהרפובליקאים החשופים להתנהלותו היומיומית של הנשיא חשים שזו חובתם כלפי ארצם להתנגד לפעילותו, הרי שכולם צריכים להצביע בבחירות הקרובות לדמוקרטים. אבל כחלק מלקחי בחירות 2016, הדמוקרטים מפחדים לייצר תנועת נגד. הם חוששים שתקיפת הנשיא תגרום לתומכיו המאוכזבים לחזור אל "המחנה", ושסיכוייהם ליצור מהפך בקונגרס ולבלום כך את מדיניותו של הנשיא ירדו.

ברור עוד יותר היום שסימן השאלה סביב תיפקודו של מנהיג העולם החופשי הולך וגדל. אין גם ספק שבחודשיים שנשארו לבחירות האמצע הנושא יעלה שוב ושוב לכותרות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!